ایشان که همان روز میهمان مدیر کل محیط زیست استان بودند ، به زبان طنز ،مشکلاتی را که جناب برجی مدیر کل محیط زیست گیلان بیان داشته بودند را دروغ خواند!

ندای گیلان/ دکتر زیبا کلام و گریزی هنرمندانه از سیاست به محیط زیست

علیزاده-علی

 

علی علیزاده ازبری/به همت جوانانی که خود را حامیان دولت تدبیر و امید در گیلان می نامیدند در شب 21 بهمن ماه جشنی با عنوان یاد انقلاب به مناسبت سالگردپیروزی  انقلاب اسلامی ایران در سالن تختی ورزشگاه عضدی رشت برگزار گردید.سخنرانی دکتر صادق زیبا کلام نویسنده ،فعال سیاسی و استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران ، یکی از برنامه های این جشن بود.جناب دکتردرسخنرانی خود به بحث گسست میان نسل های جدید با  انقلاب اسلامی پرداخته و با انتقاد از نوع تبلیغات و معرفی انقلاب به مردم توسط صدا و سیما ، با ارجاع دادن حضار به مصاحبه های امام خمینی (ره) درنوفل لوشاتو ،شعارهای و بیانیه های راهپیمایی کنندگان در سال 1357 و … علل اصلی انقلاب مردم ایران را آزادی خواهی ،استقلال و مطالبه آزادی های مدنی دانست که این بخش از سخنرانی ایشان در این نوشته مورد توجه نیست . نکته قابل توجه آن سخنرانی گریز هنرمندانه وی از سیاست به محیط زیست بود. ایشان که همان روز میهمان مدیر کل محیط زیست استان بودند ، به زبان طنز ،مشکلاتی را که جناب برجی مدیر کل محیط زیست گیلان بیان داشته بودند را دروغ خواند!" از جمله حقوق یک ونیم میلیون  تومانی مدیر کل و حقوق ماهیانه  600هزار تومانی محیط بانان ،پرداخت نشدن 8 ماهه اضافه کار کارکنان وشاید مهم تر از همه این جمله وی بود: شرم بر ما باد از اینکه اداره کل محیط زیست گیلان با وجود انبوه جنگل‌ها در استان حتی یک فروند بالگرد آب‌پاش ندارد." .برای من این گریز و اشاره غیر منتظره نبود زیرا در گذشته مطالبی در این باب از جناب دکتر دیده بودم .مخصوصا مقاله ایی با عنوان (رکورد غم‌انگیز ایرانیان در توجه به محیط زیست ) که در آن با طرح سوالاتی نظیر ،برای ما ایرانی‌ها محیط زیست چقدر اهمیت دارد؟ یا درست‌تر گفته باشیم ما ایرانی‌ها چه میزان به فکر و نگران محیط زیست هستیم؟ چقدر برایمان مطرح است که مقوله‌ای به نام محیط زیست وجود دارد، و ما در قبال حفظ، حراست و نگهداری از محیط زیست وظیفه داریم و مسوول هستیم و قس علیهذا؟تلاش نموده بودند که حساسیت های عمومی را نسبت به موضوع بسیار مهم و حیاتی محیط زیست افزایش دهند.

همچنین وی با اشاره ایی به بحث زیست محیطی روز و حضور میهمان ناخوانده ی ریز گرد ها یا همان گرد و غبار که این روزها امان را از ساکنان جنوب و غرب کشور گرفته در واقع می خواست بگوید که اگر ساکنان شمال کشور از  این مزاحمان تنفسی در امان هستند به دلیل وجود جنگل بسیار ارزشمند و تاریخی و کهنسال است و حالا باید بیشتر به اهمیت آنها پی برده و در حفاظت از آن بیشتر و بیشتر بکوشیم و کمر همت ببندیم . در حالیکه وضعیت اداره کل محیط زیست و محیط بانان عزیز ما اینگونه  است و وقتی اداره کل محیط زیست گیلان حتی یک هلیکوپتر برای حفاظت از جنگل نداردو صدها مشکل و کمبود اعتبار و بی توجهی به مشکلات محیط زیست وجود دارد معنی آن این است که هنوز که هنوز است محیط زیست اولویت ما نیست.

اینها تکرار مکررات است و ما نیاز مند تکرار هستیم تا شاید حساسیت بیشتری پیدا کنیم .امروز در گیلان سطح جنگل ها به شدت در حال کاهش است. رودخانه ها از حد مجاز آلودگی گذشته اند،برداشت بی رویه شن و ماسه رودخانه ها را به وضع هشدار رسانده است.یرداشت از آبهای زیرزمینی بی حساب و کتاب و بیشتر از ظرفیت چرخه آب است .عمق مرداب انزلی از 11 متر به کمتر از یک متر رسیده است.آلودگی آب دریا کاملا قابل مشاهده است.زمین های کشاورزی و منابع طبیعی با سرعت چشمگیری در حال تغییر کاربری هستند.زباله های شهری و کشاورزی و صنعتی و حتی بیمارستانی در طبیعت رها می شوند. ایستگاه جمع آوری زباله های شهری در سراوان تبدیل به یک معضلی بزرگ شده است.زرجوب و گوهر رود رشت عنوان آلوده ترین رودخانه های جهان را کسب کرده اند. با این همه و دوباره یکی دیگر از سوالات دکتر را تکرار می کنم که «ما ایرانی‌‌ها در حقیقت هم همه مردم ایران است و هم همه مسئولان، چقدر به فکر مقوله‌ای به نام محیط زیست هستیم؟»

به راستی که این سوال مهمی است. وقتی دعواهای سیاسی این همه داغ است.انتخابات خیلی مهم است.حضور در راهپیمایی ها مسئولیت است.نمازجمعه و دعا و زیارت را این همه رعایت می کنیم.به ورزش و فوتبال و کشتی آن همه می پردازیم.آن همه همایش و جشنواره و کنفرانس در موضوعات مختلف برگزار می کنیم .در موضوعات خانوادگی و جنایی و هسته ایی و تاریخی ،فیلم و سریال ساخته می شودو… پس چرا مقوله مهم و بسیار حساس محیط زیست و حفظ آن برای قاطبه مردم و مسئولان  از درجه اهمیت کمی برخوردار است؟