به نظر نمی‌رسد آمریکا که در جنگ اخیر قره باغ بی طرفی را پیشه کرده بود، تصمیم به همدردی با ارامنه برای واقعه ای که یک قرن از آن می گذرد گرفته باشد. یکی از اصلی ترین دلایل تنش آنکارا-واشنگتن خریدهای تسلیحاتی ترکیه از رقیب آمریکا، یعنی روسیه است.

ندای گیلان-شریفی: یک قرن پس از کشتار ارامنه به دست سربازان امپراتوری عثمانی، ترکیه که خود را میراث‌دار این امپراتوری می‌داند، همچنان پذیرش این نسل‌کشی را از خطوط قرمز سیاست خارجی خود می‌داند. حالا در صد و ششمین سالگرد این جنایت، جو بایدن می‌خواهد از این خط قرمز عبور و به وعده انتخاباتی‌اش عمل کند. این موضوع احتمالا ضربه دیگری به روابط متزلزل میان این دو متحد عضو ناتو وارد می‌کند.

به گزارش رویترز، منابع آگاه گفته‌اند جو بایدن، در نخستین تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود از قصد کاخ سفید برای به رسمیت شناختن قتل‌عام ارامنه به عنوان «نسل کشی» در دوران امپراتوری عثمانی سخن گفته است. این تماس تلفنی یک روز پیش از سالگرد نسل کشی ۲۴ آوریل برقرار شده است. سیاست‌ دولت‌ها در آمریکا تا کنون این بوده که با محکوم کردن این کشتار، از لفظ نسل کشی و قتل عام که دولت ترکیه به شدت به آن حساس است، استفاده نمی‌کردند. هرچند کنگره آمریکا یعنی مجلس نمایندگان آمریکا و سنا در سال ۲۰۱۹ کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناختند. کشتار ارامنه در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ و همزمان با جنگ نیروهای امپراتوری عثمانی با امپراتوری روسیه در مناطقی که امروزه کشور ارمنستان است، رخ داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که حدس می‌زد جو بایدن در سخنرانی روز شنبه «نسل‌کشی» ارامنه را به رسمیت بشناسد، چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفت:«اظهارنظرهایی که از نظر حقوقی و قانونی الزام‌آور نیستند، هیچ فایده‌ای ندارند ولی به مناسبات لطمه خواهند زد.» به نظر نمی‌رسد آمریکا که در جنگ اخیر قره باغ بی طرفی را پیشه کرده بود، تصمیم به همدردی با ارامنه برای واقعه ای که یک قرن از آن می گذرد گرفته باشد. یکی از اصلی ترین دلایل تنش آنکارا-واشنگتن خریدهای تسلیحاتی ترکیه از رقیب آمریکا، یعنی روسیه است.

ترکیه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، قرارداد خرید تسلیحاتی با روسیه امضا و تعدادی سامانه پدافندی اس ۴۰۰ را دریافت کرد. قراردادی که باعث شد واشنگتن فروش جنگنده پیشرفته اف-۳۵ را به ترکیه که عضوی از پیمان ناتوست، متوقف کند، اما این پایان ماجرا نبود. وزیر خارجه ترکیه یکم اردیبهشت ماه از مذاکره با طرف روس برای خرید سری دوم این سامانه‌های پدافند هوایی خبر داد.