اگر چه در ابتدای اجرای طرح ترافیک، شاهد به‌هم ریختگی‌هایی در زندگی روزمره شهروندان خواهیم بود و تردد‌ها تا زمانی که شهروندان با اجرای محدوده طرح ترافیک هماهنگ شوند زمان بر است، اما به نظر می‌رسد مدیریت شهری رشت بر اجرای آن مصمم است

به گزارش نداي گيلان: اجرای طرح محدوده ترافیک که قرار بود از نیمه خرداد ماه در رشت آغاز شود، به طور آزمایشی از ابتدای هفته جاری شروع شده است. با اجرای این طرح در مسیرهای منتهی به میدان شهرداری رشت فقط ناوگان تاکسیرانی اجازه رفت و آمد خواهد داشت.
حدود ۱۰ روز است که ایستگاه‌های اتوبوس موجود در محدوده طرح ترافیک جمع‌آوری شده و به خارج از این محدوده منتقل شده است. به همین دلیل اتوبوس‌ها قبل از رسیدن به میدان اصلی شهر، مسافران را پیاده می‌کنند و مسافران مسیر باقیمانده را با تاکسی‌ها و ون‌ها جابه‌جا می‌شوند.
محدوده طرح ترافیک شامل خیابان سعدی (از ابتدای معلم)، خیابان انقلاب (حاجی آباد) و میدان بسیج (صیقلان) به میدان شهرداری است.
بر اساس طرح مورد تایید شورای اسلامی شهر، از ساعت ۶/۵ تا ۲۲ ورود خودروهای شخصی به این محدوده ممنوع است.

 

تلاش برای توسعه گردشگری
مهم‌ترین دلیل اجرای این طرح از سوی مدیریت شهری رشت، کاهش تردد و ترافیک در بافت مرکزی رشت بیان شده است، به طوری که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت در گفت‌وگو با همشهری از لزوم اجرای چنین طرحی سخن می‌گوید. «فرامرز جمشید‌پور» اظهار می‌کند: اجرای این طرح می‌تواند مشکل ترافیکی بافت مرکزی رشت را تا حدودی ساماندهی کند. با راه‌اندازی خط اتوبوس‌های تندرو، از تردد‌های بی‌رویه خودرو‌ها در مرکز شهر کاسته‌می‌شود. در این شرایط، شهروندان برای تردد در محدوده مرکزی باید از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
مدیریت شهری اعتقاد دارد که اجرای طرح ترافیک علاوه بر کاهش آلودگی هوا و ترافیک، سبب توسعه گردشگری این شهر نیز می‌شود، اما مطمئنا با اجرای طرح محدوده ترافیک در مسیرهای منتهی به میدان شهرداری، تردد عادی و روزانه شهروندان ساکن در بافت مرکزی رشت و افرادی که برای خرید و یا گشت و گذار به میدان اصلی شهر می‌آیند، دچار تغییر می‌شود.
ساخت پارکینگ عمومی
پارک خودروها در خارج از بافت مرکزی شهر و همچنین عبور و مرور از کوچه‌ها و پس کوچه‌های اطراف مسیرهای منتهی به میدان سبب شده که نگرانی‌هایی در میان شهروندان از اجری این طرح به وجود آید. آنها معتقدند این موضوع ترافیک را به کوچه‌ها و بافت مسکونی می‌کشاند.
جمشید‌پور درباره این موضوع از تمهیداتی خبر می‌دهد که به گفته وی می‌تواند مانع از نگرانی و تشویش افکار شهروندان در زمان اجرای طرح شود: برای ساکنان مناطق تحت پوشش طرح ترافیک، کارت‌های تردد صادر شده و مشخصات خودروی آنها به مرکز کنترل ترافیک داده شده است. این افراد در زمان اجرای طرح بدون مشکل تردد خواهند کرد. همچنین با وجود ۳۰۰ فضای پارک عمومی در این محدوده، نباید نسبت به پارک خودرو و اجرای طرح نگرانی نداشته باشند.
معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری رشت می‌افزاید: علاوه بر فعالیت پارکینگ‌های موجود با چند سرمایه‌گذار برای ایجاد پارکینگ‌های جدید به ویژه‌ پارکینگ‌های طبقاتی در محدوده این طرح رایزنی‌های لازم انجام شده است. یک پارکینگ طبقاتی در خیابان امام(ره) نیز تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به ظرفیت پارکینگ‌های موجود در محدوده اضافه می‌شود.
بنا بر گفته‌های جمشید‌پور، با احتساب ظرفیت فضاهای پارک‌ حاشیه‌ای، بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ جای پارک درمحدوده طرح ترافیک وجود دارد وشهروندان می‌توانند از پارک خودروهای خود در مسیرهای منتهی به محدوده طرح اطمینان خاطر داشته باشند.
علاوه بر این تمهیدات، جمشیدپور از تعبیه ون‌هایی در مسیر برای جابه‌جایی سالمندان یا شهروندانی که مایل به پیاده‌روی در این محدوده نیستند، خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به این‌که ورودی بازار رشت در میدان شهرداری قرار دارد و اکثر شهروندان و مسافران برای خرید از آن وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، ون‌هایی در مسیرهای فوق مستقر شده‌اند که به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند.

 

شورای رشت، موافق اجرای طرح ترافیک
عضو شورای اسلامی رشت در گفت‌و‌گو با همشهری با تایید این اقدام شهرداری اظهار می‌کند: باید قبول کنیم که بافت مرکزی رشت با وجود خیابان‌های قدیمی نیازمند مدیریت ترافیک است. راهکار شهردای برای اجرای طرح ترافیک گامی است که می‌تواند بخشی از مشکل ترافیک را حل کند.
«محمدحسین واثق کارگرنیا» که در سال دوم فعالیت شورا، ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک را بر عهده داشته است، می‌افزاید: اجرای طرح محدوده ترافیک پیش‌زمینه‌ای برای اجرای پیاده‌راه‌سازی در مرکز رشت است. به طوری که با راه‌اندازی خط اتوبوسرانی تندرو در فاز نخست آن از ابتدای آذر ماه و همین‌طور کسب مجوز اجرای پیاده راه سازی در مرکز شهر از شورای ترافیک استان، بافت مرکزی شهر به مرکز گردشگری رشت تبدیل می‌شود و می‌تواند سیمای جدیدی به رشت ببخشد.
وی از به کارگیری خودروهای برقی در مسیرهای منتهی به میدان شهرداری رشت پس از اجرای پیاده راه سازی خبر می‌دهد و می‌گوید: با بهره‌مندی از این خودرو‌ها که با ۳ کاربری برای حمل بار، جابه‌جایی مسافر و معلولان و جانبازان از سال آینده در رشت به راه خواهند افتاد، جلوه میدان شهرداری و ظرفیت گردشگری آن مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. این عضو شورا بر این باور است که وجود ترافیک سنگین در بافت مرکزی رشت خود مشکلی مضاعف برای حضور گردشگران و بهره‌مندی آن‌ها از میدان اصلی و تاریخی رشت محسوب می‌شود.
کارگرنیا می‌گوید: با اجرای صحیح پیاده‌راه‌سازی در بافت مرکزی رشت، اجرای محدوده طرح ترافیک و همین‌طور راه‌اندازی خط ویژه اتوبوس در مسیرهای منتهی به میدان شهرداری، علاوه بر این‌که ترافیک مرکز رشت مدیریت می‌شود، بر جاذبه گردشگری میدان اصلی رشت نیز افزوده می‌شود. می‌توان شاهد توسعه گردشگری و افزایش رزق و روزی ساکنان و کسبه مستقر در محدوده فوق شد.
به امید توسعه
اگر چه در ابتدای اجرای طرح ترافیک، شاهد به‌هم ریختگی‌هایی در زندگی روزمره شهروندان خواهیم بود و تردد‌ها تا زمانی که شهروندان با اجرای محدوده طرح ترافیک هماهنگ شوند زمان بر است، اما به نظر می‌رسد مدیریت شهری رشت بر اجرای آن مصمم است و آن را راهکاری منطقی برای مدیریت ترافیک سنگین رشت می‌داند. اجرای محدوده طرح ترافیک نخستین گام برای رسیدن به توسعه گردشگری در رشت عنوان شده و این نوید را می‌دهد که رشت با وجود ظرفیت‌های گردشگری بالاخره مورد توجه قرار گیرد.