رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا مدت‌زمان اجرای مرحله نخست مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی را از ۳۱ خرداد تا ۹ تیرماه جاری دانست و گفت: دامداران آستارا دام‌های خود را علیه بیماری تب برفکی واکسینه کنند.

به گزارش ندای گیلان،رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا مدت‌زمان اجرای مرحله نخست مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی را از ۳۱ خرداد تا ۹ تیرماه جاری دانست و گفت: دامداران آستارا دام‌های خود را علیه بیماری تب برفکی واکسینه کنند.

وی مدت‌زمان اجرای مرحله نخست مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی را از ۳۱ خرداد تا ۹ تیرماه جاری دانست و تصریح کرد: نوار مرزی و ییلاقات حیران نظیر چملر، ونه‌بین و حاجی‌امیر جزء نواحی پرخطر هستند و در ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در اولویت قرار دارند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا تعداد دفاتر مایه‌کوبی بخش خصوصی در این شهرستان را دو دفتر دانست و بیان کرد: مایه‌کوبی دام‌های سبک علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان با توان بخش دولتی و مایه‌کوبی دام‌های سنگین به صورت بهادار با توان بخش خصوصی انجام می‌شود.
پورضرب با بیان اینکه حدود 12 هزار  رأس دام سنگین و حدود هفت هزار رأس دام سبک در شهرستان آستارا وجود دارد، افزود: در صورت همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی انتظار می‌رود این تعداد رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در مدت زمان 30 روز کاری مایه‌کوبی و ایمن‌سازی شوند.
وی با اشاره به اینکه گوساله‌های سه ماه به بالا تحت پوشش واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی قرار می‌گیرند، افزود: تب برفکی یک بیماری واگیردار، عفونی و کشنده ویروسی است که قطرات آیروسل دفع شده از دام آلوده در اثر تماس با تجهیزات دامداری، غذا و حیوانات اهلی و وحشی در گسترش بیماری نقش دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا، بیماری تب برفکی را در کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش شیر، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان تأثیرگذار دانست و گفت: این بیماری به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی شناخته شده است.

فارس