فرمانده انتظامی استان از اجرای طرح ارتقاء امنیت محله‌محور در هزار و ۳۲۰ محله گیلان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها میزان جرایم در استان کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سردار عزیزالله ملکی در حاشیه برپایی نمایشگاه طرح ارتقای امنیت محله‌محور و دستاوردهای انتظامی استان در جمع خبرنگاران با اشاره به شناسایی بیش از ۲ هزار و ۷۵۷ محله در گیلان، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت مجموعه انتظامی استان، بیش از ۱۲۳ واحد خودرویی و ۴۶ واحد موتوری علاوه بر گشت‌های کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در قالب ۴۶۰ نفر جهت کاهش جرایم به ویژه سرقت‌ها در هزار و ۳۲۰ محله گیلان اجرا شد که موجب کاهش ۱۴ درصدی وقوع جرم در سطح استان شده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری از جرایم، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته توسطه مجموعه انتظامی استان گیلان، عملکرد بسیار مثبتی را در تحقق امنیت پایدار و ارتقای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مردم شاهد هستیم.

فرمانده انتظامی استان گیلان از اجرای بیش از ۸۶۴ طرح انتظامی در حوزه ارتقاء امنیت اجتماعی خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲ باند کلاهبرداری با دستگیری ۱۶ نفر، ۲ شرکت هرمی با دستگیری ۱۱ نفر منهدم، ۴۷۴ پرونده کلاهبرداری کشف و ۱۴۷ کلاهبردار نیز دستگیر شدند.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه میزان مجموع کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از یک تن و ۹۶۰ کیلوگرم بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶۰ درصدی داشته و استان گیلان در زمینه کشف مواد مخدر اولین رتبه اول کشوری را دارا است، به انهدام ۹ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در سطح استان اشاره کرد و بیان داشت: ۲۳۷ قاچاقچی دستگیر و ۲ هزار معتاد متجاهر نیز در راستای مبارزه با این پدیده شوم جمع‌آوری شدند که در این زمینه افزایش ۲۳ درصدی را شاهد هستیم.

سردار ملکی با اشاره به کشف بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان کالای قاچاق و افزایش ۱۵ درصدی کشفیات این حوزه، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۵۸ فقره پرونده قاچاق کالا و ارز تشکیل و ۹۰۴ متهم نیز در این رابطه دستگیر شدند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت‌ها و اقدامات افراد شرور و اراذل و اوباش به صورت مداوم رصد می‌شود و در صورت ارتکاب هرگونه تخلف و جرمی علیه امنیت و آرامش شهروندان، پلیس برابر قوانین و مقررات با قاطعیت با آن‌ها برخورد خواهد کرد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷۹ اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت در گیلان دستگیر و ۷۵ تیغه سلاح سرد و ۴ قبضه سلاح گرم از آن‌ها کشف شد.

فرمانده انتظامی استان گیلان در ادامه اذعان داشت: متاسفانه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۸ فقره قتل عمد در سطح استان اتفاق افتاده که ۲۹ نفر در این ارتباط دستگیر شدند.

این مقام ارشد انتظامی به بکارگیری هزار و ۱۰۰ نفر از ماموران انتظامی و مرزبانی در طرح سالم‌سازی دریا نیز اشاره کرد و گفت: این طرح از ابتدای ماه جاری آغاز و با همکاری بسیج و پلیس‌های افتخاری در قالب ۲۱۰ تیم گشت خودرویی و ۹۸ گشت پیاده اجرا خواهد شد.

سردار ملکی از ارائه آموزش‌های لازم برای دانش‌آموزان و والدین از طریق نرم‌افزارهای آموزش مجازی در خصوص آشنایی با خطرات مواد مخدر و آثار مخرب مرتبط با آن خبر داد و خاطرنشان کرد: مجموعه انتظامی استان درنظر دارد این آموزش‌ها را با هماهنگی آموزش پرورش گیلان گسترش دهد.

وی در ادامه اقدامات فرماندهی انتظامی استان گیلان در برخورد با سارقان کابل‌های برق را بسیار مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: سایر نهادها و سازمان‌ها نیز باید برای پیشگیری هرچه بهتر در این زمینه با پلیس همکاری لازم را داشته باشند.

فرمانده انتظامی استان گیلان با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ هزار و ۷۲ جلسه در دوایر مشاوره کلانتری‌های استان تشکیل شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۶۳۰ مورد به صورت خود معرف و از مجموع پرونده‌های قضائی، ۷۱ درصد منجر به مصالحه شده است.

این مقام ارشد انتظامی از دستگیری ۵۹ نفر در رابطه با زمین‌خواری در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود ۶۷۱ هزار و ۲۲۶ مترمربع از اراضی ملی در استان رفع تصرف شد که در این زمینه با رشد ۴۵۰ درصدی کشفیات رو به رو هستیم.

سردار ملکی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۹۶ دستگاه خودرو توقیف شده و ۸۱ نفر نیز به دلیل جرایم مختلف از طریق سامانه‌های پلیس طی این مدت دستگیر شده‌اند.

وی با اشاره با اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۷۹ قبضه سلاح غیرمجاز توسط پلیس استان کشف شده، اذعان داشت: این کشفیات حدود ۳۷ درصد افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی استان گیلان مشارکت مردم و دستگاه‌ها و همکاری آن‌ها با پلیس را برای کاهش وقوع سرقت امری ضروری دانست و افزود: بیش از ۳ هزار و ۹۲۹ سارق از ابتدای سال جاری تاکنون دستگیر و کشفیات حوزه سرقت ۱۱ درصد افزایش داشته است.

این مقام ارشد انتظامی با توجه به مسافرپذیر بودن گیلان و سفر سالانه هزاران نفر از مسافران و گردشگران به استان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۱۹ درصدی مجموع تصادفات نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم و تصادفات منجر به فوت ۳۳ درصد و تصادفات جرحی ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سردار ملکی مجموع تماس‌های تلفنی مردمی با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ از ابتدای سال جاری تاکنون را ۶۳۶ هزار مورد و میانگین تماس در روز را ۶ هزار و ۸۵۰ هزار تماس عنوان کرد و افزود: تعداد تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۱۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته و ۱۴۹ هزار تماس با ۳ درصد افزایش منجر به اجرای عملیات پلیسی و ۴۸۶ هزار تماس، جزء تماس‌های راهنمایی و ارشاد بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وقوع جرایم سایبری از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۱۴۹ فقره بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است از دستگیری ۲۰۶ نفر در این خصوص خبر داد و اذعان داشت: تعداد هزار و ۵۳ فقره جرایم سایبری با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کشف و همچنین ۲۶ پرونده قمار آنلاین تشکیل و ۲۴ نفر در این راستا به مرجع قضایی معرفی شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان گیلان به بازدید محسوس و نامحسوس ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی از ۳۱ هزار و ۲۴۹ واحد صنفی در سطح استان در راستای اجرای طرح نظارت بر اماکن عمومی اشاره کرد و ادامه داد: برای هزار و ۶۳۲ واحد صنفی اخطاریه پلمب صادر و ضمن اخذ تعهد از ۵ هزار و ۴۶۱ واحد صنفی، هزار و ۱۹۲ واحد صنفی متخلف نیز پلمب شد.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه از صدور ۲۷ هزار ۶۴۲ عدد گذرنامه در استان خبر داد و گفت: صدور گذرنامه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

سردار ملکی با اشاره به ۶ هزار و ۶۷۶ تماس از ابتدای سال جاری تاکنون با دفتر نظارت همگانی ۱۹۷ فرماندهی انتظامی استان گیلان، تصریح کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۳۱ درصدی شکایات، کاهش ۸ درصدی انتقاد و افزایش ۳ درصدی تقدیر مردم از پلیس استان بوده‌ایم.