برای حرکت موتورهای اقتصادی گیلان نیاز به سیاستگذاری‌های جامع در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری، تجارت و… است.

به گزارش نداي گيلان: گیلان با سابقه تاریخی موثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد جغرافیایی و سرزمینی است.

گیلان ظرفیت‌های کم‌نظیر توسعه اقتصادی در هر کدام از بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و تجارت دارد و همواره به عنوان زیست‌بوم فرصت‌ها مطرح بوده است.

بی‌توجهی در خور به ظرفیت‌ها و نگاه‌بخشی و مقطعی به یکی از قابلیت‌ها و شاخص‌های توسعه، امروزه گیلان را با مشکلات جدی اقتصادی مواجه کرده است.

گیلان با وسعت 14 هزار و 711 کیلومتر مربع با ارتباطات گسترده دارای طبیعت متنوع، آب، هوا و خاک مساعد است و حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد و به لحاظ مساحت جغرافیایی از استان‌های کوچک اما پرجمعیت کشور محسوب می‌شود.

گیلان جزو استان‌های پرتراکم کشور است و آب و هوای مرطوب و معتدل، خاک رطوبتی، زمین حاصلخیز و شبکه‌های آب روان دارد و این ویژگی‌ها موجب جذب اقوام و مهاجران بسیار در مناطق مختلف به این استان شده است.

گیلان یکی از کهن‌ترین زیست‌بوم‌های ایران زمین با تمدن چند هزار ساله و پیشینه ماندگار در تحولات سیاسی، اجتماعی و اعتقادی در پهنه جغرافیایی ایران همواره نقش موثر و ویژه‌ای را ایفا کرده و دارای فرصت‌های بالقوه بسیاری است.

حرکت موتور اقتصادی گیلان نیازمند سیاستگذاری جامع 

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل درباره زیست‌بوم فرصت‌ها و ضرورت توسعه متوازن اظهار کرد: پیشرفت باید با بررسی و نقد واقع‌بینانه گذشته و حال مسیر پیش رو را با چراغی روشن تصویر کند و آینده را رقم بزند.

مجید رحمانی یکی از مشکلات گیلان را بحث صنایع عنوان کرد و افزود: گیلان 2 هزار و 600 واحد صنعتی با پروانه بهره‌برداری دارد و از 62 معدن فعال سالانه 8 میلیون تن مواد معدنی در این استان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روزگاری گیلان یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی کشور را در اختیار داشت، تصریح کرد: گیلان در گذشته قطب کشور نام گرفته بود اما در برهه‌های اخیر همسان با دیگر استان‌ها برای پیشرفت و توسعه صنعتی گام برنداشت.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل واگذاری نامناسب صنایع به بخش‌خصوصی را موجب از دست دادن بسیاری از ظرفیت‌های گذشته از جمله کارخانه‌های نساجی، پوشش، فومنات، خاور، ایران‌برک، کفش گنجه، لامپ‌سازی و… عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از ظرفیت تولید گیلان در کارخانه‌های مذکور از دست رفت، گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای احیای کارخانه‌های ورشکسته و نیمه تعطیل استان شده و صنایع فولاد و سیمان به راه افتاد که با توجه به رشد جمعیت و نیاز اشتغال جدید نسل جوان تغییری در نسبت بیکاری استان رخ نداده است.

رحمانی کشاورزی گیلان را از دیگر ظرفیت‌های این استان ذکر کرد و افزود: تولید صنعتی و رونق کشاورزی و توجه به صادرات و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی موجب خروج از رکود تولید اشتغال پایدار و اقتصاد مولد در گیلان می‌شود.

وی گردشگری را از فرصت‌های بالقوه دیگر گیلان بیان کرد و ادامه داد: پدیده‌های شاخص جغرافیایی و جاذبه‌های زیستی در کنار جاذبه‌های تاریخی گیلان را به عنوان یکی از قطب‌های مهم جذب گردشگری در ایران و جهان مطرح کرده است.

این مسئول ییلاق‌های دیدنی، قله‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه و بکر، اماکن مذهبی و آثار تاریخی با قدمت، تالاب‌های بی‌نظیر و… را از ویژگی‌های منحصر به‌فرد گیلان ذکر کرد.

وی متذکر شد: با توجه به توانمندی‌های گیلان در بخش‌های مختلف، بیکاری این استان زیبنده آن نیست بنابراین دولتمردان و مدیران اجرایی گیلان و نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان و نقش‌آفرینان باید با وحدت و یکپارچگی حول محور توسعه این استان تلاش مضاعف کنند.

رحمانی با تصریح بر اینکه در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم، خاطرنشان کرد: رسیدن گیلان به تراز جمهوری اسلامی سیاستگذاری جامعی را می‌طلبد و تا با برطرف شدن مشکلات موجود موتورهای اصلی اقتصاد گیلان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری، تجارت و… به حرکت درآید.

وی یادآور شد: پیشرفت گیلان و بالفعل کردن استعداد بالقوه‌اش در مسیر آنچه که باید باشد، آبادانی و برطرف شدن مشکلات را به دنبال دارد.