زهرا سهرابی میهمان هجدهمین گفتگو با زنان موفق ندای گیلان می گوید:من فکر میکنم بزرگترین چالش و مانعی سر راه ما قرار دارد عدم خودباوری ماست. خیلی از زن ها هنوز اعتماد به نفس پایینی دارند و به دنبال علاقه های خود نمی‌روند چرا که فکر می‌کنند زن ها قشر مظلومی هستند که هیچوقت به حق خود نمی‌رسند و همیشه نیاز به حمایت دارند.

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته ندای گیلان در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی، یک مددکار است که باور دارد  خیلی از زن ها هنوز اعتماد به نفس پایینی دارند و به دنبال علاقه های خود نمی‌روند چرا که فکر می‌کنند زن ها قشر مظلومی هستند که هیچوقت به حق خود نمی‌رسند . مشروح گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

۱-خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی و هنری خود بگویید.

سلام من زهرا سهرابی هستم .متولد ۲۹ آبان ۱۳۶۴.دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه گیلان. در حال حاضر به عنوان مددکار در بنیاد نیکوکاران شریف مشغول فعالیت هستم.
به واسطه شغل پدرم که معلم بودند و همچنین فعالیت هنری که داشتند از کودکی با فضای هنر و شعر و موسیقی آشنا شدم و از آنجاییکه مادرم به آموزش و پرورش فرزندانش اهمیت بسیاری میداد ؛ من و خواهرها و برادرانم در کنار تحصیلات عالیه، رفتار محترمانه و نوع دوستی و گذشت و درستکاری را از او آموختیم.
از کودکی در تئاتر فعالیت داشتم و در سال ۷۴ موفق به دریافت جایزه شدم
همچنین دستی در شعر و نویسندگی دارم و از دبیرستان تدریس در منزل انجام می‌دهم .همواره در فعالیت های گروهی و داوطلبانه شرکت داشته ام و تا حد زیادی موفق بوده ام.

۲-از کودکی چه هدفی را دنبال می کردید و آیا اکنون در جایگاهی هستید همان جایگاه مورد نظر کودکی تان است؟

رویای من از نوجوانی این بود که در کنار شغل معلمی یک کار تولیدی داشته باشم کاری که زاده فکر خودم و نتیجه تلاش خودم باشد. با خواهرم تصمیم گرفته بودیم که وقتی بزرگ تر شدیم از پولی که بدست می آوریم چند کودک را به سرپرستی بگیریم و من با این رویا سال ها زندگی کردم. میتوانم بگویم بله اکنون از جایگاهم راضی هستم اما هنوز راه زیادی تا کامل شدن رویای نوجوانی ام دارم.

۳-به عنوان یک زن چه موانعی برای پیشرفت شما وجود داشت و هم اکنون با چه چالش هایی روبه رو هستید؟

من فکر میکنم بزرگترین چالش و مانعی سر راه ما قرار دارد عدم خودباوری ماست. خیلی از زن ها هنوز اعتماد به نفس پایینی دارند و به دنبال علاقه های خود نمی‌روند چرا که فکر می‌کنند زن ها قشر مظلومی هستند که هیچوقت به حق خود نمی‌رسند و همیشه نیاز به حمایت دارند. اگر قدرت و ظرفیت خود را باور کنیم قطعا پیشرفت سریع تری خواهیم داشت. به نظر من گمشده امروز جامعه زنان فرهنگ سازی است . باید دخترانمان را از کودکی با حقوق خود آشنا کنیم. قطعا نسلی که آگاه باشد می‌تواند قوانین نادرست را هم اصلاح کند.

انکار نمی‌کنم که من هم در سال های مختلف از برخی حقوق خود محروم بوده ام اما این باعث نشد که نا امید شوم و در حد توانم تلاش کردم موانع را پشت سر بگذارم. این جمله را همیشه تکرار کرده ام : زن ها قوی تر از آنند که فکرش را می‌کنید.

۴٫ مختصری از فعالیت هایان درحوزه کارآفرینی بفرمایید.

از آنجاکه همیشه به کار تولید علاقه داشتم در کنار فعالیت های فرهنگی دوره های گلسازی ،کاردستی با سفال ،ساخت زیور آلات،نمی‌دوزی و تا حدی خیاطی را گذراندم و تا مرحله تولید برخی از محصولات هم پیش رفتم. در سال اول با کمک یکی از دوستانم محصولاتی تولید کردیم اما به دلیل آشنا نبودن به بازار فروش شکست خوردیم اما نا امید نشدم و این بار سعی کردم با مطالعه و با دنبال کردن کارآفرینان موفق اطلاعاتم را در این زمینه تکمیل کنم.
در سال ۹۶ وارد بنیاد نیکوکاران شریف شدم و از آنجاکه این مجموعه را بسیار به هدفم نزدیک می دیدم شروع به فعالیت کردم.

در این بنیاد ما در قالب یک تیم با هدف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به آموزش حرفه های مختلف به این بانوان می‌پردازیم و سپس با فروش محصولات آن ها را وارد چرخه توانمندی می‌کنیم تا خود مادران قهرمان زندگی خود باشند. البته این بخشی از فعالیت گسترده ما برای مادر و کودک است و در واقع مرحله آخر کار ماست.
در این مدت موفق شدیم چندین بازارچه خیریه راه اندازی کنیم و با استقبال خوبی روبه رو شدیم در نتیجه برخی از بانوان تحت پوشش با اعتماد به نفسی که به دست آوردند به توانایی های خود واقف شدند و اکنون خودشان کارآفرین هستند.
در حال حاضر من در حال راه اندازی یک کارگاه کارآفرینی هستم که در آن هم به تولید محصول و هم آموزش بپردازم و هم از بانوان سرپرست خانوار دعوت به همکاری کنم. بخش زیادی از کار انجام شده و به زودی این کارگاه افتتاح خواهد شد.

۵٫در طول مدت بحران پاندمی کرونا کووید۱۹ چه چالش و مشکلاتی داشتید ؟

کرونا شاید اولین و بزرگترین چالشی که برای خیلی از ما داشته از دست دادن عزیزان و یا ترس از دست دادن آناهاست که همچنان همراه ماست و قطعا در روند پیشرفت ما تاثیر منفی دارد.
به لحاظ شغلی با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل از بین رفتند جامعه ای که به عنوان نیازمند به ما مراجعه می‌کنند چند برابر شده و همچنین برخی از زنانی که همسران خود را براثر این بیماری از دست داده اند هیچ منبع درآمدی ندارند و روند زندگیشان مختل شده.

در کنار این معضلات ما به مدت طولانی نتوانستیم میزهای حمایتی جذب خیرین را در سطح شهر برپا کنیم و همچنین بازارچه فروش محصولات نیز برگزار نشده و به همین خاطر من و همکارانم نیاز به تلاش مضاعف داریم و در طول این مدت هرروز در مجموعه حضور داریم و همچنین در خود بنیاد مکان ثابتی را برای فروش محصولات قرار دادیم و در تلاش هستیم مکان های ثابتی را در سطح شهر نیز برای فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار آماده کنیم تا بار دیگر مادران تحت پوشش ما با امید بیشتر به فعالیت بپردازند.

۶-هدف و شعار شما در زندگی چیست و چه چیزی بیش از همه چیز برای شما مهم است؟

همه تلاش من در زندگی این است که هرروز بیشتر از قبل به اصول انسانی پایبند باشم و سعی کنم انسان بهتری باشم. تا می‌توانم به دیگران کمک کنم. برای رسیدن به جایگاه بهتر از هر روشی استفاده نکنم. بخشش و گذشت را بیاموزم .تا می‌توانم مطالعه کنم و بیاموزم و به دانسته هایم مغرور نباشم تا شاید حتی بر یک نفر اثر مثبت داشته باشم چرا که ترویج انسانیت وظیفه ماست.
شعارم همیشه این بوده که در برابر ظلم سکوت نکنید .حرف خود را بزنید حتی اگر شنیده نشود. در برابر ظالم در حد توان ایستادگی کنید . آنچه که میدانید نادرست است به بهای منفعت شخصی خود نادیده نگیرید و در هر مرتبه ای که هستید عدالت را زیر پا نگذارید.

۷- و حرف آخر:
از شما بسیار ممنونم برای این مصاحبه و خوشحالم که رسانه شما به موضوع زنان موفق گیلانی پرداخته و این کار زیبا موجب ایجاد انگیزه در بانوان و همچنین آشنایی با مشکلات زنان و چالش هایی که در مسیر موفقیت با آن روبرو هستند، خواهد شد.
از منزل کفر تا به دین یک نفس است
از عالم شک تا به یقین یک نفس است
این یک نفس عزیز را خوش می دار
کز حاصل عمر ما همین یک نفس است