پایگاه خبری ندای گیلان-نوشین میربلوک: ورزش و سلامتی زنان اهمیت ویژه ای دارد.زنان و مادران سالم و تندرست درواقع نسلی پرنشاط و سلامت  را تربیت می‌کنند . سلامت یک جامعه در گرو سلامت افراد آن جامعه است و سلامت اعضای یک خانواده تحت تاثیر سلامت مادر خانواده است، بطوریکه با توجه به نقش زنان و […]

پایگاه خبری ندای گیلان-نوشین میربلوک: ورزش و سلامتی زنان اهمیت ویژه ای دارد.زنان و مادران سالم و تندرست درواقع نسلی پرنشاط و سلامت  را تربیت می‌کنند .

سلامت یک جامعه در گرو سلامت افراد آن جامعه است و سلامت اعضای یک خانواده تحت تاثیر سلامت مادر خانواده است، بطوریکه با توجه به نقش زنان و مادران در خانواده ها در انتخاب نوع تغذیه ، روش تربیتی فرزندان و  آموزش آنها ، بطور یقین مهمترین نقش در سلامتی خانواده را زنان تعیین می‌کنند بطوریکه یک همسر ویا مادر شاداب و پرنشاط انرژی مثبت و آرامش خاصی را در فضای خانه ایجاد نموده و به طبع همه اعضای خانواده تحت تاثیر محیطی امن و سرشار از آرامش  قرار  خواهند گرفت.

 

زنان امروزه با توجه به نقش موثر و سازنده ای که در اجتماع ایفا می‌کنند، لازم است تا سلامت ، با طراوت و شاداب باشند.لذا علاوه بر مسئولیت های زیادی که در منزل برعهده دارند در خارج از منزل نیز بعنوان یک زن شاغل دوش به دوش مردان کار می‌کنند و زحمت می‌کشند.

این وظایف در دو بستر خانواده و محیط کار به جسم و روحی قوی ، سالم  و توانا نیاز دارد که ورزش و فعالیت جسمانی می‌تواند بهترین گزینه برای ارتقا سلامت روح و جسم زنان تلقی شود.

لذا در این خصوص لازم است متولیان امر و مسئولین ذیربط با دقت نظر و توجه بیشتری به مبحث مهم ورزش و فعالیت جسمانی زنان بپردازند .

 

نگاهی  به دغدغه های زنان در حوزه سلامت و ورزش در اقشار مختلف:

“زنان کارمند”

ف .کمالی ، کارمند ۴۰ ساله

وی در خصوص ورزش در محل کار میگوید :

به نظر من بهترین ورزش برای ما کارمندان،حرکات ورزشی با هدف تقویت عضلات کمر،مچ دست،گردن،کتف و شانه است.

همچنین به یک سری از تمریناتی که  باعث تقویت خلق و خو و تقویت تمرکز  توجه بشود .

 

سارا .م ، بانوی کارمندی است که در زمینه ورزش در محل کار بخصوص در دوران شیوع کرونا معتقد است :

ما زنان کارمند باتوجه به اینکه بدلیل این شیوع این ویروس  با تعطیلی خیلی از مراکز ورزشی و تفریحی مواجه شده ایم به نوعی به  یک سری از تمرینات و فعالیت های نشاط آور نیاز داریم .

او شادی و نشاط در محل کاررا راهی برای پیشگیری از فرسودگی شغلی و پیشگیری از افسردگی و بسیاری از بیماری ها میداند.

 

” زنان شالی کار ”

عاطفه .ش

زن میانسال زحمتکشی  است که از نوجوانی در شالیزارهای برنج کارکرده است .

عاطفه از درد کمر ، زانو ها و دستانش می گوید.

او به سختی های کارش اشاره میکند و اینکه  زنان شالیکار ساعت های زیادی را در روز مجبورند بصورت خمیده در زمین شالی کارکنند.وی ورزش ها و تمریناتی که بتواند درد پاها .کمر و شانه های این عزیزان زحمتکش را تسکین دهد لازم و ضروری میداند .

 

زنان خانه دار

در این بین زنان خانه دار نیز باتوجه به اینکه زمان بیشتری را درمنزل سپری می‌کنند برای ورزش کردن بیشتر از همه به دنیای مجازی تکیه دارند بطوریکه

پرستو .ل

بانوی ۳۰ ساله ای که در طول مدت کووید ۱۹ یکبار هم به کرونا دچار شده ، ورزش و فعالیت جسمانی را بهترین راه تقویت قوای جسمانی زنان در این دوران می داند.

وی بعد از طی دوران نقاهت این بیماری بطور مرتب به همراه برنامه های تلویزیونی و شبکه های مجازی ورزش میکند.

او شبکه های اجتماعی را یکی از موثرترین راه های تشویق و ترغیب بانوان به تحرک و فعالیت جسمانی در این دوران میداند.

 

 

الهین.ح

۳۸ساله و دارای یک فرزند دختر ۴ ساله

وی آموزش و فرهنگسازی را در این زمینه بسیار موثر می داند.

او با پیگیری مداوم برنامه های ورزشهای همگانی استان گیلان توسط صفحه اینستاگرام و اخبار معتقد است ورزشهای همگانی می تواند با آموزش محوری از طریق تهیه انواع ویدئو مخصوصا ویدو هایی در خصوص ورزش مادر و کودک

نقش بسزایی در تشویق مادران به ورزش به همراه فرزندان خود داشته باشد.

 

“زنان کادر درمان ”

هم با توجه به طولانی شدن پروسه شیوع ویروس  کرونا ، مراحل درمان ، آمار بالای جانباختگان کووید ۱۹ ، افسردگی ، خستگی روحی و جسمانی را از بزرگترین چالش های زنان‌ شاغل در بخش درمان عنوان کردند.

 

سیما .ک

پرستار بخش ìcu یک بیمارستان است .

او معتقد است با اجرای برنامه ورزشهای گروهی پرسنل در یک تایم مشخص در شیفت صبح و هم شیفت شب بیمارستانها ، هرچند کوتاه مدت تاحد زیادی در ارتقا روحیه پرسنل می‌تواند موثر باشد.

 

آرزو .ف

دانش آموز کلاس دهم از تعطیلی مدارس می گوید و بی تحرکی و ساعت های متمادی که در منزل به صفحه گوشی چشم می دوزد.آرزو اجرای برنامه هایی مثل پیاده روی های  گروهی ۴ یا ۵ نفره  البته با رعایت فاصله و پروتکل های بهداشتی ، توجه بیشتر به پارک ها و استفاده از مربیان ورزشی در شیفت عصر اشاره می کند.

او می گوید : مادانش آموزان صبح ها بصورت آنلاین درس می‌خوانیم و متاسفانه در اکثر پارک ها فقط در شیفت صبح مربی ورزشی حضور دارد و لازم است برای ساعاتی از عصر نیز در پارک های سطح شهر مربیانی مستقر باشند تا ما بتوانیم همراه آنها ورزش کنیم

 

 

با بررسی نظرات و پیشنهادات زنان در اقشار و سنین مختلف دراین گزارش ، جای خالی برنامه های مدون ورزشی در محل کار زنان بخوبی مشهود است و بسیار بدیهی است با علم براین موضوع یکی از مهمترین نکاتی که لازم است با دقت نظر و توجه بیشتری ازسوی مسئولین و متولیان ورزش بانوان بررسی شود

اعمال تمهیدات و برنامه ریزی های دقیقی در این حوزه است.

از سوی دیگر بیشتر تبلیغات ورزشی ویدئو ها و عکس ها در محیط های ورزشی  با پوشش های شیک و رنگارنگ ورزشی و صرفا محیط و بستری ورزشی منتشر می‌شوند در صورتی که که با دعوت ورزش به خانه ها ، ادارات ، مراکز درمانی ، کارگاه ها ، مدارس و دیگر مشاغل که در جامعه وجود دارد به نوعی تغییر ساختار ویدئو های ورزشی نیز امری ضروری بنظر میرسد.

زنان خانه دار  در محیط خانه با وسایل ساده منزل ، زنان کارمند در ادارات پشت میز با انجام تمرینات ساده ورزشی ،

کادر درمان با لباس های فرم بیمارستان و بسیاری از مشاغل دیگری که در جامعه وجود دارند می‌توانند در ترغیب و بالابردن انگیزه تحرک ، پویایی و ورزش در جامعه زنان بسیار حائز اهمیت باشند.

*خبرنگار و مسئول روابط عمومی هیات ورزشهای همگانی گیلان