با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر رشت جلسه هم اندیشی برنامه های سالروز ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی برگزار شد

به گزارش ندای گیلان از رشت،جلسه هم اندیشی سالروز ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی با حضور محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت، سید شمس شفیعی ، دکتر صبوری رئیس انجمن علمی روابط بین الملل کشور، سید پیام جعفری‌نیا مدیر ارتباطات و امور بین‌ الملل شهرداری رشت، دکتر علیپور استاد دانشگاه و پورمحمدی مدیر صنف رستوران و غذاهای سنتی برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت: عنوان رشت شهر خلاق خوراک باید مورد توجه باشد/ تنوع غذایی در رشت کم نظیر است
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر رشت ، عنوان رشت شهر خلاق خوراک یونسکو در تمام این سالها مورد بی مهری قرار گرفته است و این عنوان جهانی باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
رئیس شورای شهر رشت در دیدار با جمعی از فعالان حوزه شهر خلاق خوراک با اشاره به اینکه رشت در گذشته افتخارات زیادی را کسب کرده و عنوان شهر اولین‌ها را در اختیار داشت اظهار کرد: فراز و فرودهای فراوانی در دوره‌های گذشته موجب شد تا شهر رشت از جایگاه واقعی‌اش فاصله بگیرد.
محمد حسین واثق کارگرنیا به طولانی شدن ساخت کتابخانه عمومی در رشت اشاره کرد و گفت: روند ساخت کتابخانه عمومی شهر رشت از سال ۸۳ آغاز شده اما هنوز به اتمام نرسیده است و این در حالی است که اولین کتابخانه عمومی کشور در گذشته در شهر رشت احداث شده بود.
وی با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو تصریح کرد: متاسفانه بعد از ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو اقداماتی که باید در این حوزه پیگیری می‌شدند انجام نشد و شهر رشت باز هم مورد بی‌مهری قرار گرفت .
رئیس شورای شهر رشت با اشاره به اینکه همه ساله در جشنواره‌ها و سمینارهای مختلف از شهر رشت به نام شهر خلاق خوراک نام برده می‌شود افزود: به همین علت شهر رشت تا کنون توانست این موقعیت را در یونسکو حفظ کند و شاید اگرچنین حرکت‌های کوچکی از سوی شهرداری انجام نمی‌شد در حال حاضر نام رشت از این فهرست و عنوان حذف شده بود.
کارگرنیا با تاکید به اینکه شهر کرمانشاه با یک تنوع محدود غذایی اخیرا به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو معرفی شده است بیان کرد : تنوع غذایی رشت کم نظیر و بسیار گسترده‌تر از سایر نقاط کشور است و باید در این حوزه حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشد.
  وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال ثبت برخی از بازی‌های بومی محلی متعلق به گیلان مانند لافندبازی به نام خود است تصریح کرد: به گواه آمارهای مستند، در گیلان بالای ۶۰ بازی بومی و محلی ثبت شده وجود دارد اما تا کنون نتوانستیم از این ظرفیت‌ها و داشته‌هایمان برای افزایش جذابیت و گردشگری استفاده کنیم.
رئیس شورای شهر رشت به همکاری همه بخش‌ها و حوزه‌ها به منظور حفظ جایگاه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو تاکید کرد و گفت: تا دو سال دیگر باید گزارشی علمی و مستند از فعالیت‌ها و وضعیت شهر رشت با این محوریت به یونسکو ارسال شود و چنانچه این گزارش‌ها و فعالیت‌ها چشمگیر نباشد امتیاز لازم نصیب شهر رشت نخواهد شد.
کارگرنیا با اشاره به ارائه طرح‌های عملیاتی و اجرایی به منظور حفظ جایگاه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو بیان کرد: در بیستم آذر ماه سال جاری از آپ تخصصی خوراک در پیاده راه فرهنگی شهر رشت رونمایی می شود و باید قبل از برگزاری این جشنواره، آیتم‌های لازم یونسکو را اخذ تا برنامه به گونه‌ای برگزار شود که بتوانیم امتیازات لازم را برای شهر رشت کسب کنیم.
رئیس شورای شهر رشت استفاده از ظروف قدیمی و سنتی گیلان نظیر گمج و قاشق‌های چوبی را هم برای فعالیت مؤثر در حوزه شهر خلاق خوراک بسیار مؤثر دانست و گفت: وقتی می‌خواهیم غذاهای محلی شهر رشت را معرفی کنیم باید معرفی ظروف قدیمی را هم در دستور کار قرار دهیم زیرا جذابیت کار بیشتر می‌شود و از طرفی این کار به نفع صنایع‌دستی رشت و گیلان نیز است.
   کارگرنیا با بیان اینکه سبک و نحوه سرو غذاهای محلی مانند ماهی سفید و غیره برای ایجاد جذابیت و تبلیغ غذا بسیار حائز اهمیت است افزود: باید فرهنگ مصرف را به ویژه در بخش غذاهای اصلی و غذاهای چاشنی شهر رشت رعایت و ترویج کنیم.
  رئیس شورای شهر رشت با تشکر و قدردانی از تلاش‌های مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت پیرامون پیگیری برنامه های رشت شهر خلاق خوراک گفت: امیدواریم در جشنواره ۲۰ آذر شهر خلاق خوراک، شهر رشت بدرخشد و هدف‌های تدوین شده هم محقق شود.
سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون بودجه شورا نیز در این جلسه برگزاری روز شهر خلاق خوراک در ۲۰ آذر و روز رشت در دی ماه را دو مراسم بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: تیم‌هایی که باید در ۲۰ آذر برای برگزاری روز شهر خلاق خوراک همکاری داشته باشند، توسط مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت ساماندهی و مدیریت خواهند شد.
شفیعی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر رشت برای مناسبتهای روز شهر خلاق خوراک و روز رشت همکاری لازم را با شهرداری رشت انجام می دهد، یادآور شد:‌ تقویت اقتصاد گردشگری و شهری مهمترین هدفی است که باید در شهر رشت مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت پتانسیل و ظرفیتهای بالقوه شهر رشت را در حوزه اقتصاد گردشگری بسیار بالا دانست و عنوان کرد: متاسفانه ما تاکنون از این داشته‌ها استفاده مطلوبی نکردیم. از طرفی معتقدیم ثبت شهر رشت در فهرست شهرهای خلاق خوراک یونسکو که توسط مدیران گذشته انجام شد، کار بزرگی بود اما برای رشد پایدار شهر رشت باید چنین حرکتهایی استمرار پیدا کند.
شفیعی تعریف یک چشم‌ انداز مشخص برای شهر رشت در حوزه گردشگری خاصه شهر خلاق خوراک را لازم و ضروری دانست و ادامه داد: متاسفانه بخش گردشگری، هتلها و رستورانها که به حفظ هویت شهر رشت کمک می‌کنند، بابت پاندمی کرونا ضرر و زیانهای زیادی را متحمل شدند و باید از آنها به شکل مؤثرتر حمایت شود.
سید پیام جعفری‌ نیا مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت نیز در این جلسه‌ تهیه و تدوین یک چشم‌ انداز در امور بین‌ الملل خاصه در بحث برنامه شهر خلاق خوراک را لازم و ضروری دانست و افزود: داشتن چشم انداز به ما کمک می‌کند تا بر اساس اهدافی که برای شهر رشت برنامه‌ریزی کردیم، حرکت کرده و عملکردمان را مورد سنجش و پایش قرار دهیم.
مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۲ باید گزارشی از نحوه عملکردمان در حوزه شهر خلاق خوراک به یونسکو ارائه دهیم که در این مسیر میبایست با برنامه ای علمی و منطبق با معیارهای یونسکو گام برداشت زیرا اگر این برنامه ها علمی و کاربردی نباشد، هیچ توفیقی برای شهر رشت حاصل نخواهد شد.
جعفری‌ نیا ترویج فرهنگ خوراک و تنوع غذایی شهر رشت را یکی از اقداماتی که باید خاص تر در دستور کار قرار گیرد، اعلام کرد و اذعان داشت: باید آنقدر تلاش کنیم تا علاوه بر سرو غذاهای محلی‌مان در استانها، این اتفاق خوب حتی در کشورهای خارجی نیز عملیاتی شود.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در پایان خاطر نشان کرد: ۲۰ آذر امسال جشنواره خوراک با مرکزیت پیاده راه فرهنگی شهر رشت و چهار ضلعش در ابعاد بسیار بزرگ برگزار خواهد شد و قصد داریم در همان روز اپلیکیشن تخصصی خوراک را با مشارکت سازمان فاوا شهرداری رشت رونمایی کنیم.