میهمان این هفته گپ و گفت صمیمی ما در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی ” عضو هیات علی دانشگاه گیلان و یکی از زنان فعال در عرصه سیاست و فرهنگ استان گیلان است.وی دانشجوی ممتازی بود که به همراه همسرش برای تحصیل به خارج از کشور رفته بود، اما با وقوع انقلاب اسلامی، از دانشگاه اخراج می شود و به ایران باز می گردد،اما از تلاش دست برنداشته و با حمایت همسرش تحصیل را ادامه داده و رتبه 5 کنکور را در منطقه کسب می کند.

ندای گیلان: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته گپ و گفت صمیمی ما در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی ” عضو هیات علی دانشگاه گیلان و یکی از زنان فعال در عرصه سیاست و فرهنگ استان گیلان است.وی دانشجوی ممتازی بود که به همراه همسرش برای تحصیل به خارج از کشور رفته بود، اما با وقوع انقلاب اسلامی، از دانشگاه اخراج می شود و به ایران باز می گردد،اما از تلاش دست برنداشته و با حمایت همسرش تحصیل را ادامه داده و رتبه ۵ کنکور را در منطقه کسب می کند.

 شرح گفتگو در ادامه آمده است:

 

۱.لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی و شغلی خود بگویید؟

ژاله حساس خواه هستم.
دکترای آموزش زبان انگلیسی ، عضو تمام وقت هیات علمی دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی( گروه ادبیات زبان انگلیسی)

درحال حاضر بعنوان مامور مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال که مرکز آن در رشت است، هستم .

۲.در چه زمینه ای فعالیت می کنید؟

در سال ۹۶ یک همتای زن دیگر من، خانم دکتر بروجردی ، با این باور که از توانمندی زنان به درستی استفاده نشده سعی کردند، تا زنانی که علی رغم تلاش ها و موفقیت ها نتوانستند در پست های مدیریتی خودشان را نشان بدهند ، شناسایی کنند تا بستر مناسبی برای فعالیت این عزیزان در پست های مدیریتی فراهم شود.

لازم است تاکید کنم در حوزه زنان و جوانان از زمان انتصاب ایشان فعالیت ها و عملکردهای این حوزه بسیار چشم گیر و قابل توجه است و بالاخره قرعه در استان گیلان به نام بنده افتاد و مسئولیت این سازمان به من سپرده شد اما زیرساخت مناسبی برای کار خاصی در راستای نیل به اهداف سازمان وجود نداشت و کارها نظمی که باید نداشتند.

کم کم با برنامه ریزی و کمک همکاران تقویم کاری تنظیم شد تاکم و کاستی های موجود مرتفع شود.در این برنامه مسئولیت های سازمان یک سمت و وظایف بنده هم سمت دیگر گذاشته و برای کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت هدف‌گذاری شد.

خوشبختانه با تمدید سالیانه حکم من بخش زیادی از این اهداف تحقق پیدا کردند به عنوان نمونه در زمینه جمع آوری سند ، از چندین قفسه ساده استفاده می شد .

در زمینه جمع آوری سند در این سازمان در ابتدا ما مخزن نداشتیم که با مساعدتهای جناب دکتر نوبخت ، بودجه ای برای سازمان در نظر گرفته شد ، با وجود اینکه ما اصلا ردیف بودجه استانی نداریم و بودجه ما مستقیم از تهران پرداخت می‌شود این امکانات را در همین جا در مکانی به مساحت ۱۰۰ متر مربع برای نگهداری اسناد دایر کردیم.

در بخش آموزشی و پژوهشی نیز ، کارگاه های آموزشی در زمینه سند شناسی و سند خوانی ، مجموعه داری و… با دعوت از مهمان های ملی و محلی برگزار شد و همچنین در بخش نمایشگاهی در تمام مناسبت ها حضور فعال داریم.

البته یک نمایشگاه ویژه هم در تهران باعنوان نمایشگاه هفته گیلان برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در حوزه بانوان هم در هفته زن و روز مادر، نمایشگاه مخصوص بانوان باعنوان ( مادر ، مرزبی کرانه) را در اینجا برگزار کردیم.

۳. پاندمی کرونا چه تاثیری بر روند کاری شما داشته؟

درواقع با وجود اینکه این ویروس بسیار منحوس است و جان بسیاری از عزیزان مان را گرفته و همه ما را به نوعی عزادار کرده، در جایی هم فرصتی بوده برای ورود به عرصه تکنولوژی و استفاده بهتر از تکنولوژی به‌طوری‌که از آن صرفا به جهت سرگرمی استفاده نمی‌شود و درجایگاه بالاتری از سرگرمی در بین اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است .ماهم باتوجه به این شرایط با استفاده و بهره بری بهینه از تکنولوژی با مشکلی در این زمینه مواجه نشدیم .

۴.مشوق های شما در طول مدت زندگی چه کسانی بودند؟

مشوق اصلی من همیشه همسرم بودند من و همسرم هر دو جوان بودیم که ازدواج کردیم،بعد ازدواج برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتیم و زمانی که مشغول تحصیل بودیم، درایران با توجه به مسائل انقلاب اسلامی و جریان های سیاسی که اتفاق افتاد دانشگاه ها تعطیل شد و دانشجو ها اخراج شدند و ماهم برگشتیم ایران در آن زمان اینجا انقلاب فرهنگی بود و همه دانشگاه ها تعطیل بود.

خانه دار شدم و اولین فرزندم به دنیا آمد بعد از تولد دومین فرزندم زمزمه بازگشایی مجدد دانشگاه ها شروع شد و همسرم وقتی علاقه و اشتیاق من را برای ادامه تحصیل دید، مشوق اصلی و حامی من در این مسیر شد و من هم توانستم در کنکور آن سال رتبه ۵منطقه را به دست بیاورم.

همسرم درطول مسیر تحصیل و کار بسیار همراه و مشوق بود تا حدی که ایشان بخاطر اینکه بتوانم به ادامه تحصیل بپردازم از شغل خود استعفا داد تا بتواند با حضور بیشتر در کنار فرزندان ما صدمه ای به تربیت و تحصیل آنها وارد نشود .هیچ زنی نمی‌تواند بدون حمایت های همسرش به موفقیت برسد .

فرزندان من، هم دختر و هم پسرم بسیار در طول این دوران مشوق و حامی من بودند و از هیچ کمکی دریغ نکردند.

۴.در طول این مدت بعنوان یک زن با چه چالش هایی مواجه شدید؟

من بعنوان یک زن در طول مدت کار و تحصیل هیچگاه مشکلی نداشتم اما در مورد خودی و غیرخودی بودن و گاهی جناح بندی ها با چالش هایی روبه رو شدم.

 و حرف آخر:

می‌خواهم بگویم انسان ها ارزش خود را فارغ از جنسیت درک کنند.درواقع همه ما با توانمندی های مختلف آفریده شدیم و این توانمندی های متفاوت می‌توانند چالش های مختلفی را در دنیا پوشش دهند.فرصت زندگی یکبار است و اگر به زندگی مادربزرگ ها یا مادران مان نگاه کنیم زندگی برخی از آنها پر از حسرت است و ما نباید بگونه‌ای زندگی کنیم که بخاطر از دست دادن فرصت ها حسرت بخوریم ، خودمان را باور کنیم .یک انسان به دنیا آمده است تابه تکامل برسد .

 

 

گفتگو از نوشین میربلوک