به گفته او کارشناسان نظامی سعودی برای بررسی میزان همکاری های نظامی میان دو کشور وارد جیبوتی شده اند و قرار نیست این پایگاه فقط برای مقابله با قاچاق دریایی مورد استفاده قرار بگیرد

به گزارش ندای گیلان به نقل از «الشرق الاوسط»، «علی باهدون» وزیر دفاع جیبوتی از تصمیم عربستان برای احداث یک پایگاه نظامی در جیبوتی استقبال کرد و گفت که روابط جیبوتی و عربستان فقط به ساخت پایگاه نظامی محدود نمی شود.

وی در گفتگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، تأکید کرد که توافق های نظامی میان جیبوتی و عربستان ابعاد زیادی دارد و کمیته نظامی مشترکی میان دو کشور وجود دارد که هر چندماه یکبار برای بررسی تحولات و همکاری های نظامی تشکیل جلسه می دهد.

به گفته او کارشناسان نظامی سعودی برای بررسی میزان همکاری های نظامی میان دو کشور وارد جیبوتی شده اند و قرار نیست این پایگاه فقط برای مقابله با قاچاق دریایی مورد استفاده قرار بگیرد بلکه قرار است به پایگاهی برای تقویت همکاری ها در زمینه منافع کلی راهبردی عربستان و جیبوتی در منطقه تبدیل شود.

قرار گرفتن کشور جیبوتی در منطقه شاخ آفریقا به این کشور اهمیت راهبردی و استراتژیک ویژه ای داده است. زیرا این منطقه در نزدیکی گذرگاه های آبی مهمی قرار دارد که در طول سال ها این منطقه را به میدانی برای رقابت های بین المللی و منطقه ای تبدیل کرده است.

هنوز هم کشورها و قدرت های جهانی به دنبال آن هستند تا در منطقه شاخ آفریقا جای پایی برای خود پیدا کنند و با وجود مساحت ۲۳ هزار کیلومتری این کشور، کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا در این کشور پایگاه های نظامی برای خود تأسیس کرده اند.

پایگاه فرانسه در جیبوتی بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد و آمریکایی ها هم پایگاهی با هزاران نیروی نظامی در این کشور تأسیس کرده اند، چین هم در سال ۲۰۱۶ ساخت یک پایگاه نظامی-دریایی در این کشور را آغاز کرده بود که در ماه آگوست ساخت این پایگاه به پایان رسیده است.