بزرگ‌ترین مشکل ما در استان ساختار فرسوده ساختمان‌ بیمارستان‌ها است برای مثال بیمارستان پورسینا بیش از ۹۰ سال قدمت دارد و بیمارستان‌های رازی، شفا وحشمت هم از این امر مستثنی نیستند.

به گزارش نداي گيلان: با توجه به جایگاه والای پزشکان در فرهنگ ایرانی و اسلامی و توجه مردم این مرز و بوم به جایگاه پزشکان در جامعه و به‌مناسبت روز پزشک با محمد تقی آشوبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت‌وگویی درباره فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه داشته‌ایم که در ادامه می‌‌خوانید:
درباره برنامه هایی که تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ارتباط با رفاه حال بیماران انجام شده‌است و نیز برنامه‌های در دست اجرا توضیح دهید.
در طرح تحول نظام سلامت برای ایجاد رفاه بیشتر برای بیماران طرح ارتقاء هتلینگ را در اکثر بیمارستان‌های دولتی اجرایی کردیم به این شکل که فضای بیمارستان را خوشایندسازی کنیم و کارهایی مانند تعمیرات، رنگ‌آمیزی و نوسازی و ارتقاء وسایل گرمایشی و سرمایشی براساس استانداردها مورد توجه قرار گرفت و مرحله اول و دوم هتلینگ اجرایی شد.
یکی از کارهای دیگر صورت گرفته در جهت رفاه حل بیماران نوسازی تخت‌های بیمارستانی بود که حدود 700 تخت در طول سال گذشته و امسال خریداری شد و برای هر اتاق یخچال و کمد تهیه شد و با توجه به اینکه کمبود نیروهایی درمانی احساس می‌شد برای رفاه و رسیدگی بیشتر به بیماران حدود 300 نفر پرستار در طول سال گذشته و امسال وارد سیستم شد.
از سوی دیگر پرستارانی که طرح آن‌ها به اتمام رسیده بود را دو سال بیشتر در بیمارستان‌ نگه‌داشتیم و در بیمارستان‌های رستم‌آباد و آستارا و 17 شهریور حدود 80 نفر نیروی درمانی به‌صورت استخدام رسمی از طریق آزمون استخدامی جذب شد.
نکته دیگری که در جهت رفاه بیماران مورد توجه قرار گرفت این است که در سال‌های گذشته بیمار وقتی وارد بیمارستان می‌شد خود باید تجهیزات پزشکی را تهیه می‌کردند اما اکنون بیمارستان دولتی همه تجهیزات و دارو را خود در اختیار بیمار قرار می‌دهد همچنین دفترچه‌های طرح بیمه سلامت استان صادر شد و در بیمارانی که وارد بیمارستان می‌شوند روستائیان 3 درصد و شهری 6 درصد فرانشیز پرداخت می‌کنند.
در حوزه تجهیز بیمارستان‌های استان چه اقداماتی انجام شده است؟
بسیاری از دستگاه‌های CCU و ICU و دیالیز در بیمارستان‌های استان نوسازی و دستگاه‌های جدید نیز خریداری شد، دستگاه سونوگرافی برای تعدادی از بیمارستان‌ها تهیه شده است و رادیولوژی دیجیتال برای اولین بار در بیمارستان‌های رازی و پوسینا رشت و بیمارستان‌های انزلی و شفت راه‌ اندازی شد و در این نوع از دستگاه دیگر نیازی به فیلم نیست ومتخصص از طریق اینترنت می‌تواند ویزیت و جواب آن را صادر کند و برنامه داریم بسیاری از تجهیزات فرسوده را از رده خارج کنیم تا تجهیزات نو جایگزین شود.
درباره راه اندازی اورژانس هوایی آستارا چه اقداماتی تاکنون انجام شده است؟
در برنامه‌ریزی‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی این اورژانس در آستارا در دستور کار قرار دارد و به امید خدا براساس قولی که وزیر بهداشت داده در حال انجام کار هستیم که بالگرد هم مسقر می‌شود.
میزان مشارکت خیرین در حوزه درمان در گیلان به چه میزان است؟
از توجه خیرین استان به این حوزه سپاس‌گزاری می‌کنم در بیمارستان رودسر ساختمان بخش دیالیز با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون تومان توسط خیرین احداث شد و دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجهیزات آن را بر عهده گرفت در بیمارستان رازی بخش شیمی درمانی و عروق را خیرین بر عهده گرفته‌اند، در بیمارستان پورسینا موسسه خیریه امید تعمیرات بخش اورژانس را انجام داد و در اکثر شهرستان‌ها میزان مشارکت خیرین بوده و به بخش درمان کمک صورت گرفته است.
توجه به شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به چه صورت است؟
هنوز این امر به شکل مطلوب شکل نگرفته است هشت شرکت دانش بنیان در دانشگاه مستقر شدند و ما در مراحل اولیه کار هستیم هنوز به شکل کامل اجرا نشده است.
چه مشکلاتی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان و واحدهای درمانی در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به بیماران وجود دارد؟
بزرگ‌ترین مشکل ما در استان ساختار فرسوده ساختمان‌ها است برای مثال بیمارستان پورسینا بیش از 90 سال قدمت دارد بیمارستان رازی، شفا و حشمت هم از این امر مستثنی نیستند و شهرستان‌ها هم چنین وضعیتی دارند. بنابراین در ساختار فرسوده تعمیرات جواب‌گو نیست و به همین خاطر ما در بیمارستان آستارا، تالش، لاهیجان و لنگرود بیمارستان جایگزین در نظر گرفتیم.
در بخش دیالیز هم دستگاه‌ها فرسوده هستند که البته توانستیم در طول سال گذشته و امسال تعدادی را نوسازی کنیم و به امید خدا تا پایان سال تعداد دیگری از دستگاه‌ها نوسازی و جایگزین می‌شوند و دستگاه رادیوتراپی هم در استان با کمبود روبه‌رو است که برای لاهیجان و انزلی در برنامه گنجانده شده که این دستگاه خریداری شود./تسنيم