محمودیان با بیان اینکه متاسفانه علیرغم ورود سالانه چند میلیون گردشگر به استان گیلان و شهر رشت هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بی نظیر برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم ولی متاسفانه سهم رشت از گردشگری فقط ترافیک و آلودگی است، خاطرنشان کرد: مهم ترین مشکل رشت در بخش گردشگری، عدم وجود زیرساخت های مناسب برای ماندگاری گردشگران است

به گزارش ندای گیلان،محمد محمودیان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ظرفیت بی نظیر شهر رشت برای کسب درآمد از بخش گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به شمار می رود و بخش زیادی از درآمد بسیاری از کشورها از طریق جذب گردشگر تأمین می شود.

سهم رشت از گردشگری فقط ترافیک و آلودگی است

این کارشناس مدیریت شهری با بیان اینکه متاسفانه علیرغم ورود سالانه چند میلیون گردشگر به استان گیلان و شهر رشت هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بی نظیر برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم ولی متاسفانه سهم رشت از گردشگری فقط ترافیک و آلودگی است، خاطرنشان کرد: مهم ترین مشکل رشت در بخش گردشگری، عدم وجود زیرساخت های مناسب برای ماندگاری گردشگران است درحالی که ظرفیت های تفریحی،طبیعی،تاریخی و… زیادی در رشت وجود دارد.

تعریف بسته های سرمایه گذاری کم ریسک برای ارتقاء زیرساخت های گردشگری

وی گفت: لازم است با طرح ریزی برنامه های میان مدت و بلندمدت در شورای شهر رشت و با همکاری سایر دستگاه ها، زیرساخت هایی در شهر رشت فراهم شود تا گردشگران را راغب کند، در رشت اقامت کنند.

محمودیان اولین قدم برای فراهم کردن زیرساخت ها را تهیه بسته های سرمایه گذاری کم ریسک در این بخش عنوان کرد و افزود: با توجه به منابع محدود شهرداری باید با مشخص کردن زمین و تهیه طرح های از پیش آماده برای پروژه هایی مانند مراکز تفریحی،تجاری،نمایشگاهی و… سرمایه گذاران را برای حضور در شهر رشت تشویق کنیم تا از این طریق زیرساخت های لازم را در رشت ایجاد کنیم.

لزوم ایجاد موزه جامع با همکاری سایر دستگاه ها در شهر رشت

محمودیان احیای ساختمان های تاریخی شهر رشت و تبدیل آن به خانه موزه را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: از سوی دیگر متاسفانه شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان با قدمت بسیار دیرینه، از داشتن یک موزه بزرگ و جامع محروم است که باید با هماهنگی سایر دستگاه ها اقدامات اولیه برای ایجاد موزه بزرگ رشت انجام شود.

باید رشت را به یک شهر تخصصی برای گردشگری تبدیل کنیم

 

رئیس اسبق کمیسیون عمران شورای شهر رشت با اشاره به ظرفیت های فوق العاده گردشگری در این شهر، برپایی فستیوال ها و تورهای مختلف رشت گردی را به کمک تورلیدرهای مطرح کشور را از دیگر راهکارهای ماندگاری گردشگران و جذب گردشگر تخصصی عنوان کرد و افزود: ضروری است با فراهم کردن زیرساخت ها و آدرس دهی به گردشگران بکوشیم، رشت را به یک شهر گردشگری تخصصی تبدیل کنیم.

محمودیان معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی را یک ظرفیت بی نظیر برای جذب گردشگر تخصصی عنوان کرد و گفت: باید با تهیه دستورالعمل و برندسازی غذاهای رشتی از طریق فضای مجازی و رسانه ها و همچنین برپایی مسابقات مختلف ملی و بین المللی با محوریت شهر خلاق خوراک بکوشیم، گردشگری خوراک را برای رشت برندسازی کنیم.

تعریف رویدادهای تخفیفی در فصل های کم گردشگر

 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید در فصل های کم گردشگر با مشارکت واحدهای گردشگری متقاضی با تعریف تخفیف های یکپارچه مختلف در حمل و نقل،غذا،هتل،و… گردشگران را به سفر به رشت ترغیب کنیم.

محمودیان یکی از ظرفیت های بی نظیر شهر رشت برای جذب گردشگر را پیگیری برای واگذاری تالاب عینک به شهرداری عنوان کرد و گفت: با واگذاری تالاب عینک به شهرداری علاوه بر احیای آن می توان سالانه هزاران گردشگر را از طریق راه اندازی ورزش های آبی،گردشگری محیط زیست و… جذب کرد، که می تواند ثمرات بسیار خوبی برای شهر به ارمغان بیاورد.

 

رئیس اسبق کمیسیون عمران شورای شهر رشت گفت: احداث مسیرهای دوچرخه سواری در زمان ریاست من در کمیسیون عمران شورا در دستور کار قرار گرفته بود و یک مورد آن در مسیر میدان گیل تا میدان مصلی به اجرا درآمد ولی متاسفانه پس از آن مورد توجه قرار نگرفت که باید حتما در دستور کار قرار بگیرد زیرا علاوه بر اینکه به کاهش ترافیک و سلامتی شهروندان کمک می کند، می تواند یکی از ظرفیت های مناسب برای جذب گردشگر باشد.

 

محمودیان تعبیه دفاتر گردشگری مجهز در ورودی و سطح شهر را از دیگر موارد ضروری عنوان کرد و افزود: باید مجسمه ها و اماکن گردشگری شهر را به کد های QR مجهز کنیم تا گردشگران به وسیله تلفن همراه خود اطلاعات مورد نیاز را در خصوص تاریخ و فرهنگ شهر رشت دریافت کنند.