استاندار گیلان با اشاره به بصدا درآمدن زنگ خطر افزایش آمار سالمندی جمعیت در این استان گفت: متاسفانه زنگ خطر کاهش موالید نیز در گیلان به صدا درآمده است و دیگر جای هیچ گونه اهمال‌کاری در این حوزه نیست.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی در جلسه ستاد جمعیت و جوانان و شورای سالمندان اظهار کرد: مقام معظم رهبری به  فرزند آوری و جوانی جمعیت در کنار مسائل اقتصادی توجه جدی دارند که این امر تکلیف را بر همه متولیان امر روشن کرده است.

وی با تاکید بر اجرای درست سیاست جوانی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب،افزود: توجه به تمامی جوانب جمعیت یک تکلیف شرعی و قانونی است که بر همه کارگزاران نظام تکلیف شده و لازم الاجرا می‌باشد.

عباسی با اشاره به چالش پیری به عنوان سالمندترین استان کشور، بیان کرد: چالش نمودار کاهشی جوانی‌جمعیت یکی از معضلات مهم در گیلان است و همه ما به عنوان مسئول باید پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با ارائه بسته‌های حمایتی به دنبال افزایش جمعیت و فرزند آوری در کشور است، تصریح کرد: یکی از تاکیدات ریاست جمهوری افزایش فرزند آوری در استان‌های کشور بوده و در همین راستا بسته‌های حمایتی مختلفی را برای زوج‌های جوان در نظر گرفته است.

نماینده عالی دولت در گیلان نقش بهورزان و دانشگاه علوم پزشکی در رصد دلایل کاهش‌جوانی جمعیت را بسیار موثر و مهم برشمرد و گفت: در بخش بهداشت و درمان، بهورزان دیده بان های علوم پزشکی در بخش جوانی جمعیت هستند.

عباسی ادامه داد: وقتی جمعیت سالمندی در کشور و گیلان بر جمعیت جوان غلبه می‌کند بی شک هزینه‌های درمان با افزایش مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما در ترویج فرزند آوری افزود: دستگاه‌های اجرایی باید به جای شعار دادن در راستای افزایش فرزند آوری کار های عملی کرده و به مردم گزارش داده و شفاف‌سازی کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه ساخت برنامه‌های متنوع در راستای فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت بسیار مهم است، گفت: رسانه ها و صداو سیما نقش مهمی در ترویج فرزند آوری و جوانی جمعیت دارند.

عباسی با اشاره به نقش پژوهشگران حوزه جوانی جمعیت و مسائل اجتماعی در فرهنگ‌  سازی و تبیین پیامدهای پیری جمعیت در گیلان بیان کرد: در حوزه افزایش جوانی جمعیت باید کارهای علمی  و تحقیقی صورت گیرد.

وی با درخواست از متولیان جوانی جمعیت و نخبگان علمی در خصوص ارائه بسته‌های پیشنهادی تصریح کرد: گیلان یکی از استان‌های  جمعیتی سالمند است لذا سریعا باید بسته‌های پیشنهادی در خصوص جوانی جمعیت در این استان تهیه و پس از بازبینی در برنامه هفتم توسعه تصویب شود.

استاندار گیلان ادامه داد: در برنامه افق ۱۰ ساله باید شرایط استان ما را در یک برنامه میان مدت پنج ساله دیده و نتایج آن را مشاهده آنگاه اقدامات بعدی انجام شود.

عباسی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانوارها جامعه ما در حوزه پیری جمعیت از پیامدهای منفی آن با خبر نیستند، گفت: باید در حوزه فرزند آوری و جوانی جمعیت اطلاع رسانی ، فرهنگ‌سازی شده و بعد از آن بسته‌های حمایتی را ارائه دهیم.

وی با اشاره به برنامه راهبردی دولت سیزدهم در خصوص کاهش آمار طلاق در کشور گفت: افزایش آمار در این بخش یکی از پیامدهای مهم و مخرب کاهش فرزند آوری در کشور است که دولت مردمی و جهادی حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی برنامه ویژه و راهبردی را در این راستا در دستور کار قرار دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تکلیف به فرمانداران در خصوص اهتمام در برگزاری جلسات ستاد جوانی جمعیت بیان کرد: در برخی شهرستان‌ها به دلایل مذهبی و قومیتی چند فرزندی رایج است ولی در  مناطقی با معضل مواجه هستیم که باید چاره‌ای عاجل در این خصوص اتخاذ شود.

 عباسی گفت:  در گیلان بیش از میانگین کشوری در یکسال گذشته اشتغال ایجاد شده است،ادامه داد ، دلیل کاهش فرزند آوری اشتغال  نیست  .

وی با گله‌مندی از کاهش آمار ازدواج و موالید در گیلان نسبت به دیگر استان‌ها گفت: امید زندگی در کشور که اوایل انقلاب 56 سال بود اکنون به بیش از ۷۰ سال رسیده است ولی میزان ازدواج و زاد و ولد زوجین در استان با کاهش مواجه شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه در حوزه جوانی جمعیت در حال از دست دادن فرصت هستیم، افزود: تمام نخبگان، محققین و پژوهشگران حوزه جمعیت باید بر روی این مسئله کار کنند زیرا شرایط در گیلان بسیار بحرانی است.

عباسی ادامه داد: به عنوان یک گیلانی بر روی جوانی جمعیت در استان تلاش کرده و از هیچ تلاشی در این خصوص دریغ نمی‌کنم.