مسرور وضعیت کارخانه‌های پسماند را نامناسب خواند و گفت: معضل اساسی در زمینه پسماند در گیلان وجود دارد که این استان را تهدید می‌کند.

به گزارش ندای گیلان، سیف الله مسرور پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه اداره کل بازرسی، اصلاح امور و پیشگیری است، اظهار کرد: حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها، محیط زیست، بستر رودخانه ها و معادن از مواردی است که مورد حساسیت اداره کل بازرسی استان است.

وی با اشاره به اراضی محدود حاصلخیز در سطح گیلان گفت: متاسفانه گیلان نسبت به سایر استان ها بیشترین تعرض و تجاوز به منابع طبیعی و جنگل ها را دارد اما بازرسی مداوم از عرصه ها از سوی سازمان بازرسی برای کاهش و مهار این تعرض ها ادامه دارد.

مسرور افزود: طی سال های گذشته حساسیت مردم نسبت به حفاظت از جنگل ها و اراضی ملی کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر ضعف امکانات و فقدان کارآمدی ساختار اداری و همچنین بی توجهی برخی مسئولان باعث شده که تعرض به جنگل ها و منابع طبیعی و برداشت های غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها به طور قابل توجهی افزایش یابد.

مدیرکل بازرسی گیلان به پرونده های تشکیل شده در این حوزه اشاره و بیان کرد: تاکنون پرونده های برخی مسئولان خاطی در امر برداشت شن و ماسه به مراجع قضایی معرفی و ارجاع داده شده و سازمان بازرسی در خصوص کم کاری و اهمال در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کوتاه نخواهد آمد.

مسرور با اعلام اینکه چندین هکتار از اراضی متصرف شده در سال گذشته توسط سازمان بازرسی آزادسازی شده، اظهار کرد: تشکیل ۵۰ پرونده تغییر کاربری در شهرستان های رودبار و لنگرود، تخریب دیوارکشی و بازپس گیری ۵ هزار مترمربع از سواحل دریای خزر و رفع تصرف از ۱۰۰ هکتار از اراضی ماسال و تالش از جمله اقداماتی است که طی سال گذشته در راستای مقابله با تعرض به منابع طبیعی از سوی سازمان بازرسی انجام شده است.

وی علاوه بر حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها، وضعیت امحاء پسماندها در استان را از جمله دغدغه های سازمان بازرسی اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه این معضل برای سلامتی مردم بسیار چالش برانگیز است اما متاسفانه هنوز در استان راهکار مناسبی برای آن اندیشیده نشده و ساز و کارهایی همچون کارخانه های زباله سوز و تبدیل پسماندها به کمپوست از وضعیت روشنی برخوردار نیستند.

مدیرکل بازرسی گیلان همچنین به تشکیل پرونده برای مدیران خاطی و کارمندان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: بامستدل شدن خطای ۴۷ مدیر، ۴۱ کارمند، ۱۳ شهردار و ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر و روستا در سال گذشته این افراد به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی به جلوگیری از اختلاسی کلان در سال ۹۳ توسط یکی از دستگاه های اجرایی اشاره کرد و افزود: سازمان بازرسی با رصد همه مدیران و دستگاه های اجرایی در سال گذشته توانست پیش از اقدام به اختلاس مانع از انجام آن شود.

مسرور تاکید کرد: اگرچه با بازرسی مداوم از ۴۳ دستگاه اجرایی تخلفات سازمانی در این دستگاه ها تاکنون مشاهده نشده و موارد خلاف به افراد وابسته بوده اما بازرسی ها همچنان ادامه دارد و سازمان بازرسی برای پیشگیری از خطای مدیران به وظیفه خود ادامه خواهد داد.