استاندار گیلان با بیان اینکه بخشی از خسارات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل تحت تاثیر رفتار انسان ها است گفت : منازل مسکونی که در حریم رودخانه ها هستند باید با کمک دستگاه های اجرایی مرتبط تخلیه و امکانات شرایط جابجایی ساکنان آنها به مناطق دیگر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان از رشت،مصطفی سالاری استاندار گیلان امروز یکشنبه در دیدار با اعضای جمعیت هلال احمر گیلان که در استانداری برگزار شد ضمن تبریک هفته هلال احمر با اشاره به اقدامات سازماندهی و پیشگیرانه در حوادث برای کاهش خسارت مالی و انسانی، اظهار کرد: امداد رسانی از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی محدود به دستگاه مشخصی نیست و تمام امکانات بخش‌های خصوصی و سایر دستگاه‌ها و نهادها باید ساماندهی و با تقسیم کار مشخص به کار گرفته شوند.

وی همچنین به تلاش قابل توجه هلال احمر در امداد رسانی به هموطنان در حادثه سیل و وجود برخی نارسایی‌ها در تقسیم کار اشاره کرد و افزود: ساماندهی و آموزش نیروی انسانی داوطلب، امدادگران، نیروهای متخصص و نیروهای سایر دستگاه‌ها که تخصص امدادرسانی ندارند ولی باید حوادث در کنار جمعیت هلال احمر قرار گیرند باید انجام شود.

استاندار گیلان تاکید کرد: بانک اطلاعاتی کامل از افراد، امکانات و تجهیزات باید ایجاد شود همچنین فهرستی کامل از اسامی، شماره تماس، آدرس دقیق، امکانات و تجهیزات افراد مذکور تهیه و در دسترس قرار گیرد تا در مواقع اضطراری استفاده شود.

مقام عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: منازل مسکونی که در حریم رودخانه ها هستند باید با کمک دستگاه های اجرایی مرتبط و امکانات شرایط جابجایی ساکنان آنها به مناطق فراهم شود.
وی گفت برخی از نقاط بحرانی و گلوگاه ها در بستر رودخانه ها باید به فرمانداران و بخشداران بخش ها جهت بازگشایی آزاد سازی حریم ها ابلاغ شود وآنها هم اقدامات لازم را انجا دهند تا جان مردم به خطر نیفتد.

وی با اشاره به تلاش قابل توجه هلال احمر در امداد رسانی به هموطنان در حادثه سیل نوروز ۹۸ ،گفت: تقسیم وظایف بین دستگاه ها و تدوین ساز و کار مناسب، بسیاری از مشکلات را به حداقل می رساند.

 وی با بیان اینکه بخشی از خسارات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل تحت تاثیر رفتار انسان ها است گفت: نقشه ای جامع و کامل از اطلاعات مربوط به رودخانه ها، سکونتگاه های محل پرمخاطره، حریم کیفی و بستر رودخانه ها اقدامات جمعیتی سکونتگاهی، حریم و بستر رودخانه و….باید آماده و در اختیار باشد تا در مواقع بحران به دنبال نقشه محل حادثه و جمعیت نباشیم.

 استاندار گیلان با تاکید بر آموزش تخصصی، عمومی و همگانی گفت: استفاده از کارگاه های آموزشی از طریق راه دور، فضای مجازی، رسانه ها، آموزش دانش آموزان در دفاع از خود در حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله، مانور و تمرین افراد متخصص و عمومی، افزایش تولید و محتوای استانی و ملی هلال احمر و شناخت نقاط آسیل پذیر از جمله اقدامات لازم الاجرا جهت پیشگیری در حوادث و کاهش خسارات جانی و مالی‌ است.

 نماینده عالی دولت در استانداری گیلان با اشاره به برنامه ششم توسعه بر اساس محوریت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در تمام حوادث جمعیت هلال احمر محور است و حضور فیزیکی مردم، کمک رسانی نقدی و غیر نقدی مردمی و دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز تنها باید از طریق این سازمان انجام شود و این اقدام منجر به کاهش بی نظمی می‌شود.

وی با تاکید بر آموزش و پژوهش و تاکید بر لزوم اقدامات پیشگیرانه با مشارکت بین دستگاهی در جهت کاهش هزینه های جانی و مالی افزود: طرح خدمات و ساماندهی جاده ای جهت جانمایی و پراکنش منطقه ای استاندارد بین دستگاه های هلال احمر، نیروی انتظامی، خدمات جاده ای و…در کاهش حوادث جاده امری ضروری و موثر است.