سفیر عراق در تهران با اعلام اینکه طرح انتقال گاز از ایران به عراق رو به پایان است، گفت در نظر دارم پیشنهاد دهم تا خط لوله‌ای از ایران برای انتقال نفت عراق احداث شود.

به گزارش ندای گیلان: «راجح صابر عبود الموسوی» سفیر عراق در ایران ضمن دیدار با مدیران این خبرگزاری به سؤالات خبرنگاران نیز پاسخ داد که در آن به موضوعاتی از جمله اصلاحات سیاسی در کشور، نقش مرجعیت، ابهامات و سؤالاتی پیرامون تجزیه این کشور، روابط ایران و عراق و نیز روند مبارزه با داعش اشاره کرد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.
سفیر عراق درباره اصلاحات سیاسی در این کشور که از سوی نخست‌وزیر عراق دنبال می‌شود، گفت: اصلاحاتی در جریان است که کشور نیاز به آن دارد. ملت عراق هم از این اصلاحات حمایت می‌کند و پارلمان نیز با اکثریت آن را تصویب کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خطر تجزیه، عراق را تهدید نمی‌کند؟ گفت: هیچگاه از تجزیه نمی‌ترسیم و نسبت به آینده عراق هم هراسی نداریم. عراق کشوری بزرگ با تاریخی طولانی است و افرادی حکیم و با درایت در آن هستند که مانع از تقسیم آن می‌شوند.
* با وجود مرجعیت در عراق هراسی از تجزیه نداریم
به گفته سفیر عراق آنچه در این کشور رخ داد اگر در هر کشور دیگری رخ می‌داد از هم می‌پاشید.
الموسوی با اشاره به وجود مرجعیت در عراق که مخالف تجزیه بوده و در مقابل آن ایستاده است، یادآور شد: همه مردم عراق مطیع دیدگاه مراجع هستند و معتقدند با وجود حکمت مرجعیت و درایت مردمی هیچ هراسی از تقسیم و تجزیه نباید داشت.
وی در پاسخ به سؤالی درباره مقابله با داعش و اوضاع امنیتی این کشور گفت: با وجود اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی پیچیده‌ای که وجود دارد، همه از ماهیت وجودی گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و داعش آگاهند و می‌دانند کشورهای غربی از این گروه‌ها به عنوان ابزاری برای فشار بر دولت‌ها و پیشبرد سیاست‌هایشان استفاده می‌کنند، اما اراده ملت‌ها بر همه این توطئه‌ها پیروز می‌شود.

سفیر عراق در خصوص توافق هسته‌ای ایران با 1+5 نیز گفت: همه از جزئیات این توافق آگاه هستند و همچنین می‌دانند چه حجم توطئه‌ای برای شکست آن رقم خورده بود، اما در نهایت ملت ایران بود که پیروز شد، زیرا همیشه ملت‌ها پیروز می‌شوند.
الموسوی ادامه داد: در جنگ آمریکا علیه ویتنام نیز دیدیم که چگونه ملت ویتنام ایستاد و علیرغم صدها، هزاران و بلکه میلیون‌ها قربانی در نهایت اراده این ملت‌ بود که پیروز شد.
وی با بیان اینکه معتقدیم ملت عراق پیروز خواهد شد، افزود: توطئه بین‌المللی بزرگی علیه عراق وجود دارد و قدرت‌های بزرگ جهان گروهک‌های تروریستی مانند داعش را به لحاظ لجستیکی و اطلاعاتی پشتیبانی می‌کنند و هر آنچه در توان دارند در اختیار داعش قرار دادند، اما دیدیم که فتوای مرجعیت در زمان مناسبی صادر شد و کشور عراق را از فروپاشی نجات داد.
* در آینده تحول بزرگی در جنگ علیه داعش رقم خواهد خورد
سفیر عراق ایستادگی ملت این کشور را باعث عدم گسترش تروریسم به سایر کشورهای منطقه دانست و افزود: که اگر این ایستادگی نبود مشکلات بسیاری منطقه را درمی‌نوردید.
به گفته وی در جنگ علیه داعش تحولات بزرگی در آینده رقم خواهد خورد.
الموسوی افزود:‌ نیروهای امنیتی، حشدالشعبی، عشایر و ملت عراق دست به دست هم دادند تا علیه آن ایستادگی کنند و خدا را شکر که این حادثه همه طوایف عراق را با هم متحد کرده و پیروزی‌های بزرگی رقم خورد.
وی با اشاره به آزادی کامل دیالی و صلاح‌الدین گفت: بسیاری از مناطق الانبار نیز آزاد شده و ما بهای سنگینی را برای این آزادی‌ها می‌پردازیم و در نهایت پیروز می‌شویم.

* طرح انتقال گاز از ایران به عراق در شرف پایان است
الموسوی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقال گاز از ایران به عراق نیز گفت: جزئیات فنی آن را فعلاً نمی‌توانم، بگویم، اما این طرح در شرف پایان است و طبق اطلاعات رسانه‌ای، می‌دانم که انتقال گاز از ایران به عراق آغاز شده است.
* احداث خط لوله انتقال نفت از طریق ایران
سفیر عراق در ایران با اشاره به ابتکاری که در این زمینه در دست اقدام دارد، گفت: شخصاً قصد دارم به دولت متبوعم پیشنهاد دهم همانطوری که از ترکیه و اردن خط انتقال نفت داریم، خط لوله‌ای نیز از ایران برای صادرات نفت عراق ایجاد شود.
الموسوی ادامه داد: یک طرح راه‌اندازی خط آهن از شلمچه به بصره وجود دارد که در صورت پایان آن، تبادل کالا بسیار راحت‌تر می‌شود. همچنین در حال بررسی تسهیل در رفت و آمد خودروهای ایرانی و عراقی هستیم تا در روابط اجتماعی و مردمی بین دو کشور تحرک جدیدی ایجاد شود.
* اتاق عملیاتی طرح‌های اقتصادی ایران و عراق فردا راه اندازی می‌شود
وی به دیدارش با رستم قاسمی دبیر ستاد توسعه عراق و جلسه‌ای که با او داشت اشاره کرد و گفت:‌در این نشست طرح‌های اقتصادی فراوانی مطرح شد و طی یکی دو روز آینده اتاق عملیاتی برای آن ایجاد می‌کنیم که افق‌های گسترده‌ای را برای روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد.

* ایران نقش بزرگی در جلوگیری از فروپاشی عراق داشت
سفیر عراق در ایران با بیان اینکه مهمترین روابط عراق در منطقه با ایران خواهد بود که این موضوع به دلیل مشترکات فرهنگی و تاریخی بین دو کشور و نیز پشتیبانی ایران از عراق در مبارزه با تروریسم است، خاطرنشان کرد: ایران نقش بزرگی در جلوگیری از فروپاشی عراق و مبارزه با تروریسم داشت.
الموسوی درباره اظهارات رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا که گفته بود بهتر است عراق تجزیه شود، گفت:‌ پیش از آن هم گفته بودند که ایران باید تقسیم شود و حالا دنبال تجزیه عراق هستند، اما در هر دو جا شکست خوردند. ما از آینده عراق نمی‌ترسیم، زیرا آمریکا و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند موضوع تجزیه را دنبال کند، هر چند مقامات رسمی آمریکا این موضوع را رد کردند و او نظر شخصی خود را گفته است.
وی افزود: ما به آنها می‌گوییم ملتی یکپارچه و متحد هستیم و دوستان خوبی مانند ایران داریم که مانع از تجزیه عراق می‌شوند.
* هرگاه به بیگانگان اعتماد کردیم شکست خوردیم
سفیر عراق در ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص توافقنامه امنیتی بین بغداد و واشنگتن گفت: هرگاه به کشورهای خارجی اعتماد کردیم شکست خوردیم، اما روابط بین‌المللی بین همه کشورها وجود دارد و با شدت و ضعف دنبال می‌شود. ممکن است ما با ایران 70 درصد و با آمریکا 50 درصد رابطه داشته باشیم، اما نباید به آمریکا اعتماد کنیم.
الموسوی با بیان اینکه ما برای مسلح شدن و بستن قراردادهای تسلیحاتی گزینه‌های مختلفی داریم، اظهار داشت: با توجه به قدرت تحلیل و استقلالی که داریم، می‌توانیم با هر کشوری که بخواهیم قرارداد ببندیم.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت لغو روادید بین دو کشور نیز گفت: ما روادید دیپلمات‌ها و خدمت را برداشتیم و رئیس‌جمهور عراق در آخرین سفرش به ایران این موضوع را بررسی کرد، اما برداشته شدن آن نیازمند زمان است. در دو طرف برای حل شدن این موضوع تمایل وجود دارد.
* امیدواریم روادید بین دو کشور به زودی برداشته شود
سفیر عراق در ایران خاطرنشان کرد: معتقدم باید روادید بین ۲ کشور برداشته شود و این به دلیل سابقه تاریخی بین دو ملت است. ما دو کشور همسایه با مرز طولانی هستیم که آینده روشن و مشترکی در برابر ماست. ایران این تجربه را با کشورهایی مانند ترکیه داشت و فکر می‌کنم که عراق اولویت بیشتری دارد و امیدوارم این موضوع محقق شود./فارس