با وجود گذشت بیش از یک ماه از پایان مهلت دو ماهه ای که جهت تعطیلی گاراژهای انبار جمع آوری زباله ها داده شده بود، اما همچنان این قانون با سهل انگاری و مماشات اجرائی نشده است

به گزارش نداي گيلان: با وجود گذشت بیش از یک ماه از پایان مهلت دو ماهه ای که جهت تعطیلی گاراژهای انبار جمع آوری زباله ها داده شده بود، اما همچنان این قانون با سهل انگاری و مماشات اجرائی نشده است.
در تاریخ ۱۱ تیرماه سال جاری در جلسه ای که فرمانداری رشت برگزار کرد مقرر شد جهت ساماندهی گاریچی ها و پلمپ گاراژهای غیر قانونی جمع آوری زباله خشک و انتقال آنها به خارج از شهر برای چندمین بار متوالی از آبان ماه سال قبل تا کنون مهلت داده شود که این مصوبه با وجود سپری شدن مدت قانونی هنوز اجرا نگردیده است. هرچند مرتضی عاطفی مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت به عنوان نماینده شهرداری در جلسه فرمانداری با انجام مهلت دو ماهه مجدد نیز مخالفت کرده بود ، اما در نهایت این مهلت به گاراژداران داده شد تا نسبت به جمع آوری گاراژهای خود اقدام نمایند. اما سوال اینجاست که کدام ارگان مصوبه قانونی این طرح را اجرائی نمی کند و چرا؟
طبق دستور دادستانی رشت به سازمان محیط زیست شهرستان رشت این قانون باید در آذرماه سال گذشته انجام می شد، اما گاراژداران با تجمعی کوچک روبروی سازمان محیط زیست گیلان و به بهانه بیکاری گاریچی ها و مشکلات مالی به این امر اعتراض کردند، این اعتراض موجب شد که سازمان محیط زیست با عقب نشینی نسبت به موضع قانونی خود برای رفع پلمپ از گاراژداران تعهد بگیرد که تا ۱۵ اسفند ۹۳ انبارهایشان را به خارج از محدوده شهر منتقل کنند ،تعهدی بی ثمر که تا کنون صورت نگرفته و سازمان محیط زیست نیز نسبت به پلمپ این اماکن هیچگونه اقدام مجددی انجام نداده است.
اصغر خودکار رئیس سازمان محیط زیست شهرستان رشت در گفتگو با گیل خبر با رد عدم مسئولیت پذیری سازمان محیط زیست شهرستان رشت در اجرای این طرح بیان داشت : طبق صورتجلسه ای که در مورد وضعیت این مساله مقرر شده قبل از پلمپ گاراژها سازمان مدیریت پسماند باید نسبت به ساماندهی گاریچی ها و تفکیک گاریچی های مجوز دار و غیرمجوزدار، نصب بنر و زمینه سازی این طرح اقدام می کرده است. وی در ادامه اظهار داشت: در بند شماره ۴ صورتجلسه ای که برای این مساله تشکیل شده بود نوشته شده که بنر ساماندهی گاریچی ها توسط سازمان مدیریت پسماند قبل از پلمپ گاراژ در سطح خیابان در سطح شهر رشت نصب گردد ،اما ظاهرا سازمان مدیریت پسماند هیچ کدام از این کارها را انجام نداده تا ما بتوانیم این مساله را پیگیری نمائیم!
اما مرتضی عاطفی رئیس سازمان مدیریت و پسماند شهرداری رشت با بیان این که سازمان محیط زیست در این مساله تعلل و مماشات می کند به خبرنگار گیل خبر گفت: این دستور معاونت دادستانی به محیط زیست داده شده و آن ها نسبت به جمع آوری این گاراژها و گاریچی ها مسئول هستند. وی افزود: می گویند باید اول گاریچی ها ساماندهی شوند تا ما گاراژها را تعطیل کنیم. در حالی که بسیاری از این گاریچی ها که غیر بومی هم هستند در همین گاراژها اسکان پیدا کرده اند و جای خواب گرفته اند و مشخص است به دلایل مالی و این که حضور در شهرداری با دردسرهای مالیاتی همراه است این کار را نمی کنند، با این حال شهرداری حتی در پاسخ به مخالفین و آن هایی که دغدغه شغل و معیشت گاری چی ها را دارند قول داده است که تمام گاری چی های فعال در شهر را در صورت بسته شدن گاراژها ساماندهی کند و با گاری های جدید و لباس های متحدالشکل به عنوان نیروهای کاری شرکت های پیمانکاری سازمان مدیریت پسماند استفاده نماید.

هرچند در نگاه اول بیرونی، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت پسماند شهرداری به دلیل این که از نظر تشکیلاتی جهت تلاش برای اقدامات محیط زیستی اقدام می کنند باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اما در چند ماه گذشته اختلافات آن ها ابعاد ویژه ای را گرفته که سودش را تنها عده ای سودجو برده که با کسب در آمد از مایملک شهرداری و انسان های زحمتکش که اکثرا هم غیر بومی هستند سوء استفاده می نمایند. در سایر کلانشهرها این معضل مدتهاست که با اقدام قاطع متولیان امر مرتفع گردیده اما تعلل در جمع آوری این اماکن از سطح شهر رشت، آنهم در حالیکه در آمد سرشار اینگونه اماکن شبهات زیادی در ذهن افراد ایجاد میکند همچنان ادامه دارد. این که تا کی باید نسبت به مماشات با این مساله سکوت اختیار کرد و با توجیحاتی همچون عدم نصب بنر آن را به فردا موکول نمود امری است که مدیران محیط زیست شهرستان و استان و به طبع آن کارگروه مدیریت پسماند استان باید پاسخگوی آن باشد.