سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی مبنی بر درخواست مقامات دولت قبل برای مناظره با مسئولان فعلی گفت: از اینکه مسئولان دولت قبل حرف خود را به رسانه ها منعکس کنند، استقبال می کنیم.

ندای گیلان: سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی مبنی بر درخواست مقامات دولت قبل برای مناظره با مسئولان فعلی گفت: از اینکه مسئولان دولت قبل حرف خود را به رسانه ها منعکس کنند، استقبال می کنیم.
سخنگوی دولت درباره اینکه یارانه نقدی صرفاً به خانوارهای نیازمند پرداخت می شود، گفت : وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی حذف تدریجی یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد را در دستور کار دارد تا عدالت در توزیع یارانه نقدی استمرار یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،سخنگوی دولت گفت: پیش از این وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که در حذف خانوارهای پردرآمد امکان خطا و اشتباه وجود دارد؛ به همین دلیل برای سرپرستان خانوار امکان اعتراض نیز محفوظ است و اعتراضات درست یا نادرست مردم رسیدگی می شود.

افزایش ۲۲۹درصدی پرداخت بودجه عمرانی

آقای نوبخت با بیان این مطلب و تاکید بر اینکه، این رقم بودجه عمرانی با توجه به مجراهای بودجه ای و رونق اقتصادی کشور، پرداخت شده است، گفت:‌ از این رقم حدود 3 هزار و 900میلیارد تومان، به طرح های ملی داده شد که در این بخش 260درصد یعنی حدود 2.6 برابر سال قبل افزایش داریم.
سخنگوی دولت گفت:‌ هزار و 600 میلیارد تومان نیز به طرح های عمرانی استانی پرداخت شد که این بخش نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.7 برابر افزایش یافته است.
نوبخت خاطرنشان کرد: پرداخت منابع درآمدی دولت به طرح های عمرانی، با هدف ایجاد اشتغال و تسریع در رشد اقتصادی و خروج از رکود انجام شده و آمارهای قابل قبولی است که امیدواریم در آینده نیز وضعیت بهتر شود.
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به گزارش منتشر شده درباره اقتصاد مقاومتی با محوریت افزایش تولید و ایجاد اشتغال گفت: در این زمینه توافق سه جانبه ای میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک ها و دو وزارت خانه به تفکیک انجام شد.
نوبخت گفت:‌ در یکی از این نشست ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت جهاد کشاورزی و دو بانک سپه و پارسیان، برای فعال کردن واحدهای تولید ورق های فولادی با ظرفیت یک میلیون تن و طرح های آبرسانی به 92 شهر و 1846 روستا توافق کردند.
سخنگوی دولت گفت:‌ این منابع را بانک های یاد شده، تامین می کنند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز تعهد کرده است در قالب بودجه سالانه این منابع بانک ها را بازپرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت منابع، نمی توان 15 سال برای رفع تنش آبی در کشور منتظر ماند؛ تاکید کرد: بر اساس این توافق 2هزار میلیارد تومان از منابع بانک برای افزایش تولید این واحدهای فولادی پرداخت می شود.
نوبخت اضافه کرد : در مورد دیگر نیز برای تامین مالی هزار و 500 میلیارد تومان طرح پرورش 100هزار تن ماهیان در قفس در سواحل شمالی و جنوبی کشور به ویژه سواحل مکران توافق شد که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود.
وی افزود: همچنین هزار و 500 میلیارد تومان نیز برای سرمایه گذاری در توسعه کشت گلخانه ای و تقویت تولید و اشتغال در بخش کشاورزی اختصاص می یابد که 25 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

اختلاف وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات باعث قطع اینترنت نمی شود
سخنگوی دولت با اشاره به اختلاف مالی وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمک می کند با کمک این دو دستگاه مشکل، حل و فصل شود و مشکل قطع اینترنت نخواهیم داشت.

زمان تقدیم لایحه بودجه 95
سخنگوی دولت درباره ارائه لایحه شفاف سازی انتخابات مجلس نیز گفت‌ : هم اکنون مجلس تعداد زیادی طرح و لایحه در دست بررسی داردکه در آینده اضافه نیز خواهد شد.
نوبخت گفت:‌ ماه آینده بخش اعظم لایحه برنامه ششم توسعه و تا 15آذر نیز لایحه بودجه سال 95 را دولت به مجلس تقدیم می کند.

وی گفت: پس از این دو لایحه قسمت کلیات برنامه و جداول برنامه ششم توسعه نیز در شرایط قبل یا بعد انتخابات مجلس، به این نهاد ارائه خواهد شد و به نظر نمی رسد که قانون شفاف سازی انتخابات در این مجلس به نتیجه برسد، اما دولت و مجلس همکاری دارند.

حل مشکل صندوق ها در برنامه ششم توسعه
سخنگوی دولت با بیان اینکه بیشتر صندوق ها مانند صندوق تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و صندوق کشوری با مشکلات مالی مواجه هستند ، گفت : حل مشکلات این صندوق ها از اولویت های برنامه ششم توسعه است.
نوبخت تاکید کرد : موضوع صندوق ها ، آب و محیط زیست، 3چالش مهم در برنامه ششم توسعه است که تلاش می شود به صورت جامع در برنامه به صورت ویژه به این مشکلات پرداخته شود.
وی افزود : در برنامه ششم توسعه تلاش می کنیم بین منابع و مصارف صندوق ها تعادل برقرار شود و برای حل مشکل صندوق ها مصمم هستیم.

واکنش به درخواست مقامات دولت قبل برای مناظره با مسئولان فعلی
سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر درخواست مقامات دولت قبل برای مناظره با مسئولان فعلی گفت: از اینکه مسئولان دولت قبل حرف خود را به رسانه ها منعکس کنند، استقبال می کنیم.
زیرا اگر صحبت ها و انتقادها در جهت اصلاح امور و کمک به مردم باشد، از این دیدگاه ها استفاده خواهیم کرد، اما تاکید می کنم، آنها این مسائل را با رسانه ها در میان بگذارند.

توجه شورای پول و اعتبار به طرح های خرد
نوبخت در باره امکان توجه شورای پول و اعتبار برای تخصیص اعتبار به طرح های خرد گفت: بانک ها نگران هستند که پول خود را به طرح های خرد و به افرادی بدهند که تجربه قبلی ندارند و اطمینانی به بازپرداخت بدهی آنها نیست ، زیرا بانک امانت دار مردم محسوب می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تاکید کرد :‌ این سازمان طرح ویژه ای را درباره چگونگی اعطای تسهیلات به نگاه های خرد با وزارت صنعت ، معدن و تجارت امضا کرده است و به عنوان مثال در یک مرحله، سازمان مدیریت متعهد شد 200 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های خرد پرداخت کند تا زمینه اشتغال برای جوانان فراهم شود.

اجازه نفوذ پس از تحریم ها داده نخواهد شد
سخنگوی دولت با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اجازه نفوذ آمریکا به بهانه مذاکرات هسته ای در کشور داده نخواهد شد، گفت:‌ دولت رسماً اعلام می کند نه تنها اجازه نفوذ آمریکا داده نخواهد شد ، بلکه با نفوذ هر کشوری در پساتحریم مقابله می کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه یکی از نگرانی های آمریکا در مذاکرات هسته ای این بود که ایران دست بالا را در این مذاکرات دارد، افزود: با سایر کشورها نیز بر اساس منافع ملی مذاکره می شود و اجازه نفوذ هیچ کشوری در اقتصاد و سایر عرصه های سیاسی و فرهنگی کشور داده نمی شود و فرزندان کشور در دولت از این سنگر صیانت خواهند کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا اسناد محرمانه ای در برجام وجود دارد، نیز گفت : برجام شفاف است و سند محرمانه ای در آن وجود ندارد و در خصوص همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در زمینه بازدیدها، مجلس تکلیف کرده است که زیرنظر دستگاه های ذیربط از جمله شورای عالی امنیت ملی انجام شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
نوبخت درباره مباحث مطرح درباره ارائه لایحه برجام به مجلس گفت: رویکرد مجلس شورای اسلامی در زمینه هسته ای با رویکرد مجلس آمریکا تفاوت دارد.

وی افزود : در آمریکا حزب مخالف و رقیب دولت برای بی اثرکردن نتیجه مذاکرات هسته ای فعال است، اما در مجلس شورای اسلامی نمایندگان بارها اعلام کرده اند که موافق مذاکرات هسته ای هستند و رفتار آنها مانند حزب رقیب که به منافع خود توجه دارد، نیست.
سخنگوی دولت تصریح کرد : مجلس شورای اسلامی در مباحث هسته ای به منافع ملی توجه دارد و از این بابت دولت از مجلس قدردانی می کند.

نوبخت ادامه داد: در عین حال در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای تصریح شده است، مجلس اجرایی شدن و اثربخش بودن مذاکرات هسته ای را مشروط به شرایطی اعلام می کند.

وی افزود: در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای تصریح شده است، برای صیانت از منافع ملی و مقررات پادمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی هر نتیجه ای در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 ، در صورتی معتبر است که این الزامات به صورت شفاف، مشخص و رعایت شود که این شرایط در سه فراز آمده است.

نوبخت ، لغو همه تحریم ها و امکان نظارت متعارف آژانس و رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی را از شروط مهم در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای بیان کرد و گفت: در این قانون همچنین آمده است که هیچ محدودیتی برای کسب دانش هسته ای پذیرفتنی نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مجلس در جهت منافع ملی به شرطی مذاکرات را معتبر دانسته است که این الزامات رعایت شود و موضوع را به شورای عالی امنیت ملی واسپاری کردند و آن زمان استدلال شد براساس اصل 176 قانون اساسی پاره ای از این مسائل باید به شورای عالی امنیت ملی واگذار شود و مصوبات این شورا پس از تایید رهبری لازم الاجراست و نیازی به تصویب در مجلس ندارد.

نوبخت با اشاره به اینکه پرونده هسته ای از حدود 12 سال قبل یعنی سال 1382 به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شد و این شورا موضوع را در دست بررسی داشت، گفت:‌ در مسائل هسته ای نیاز به اجازه از مرجع دیگری جز شورای عالی امنیت ملی نبوده است و به عنوان مثال پیمان سعدآباد و پاریس نیز به مجلس نرفت زیرا مصوب شورای عالی امنیت ملی بود.

سخنگوی دولت گفت: هم اکنون نیز مصوبه مجلس بیان می کند باید موضوع هسته ای در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود و در تبصره هایی بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس ارائه شود.

نوبخت افزود: اصل 77 می گوید که همه معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس برسد و در اصل 125 قانون اساسی نیز آمده است که امضای عهدنامه ها با سایر دولت ها و امضای پیمان نامه با اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس و امضای رئیس جمهور یا نماینده قانونی آن اعتبار دارد.

وی گفت: اگر قرار باشد برجام را رئیس جمهور امضا کند حتما باید به مجلس برود، اما در برجام چیزی امضا نمی شود و یک تفاهم کلی برای دو طرف است که در مجموع منافع مردم ایران در نظر گرفته شده است ، اما لایحه پروتکل الحاقی حتما تقدیم مجلس خواهد شد.

نوبخت تاکید کرد ‌: در خصوص برجام توافق نامه ای امضا نمی شود، بلکه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای صادر و تحریم ها را لغو کرد و سئوال اینجاست که از بین کشورهای 1+5 حاضر در مذاکرات هسته ای، کدام یک این توافق را به مجالس خود می برند؟ که حتی در آمریکا نیز این طور نیست.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه طبق اصل 125 قانون اساسی، هیچ امضایی از سوی رئیس جمهور در برنامه جامع اقدام مشترک انجام نمی شود، گفت :‌ در سایر کشورها نیز روش به این صورت است و از سوی دیگر بر اساس اصل 176 قانون اساسی و قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای دولت عمل خواهد کرد و شورای عالی امنیت ملی نیز هم اکنون و با دقت در حال رسیدگی برجام است و این شورا نتایج بررسی های خود را اطلاع رسانی خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت :‌ اگر بر اساس مصلحت هم برجام را به قانون تبدیل کنیم، مفاد آن تایید خواهد شد؛ یعنی مجلس دولت را الزام می کند، محدودیت ها را رعایت کند و اگر طرف مقابل به اقدامات خود پایبند نباشد، ما نیز پایبند نخواهیم بود و در جهت منافع ملی اقدام می کنیم.
وی افزود : افکار عمومی جهان هم معتقد است که نتیجه مذاکرات هسته ای به نفع منافع ملی و مردم ایران بوده است و نظرسنجی ها نیز آن را تایید می کند.
نوبخت تصریح کرد: همه طرف ها درگروه 1+5 نیز معترض هستند که در مذاکرات، ایران دست بالا را دارد و ما نیز معتقدیم که نتیجه مذاکرات یک معادله برد – برد است./شبکه خبر