دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان گفت:در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز شهر رشت باید اعلام کنم که تمام مدیرانی که مسامحه می‌کنند و چشم خود را بستند تا جلوی چشمشان این تخلفات انجام بگیرد باید از جیب‌شان جریمه را پرداخت کنند و مجازات قانونی هم در کمین این افراد هست.

به گزارش ندای گیلان،«سید مهدی فلاح میری» شامگاه سه‌شنبه( ۱۹ اسفند) در جلسه بررسی مشکلات ساخت و سازها در زمین‌های نسقی که از شبکه باران پخش شد اظهار داشت: اخیرا در دادگستری گیلان کمیته پلمپ ساختمان‌های غیرمجازی که در اراضی نسقی ساخته می‌شود تشکیل شده است و در همینجا اعلام می‌کنم ما برای حفظ جان مردم حتما با قاطعیت به این موضوع ورود می‌کنیم.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با ساخت و سازهای غیراصولی در زمین‌های نسقی باید چه کرد ابراز داشت: ساخت و سازهای بی‌ضابطه در حاشیه شهرهای بزرگی مانند رشت یکی از معضلات جدی است که اغلب استان‌ها درگیر آن هستند و برخی استان‌ها با یک تصمیمات درون استانی تاحدودی مشکلات خود را حل کرده‌اند.

 

فلاح میری از ایجاد یک شیوه نامه در گیلان برای ساخت و سازهای غیرمجاز طی سال‌های گذشته سخن گفت و عنوان کرد: برخی از دستگاه‌ها متعرض این شیوه نامه شدند و در دیوان عدالت اداری هم ابطال شد اما در مورد مشکل کلان‌شهر رشت با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم در حریم قانونی شهر که فاقد کاربری است ساخت و ساز متاسفانه از سال‌های قبل شدت بیشتری پیدا کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه این ساخت و سازها بدون رعایت اصول فنی انجام می‌شود تصریح کرد: هر روزه به شکل قارچ گونه می‌بینیم ساختمان‌هایی بدون رعایت اصول فنی در حال احداث است و قطعا متولی امر به طور خاص شهرداری شهر رشت است از طرفی در سنوات گذشته ما اقدامات جدی در این رابطه ندیدیم اما شهردار فعلی رشت به جهت اشرافی که به شهر دارند واقعا اقدامات خوبی در دستور کار دارد.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های نسقی را یک چالش جدی در بحث حقوق عامه خواند و،افزود: با دستور ریاست کل دادگستری گیلان، کمیته‌ای به همین منظور برای ساماندهی ساخت و سازها و زمین‌های نسقی تشکیل شده است و در بازنگری‌های اخیری که در طرح تفصیلی شهر رشت انجام شده این طرح به مناطق ابلاغ شد.

 

فلاح میری تعلل چندساله در بحث طرح تفصیلی شهر رشت را هم متذکر شد و اضافه کرد: به علت عدم نظارت دقیق شهرداری و متولیان و مأمورانی که برای این کار وظیفه دارند آن اهتمام جدی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز وجود ندارد از سویی ساخت و سازهایی که در زمین‌های نسقی با کاربری مسکونی انجام می‌گیرد تنها اگر شخصی‌ساز باشد اصول فنی در آن رعایت می‌‌شود.

 

وی از بحث و بررسی مشکلات ساخت و ساز در اراضی نسقی در کمیته‌های تشکیل شده دادگستری گیلان خبر داد و گفت: یک گروه‌هایی هستند و چه بسا گروه‌ها و افرادی از خارج از استان گیلان می‌آیند و مناطق مختلف حاشیه شهر رشت و اراضی نسقی را از افرادی که سال‌ها در آن ساکنند و نمی‌دانند باید از چه مسیری برای اخذ مجوز اقدام کنند، خریداری می‌کنند.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز کمیته‌ای مجزا تشکیل شده است اضافه کرد: این کمیته پلمپ ساختمان‌هایی که در حال احداث هستند را با دستور قضایی بر عهده دارد بنابراین به جهت خلاءهای قانونی که وجود دارد دادگستری گیلان برای حمایت از مأموران شهرداری جهت انجام وظایفشان از آنان حمایت می‌کند.

 

فلاح میری یکی از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را متوقف کردن کار ساخت دانست و اذعان کرد: تاکنون پلمپ‌هایی را در شهر رشت انجام دادیم و متاسفانه برخی از سازندگان اقدام به ترک پلمپ کردند که این افراد را تحت تعقیب قرار دادیم و حتی محکومیت‌های حبس زیادی را هم برای چنین مواردی صادر شده است.

 

وی ورود دستگاه‌های متولی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده جهت جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز را خواستار شد و عنوان کرد: ما خودمان هم از تخریب ساختمان‌ها ناراحت می‌شویم و می‌دانیم که از بین بردن این حجم از مصالح ساختمانی آن هم در چنین اوضاعی کاری سخت و دشوار است اما برای حمایت و حفاظت از جان مردم چاره‌ای نداریم و حتما این کار را انجام خواهیم داد.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان در پاسخ به این پرسش که واکنش دادگستری در ارتباط با فردی که هم‌اینک حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد را در زمین‌های نسقی شهر رشت در حال ساخت و ساز دارد چیست بیان داشت: اگر شخصی می‌رود و کاری را انجام می‌دهد که به خودش ضرر می‌رساند در حقیقت اقدام علیه خودش کرده است و اموالش را خودش در معرض تخریب گذاشته است.

 

فلاح میری با تاکید بر اینکه مردم و شهروندان هم باید از اجرای قانون حمایت کنند تصریح کرد: خانه‌هایی که بدون رعایت اصول شهرسازی ساخته می‌شود و نه پارکینک و نه استحکام لازم را داشته و نه اصول بهداشتی آن رعایت شده مشکلات زیادی را برای سایر شهروندان ایجاد می‌کند به طوری‌که پرونده‌های متعددی از درگیری ساکنان آنجا به لحاظ بهداشتی در دادگاه‌‌ها دایر شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از معاونان شهرداری رشت اخیرا گفته که شهرداری هیچ حامی قضایی برای برخورد با سازندگان غیرمجاز ندارد هم افزود: در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز شهر رشت باید اعلام کنم که تمام مدیرانی که مسامحه می‌کنند و چشم خود را بستند تا جلوی چشمشان این تخلفات انجام بگیرد باید از جیب‌شان جریمه را پرداخت کنند و مجازات قانونی هم در کمین این افراد هست.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان عنوان کرد: همین مأمور شهرداری و مدیری که گفته در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز از ما حمایت نمی‌شود این تنبلی خودشان است و نباید کاهلی خود را به دوش دیگران بیندازند و باید تکلیف قانونی‌شان را انجام دهند از طرفی دستگاه قضایی گیلان هم در راستای اجرای قانون با تمان توان از آنان حمایت می‌کند.

 

فلاح‌میری با بیان اینکه اخیرا شاهدیم قیمت‌های ناظران افزایش پیدا کرده خاطرنشان کرد: دادگستری گیلان تمام این حرکات را نظارت می‌کند و اگر یک جایی مانع می‌شویم از باب این است که گزارشات و بررسی‌های نامحسوس‌مان حکایت از این امر دارد که با ورود ما قیمت‌ها افزایش پیدا کرده زیرا فرد ساخت و ساز کننده بدون ارتباط با ناظر قادر به ساخت نیست پس بهتر است با مردم صادق باشیم.