سرپرست فرمانداری رشت گفت: سال‌جاری با وجود ورود شمار بالای گردشگران و با تلاش عوامل اجرایی اعم از منجیان، یگان ویژه، دهیاران، امدادگران هلال احمر، همیاران پلیس و… برای اولین بار هیچ‌گونه غرق شدگی در سواحل رشت نداشتیم؛ همچنین بالغ بر ۲۵۰ نفر توسط منجیان از خطر غرق شدن نجات پیدا کردند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، کیا عاشوری در مراسم تجلیل از عوامل اجرایی طرح‌های سالم‌سازی سواحل شهرستان رشت که در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد با بیان اینکه شهرستان رشت دارای ۲۲ کیلومتر نوار ساحلی متشکل از ۱۰ روستایی در حوزه بخش‌های خشکبیجار و لشت نشا است، اظهار کرد: تاکنون ۳۰ نقطه خطرآفرین داشتیم که در آخرین بررسی‌ها به ۶۰ نقطه خطر آفرین افزایش یافت و این گستردگی نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتری بود.

سرپرست فرمانداری رشت، دهیاران و شوراها خط مقدم ساماندهی سواحل هستند، افزود: نوار ساحلی با وجود اهمیتی که دارد آنچنان تحت رصد و در خور شأن گردشگران از نظر ارائه خدمات نبود و مسافران در بدو ورود به شهرستان رشت در نوار ساحلی امین‌آباد و حاجی بکنده حضور می‌یابند و این بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات اجرایی و عملیاتی سواحل شهرستان رشت از ۸ خرداد با افتتاح طرح سالم‌سازی مروارید خزر که یکی از طرح‌های نمونه و ممتاز استان گیلان است، آغاز شد، گفت: امسال با شروع فصل دریا، ستاد ساماندهی سواحل با پیگیری‌های استاندار آرایش خاصی گرفت و خوشبختانه باعث شد تعداد غریق‌ها به صفر برسد و این حاصل کار جمعی در همه سطوح اجرایی استان و شهرستان است.

عاشوری با بیان اینکه تعداد ناجیان غریق ما در حال حاضر پاسخگوی این حجم از گردشگران نیست، گفت: برای اینکه شناگاه‌های ما در شأن مردم باشد، از سرمایه‌گذاران برای ساماندهی سواحل دعوت کردیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت افراد بومی علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت در نوار ساحلی، اشتغالزایی هم رونق گیرد، در این راستا طی تفاهمنامه‌ای، طرح ساحلی امین آباد که از سال ۹۸ غیر فعال بود راه اندازی و تا پایان تابستان سال جاری به تعاونی توسعه و عمران شهرستان رشت واگذار گردید.

وی ادامه داد: کلیه حریم ۶۰ متر سواحل شهرستان رشت کاملا آزاد بود و تقریبا کل نوار ساحلی در تابستان سال جاری به دلیل نزدیکی به مرکز استان و همچنین دسترسی بسیار آسان همواره با تراکم بسیار بالای مراجعین خصوصاً در ایام گرم سال مواجه بود؛ با توجه به اینکه کلیه نوار ساحلی رشت در حوزه روستایی قرار دارد همراهی تعامل و کمک دهیاران و شوراهای اسلامی در ساماندهی سواحل بسیار موثر بود.

سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه تعداد ۱۱۵ نفر منجی و مراقب دریا و همچنین ۳۹ نفر امدادگر هلال احمر در ۶۰ نقطه ساحلی و دو طرح سالم‌سازی شهرستان رشت به کارگیری شدند، تصریح کرد: خوشبختانه با تنظیم قرارداد با هیئت نجات غریق شهرستان رشت و مساعدت استانداری حقوق ناجیان غریق و مراقبین و امدادگران هلال احمر به موقع پرداخت شد.

عاشوری با بیان اینکه تعداد ۵ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه موتورسیکلت متعلق به جمعیت هلال احمر در طرح‌ها و مناطق خطرآفرین در مناطق مستقر شدند، گفت: یگان ویژه با حدود ۶۰ نفر نیرو در قالب سه اکیپ گشت نوار ساحلی اعم از دریایی و سواحل شهرستان رشت را به نحو مطلوبی تحت پوشش قرار دادند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌جاری با وجود ورود شمار بالای گردشگران و با تلاش قریب به ۳۰۰ نفر از عوامل اجرایی اعم از منجیان، یگان ویژه، دهیاران، امدادگران هلال احمر، همیاران پلیس و… برای اولین بار هیچگونه غرق شدگی در سواحل نداشتیم و برابر گزارش‌ها بالغ بر ۲۵۰ نفر نیز توسط منجیان از خطر غرق شدن نجات پیدا کردند.

سرپرست فرمانداری رشت ادامه داد: در اجرای برنامه‌های فرهنگی هم سال پرباری در سواحل شهرستان رشت داشتیم که بالغ بر ۴۰ برنامه فرهنگی تحت عنوان کشتی نجات در ایام محرم و جنگ‌های شادی در ایام بعد از ماه محرم و صفر در سواحل و طرح سالم‌سازی داشتیم.

عاشوری در پایان تاکید کرد: از هم اکنون باید برای ساماندهی سواحل سال آینده، برنامه ریزی داشته باشیم و بتوانیم ضمن ارائه خدمات با کیفیت و افزایش تعداد شناگاه‌ها، حضور گردشگران را به خوبی مدیریت کنیم.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیری از سوی سرپرست فرمانداری رشت از خدمات عوامل اجرایی طرح‌های سالمسازی دریا سطح شهرستان نیز قدردانی شد.