رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد درونی و تکنولوژی را در برجام دنبال کردیم و به دنبال رشد دانش هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در موضوع هسته‌ای هستیم و نگاه بنده به برجام خوشبینانه است.

به گزارش ندای گیلان: علی لاریجانی  در جلسه شورای اداری گیلان در محل استانداری این استان با تأکید بر بهره‌وری درست از امکانات اظهار کرد: کشورهایی که از مدیریت درست برخوردار هستند از منابع به نحو مطلوب استفاده کردند و کشورهایی که حاشیه دارند نمی‌توانند از منابع به خوبی استفاده کنند.

وی افزود: سند چشم‌اندازی در کشور داریم که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و سیاست‌های کلی ابلاغ شده و نیازمند کارهای اجرایی برای رسیدن به جایگاه خود است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران تصریح کرد: در مسئله هسته‌ای 12 سال شیطنت و زورگویی کردند و امروز با تدبیر مقام معظم رهبری و با تدبیری که انجام دادند این موضوع به سرانجام رسید و در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده است.

وی ادامه داد: اقتصاد درونی و تکنولوژی را در برجام دنبال کردیم و به دنبال رشد دانش هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در موضوع هسته‌ای هستیم و نگاه بنده به برجام خوشبینانه است.

لاریجانی با بیان اینکه نظام تصمیم داهیانه درباره برجام گرفته است، افزود: با علم به اینکه کجا لازم است اقدام کرده و کجا «تلورانس» (نوعی نرمش و تغییر تاکتیک) داشته باشیم سند برجام را تصویب کردیم.

وی با تصریح بر اینکه نظام با چشم باز برجام را انتخاب کرد، گفت: این امر به معنای آن نیست که اگر دیگران شیطنت کردند چشم خود را ببندیم، مشکل کشور مدیریت اداری بوروکراتیک سخت و عدم استفاده صحیح از منابع است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرفتار کمی سو‌ءمدیریت در کشور شدیم، اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت کشور باید اقتصاد پویا و پر تحرک باشد.

وی با اشاره به اینکه باید فهم مشترکی در کشور داشته باشیم و همه از این زمان استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: استفاده از فاینانس یکی از پیشنهادها برای اجرای پروژه راه‌آهن است و با اعتبارات کم سالانه اتمام این پروژه 100 سال طول می‌کشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در کشور آبادانی ایجاد کند، یادآور شد: گیلان با توجه به محدودیت اراضی و رشد جمعیت کشور با کشاورزی تنها نمی‌تواند مشکل معیشتی مردم منطقه را برطرف کند.

وی متذکر شد: 800 میلیارد تومان نقدینگی نزد مردم است و باید از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فضای کشور وارد عرصه جدید احیای خیزها و جهش‌ها می‌شود، گفت: استفاده از صنعت و گردشگری در ایجاد اشتغال گیلان مهم است و اگر می‌خواهیم در گیلان بیکاری نداشته باشیم تنها با کشاورزی تحقق پیدا نمی‌کند.

وی اضافه کرد: البته کشاورزی از موضوع‌های مهم است و تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی در برنامه ششم توسعه کشور باید مد نظر باشد.

لاریجانی با بیان اینکه 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی شده در کشور داریم، یادآور شد: 22 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور است و اینها با همدیگر همخوانی ندارد.

وی، شناخت مناسب از شرایط، گام برداشتن با امیدواری، برنامه‌محوری و بهره‌گیری همه‌جانبه از توان بخش‌خصوصی را چهار شرط مهم برای توسعه‌ و رونق اقتصادی گیلان عنوان کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید انگیزه‌ لازم را در واگذاری‌ها برای بخش‌خصوصی ایجاد کند، تأکید کرد: مجلس در قانون بودجه به دولت اجازه داده تا طرح‌های عمرانی خود را به بخش‌خصوصی واگذار کند.

وی، مهم‌ترین اولویت کنونی کشور را داشتن وضعیت اقتصادی پویا و پرتحرک برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز دانست.

لاریجانی با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها فضای جدیدی در بخش اقتصادی به وجود می‌آید، متذکر شد: با شرایط جدید و ورود سرمایه گذاری‌های خارجی طرح‌های عمرانی مانند راه‌آهن در زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری می‌رسد.