نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: مدیریت مصرف آب مهمترین وظیفه مدیران و مسئولان متولی آب در استان است که نقش موثر در بهره وری کشاورزی دارد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، نماینده ولی فقیه در گیلان امروز در نشست هم اندیشی ائمه جماعات و مسئولان فرهنگی گیلان با اعضای شورای هماهنگی مدیران ارشد در حوزه صنعت آب و برق استان گفت: در چند سال اخیر به علت کاهش نزولات جوی استان و کشور دچار خشکسالی شده که این برای استانی مانند گیلان که اقتصادش برپایه کشاورزیست ، نگران کننده است.

آیت الله رسول فلاحتی اطلاع رسانی دقیق و به موقع به کشاورزان براساس تقویم زراعی را یکی از راهکار‌هایی مهم برای مدیریت مصرف آب دانست و افزود: این آگاهی بخشی به کشاورزان کمک می‌کند تا در شرایط کم آبی چطور و چه زمانی کار‌های کشاورزی را آغاز کنند که کمترین میزان خسارت را داشته باشند.

وحید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره آب پشت سد سپیدرود ۱۴۰ میلیون متر مکعب است گفت: در این بازه زمانی از سال این میزان آب باید بین ۴۵۰ تا ۴۷۰ میلیون متر مکعب باشد که به علت کاهش بارش‌ها و طبق ارزیابی وضعیت آبی ، استان گیلان برای سومین سال وارد خشکسالی شده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق لوشان هم در این نشست با اشاره به وضعیت مطلوب تولید برق در استان گفت: در تمام نیروهگاه‌ها تعمیرات و بروزرسانی سخت افزاری انجام شده تا برای فصل تابستان آماده شوند.

مهرداد علی غلامی ذخیره سوخت نیروگاه‌های گیلان را ۵۰ درصد سوخت اعلام کرد و افزود: اگرچه تولید برق در گیلان همیشه بالاتر از مصرف بوده است، اما تابستان سال گذشته به دلیل مصرف زیاد مصرف برق استان به حد بالا رسید که مجبور شدیم از استان‌های همسایه برق وارد کنیم.

به گفته وی ، ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را بهترین راه حل برای تامین نیروی برق استان حتی در شرایط مصرف بالا دانست و گفت: امیدواریم مجوز ساخت این نیروگاه در دور دوم سفر رئیس جمهور به گیلان صادر شود.

مصرف کل آب استان گیلان در سال ۳ میلیارد و ۳۱۴ میلیون متر مکعب است که ۳ میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی به ویژه برای کشت برنج مصرف که ۲ میلیارد متر مکعب این آب از ذخیره سد سپیدرود تامین می‌شود.