سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت: برگزاری مستمر جشنواره‌های بومی و محلی در شهرهای مختلف استان به توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند.

به گزارش ندای گیلان: یونس رنجکش در حاشیه جشنواره بومی و محلی که با حضور جمعی از قشرهای مختلف مردم و مسئولان در زمین ورزشی روستای کیسم آستانه اشرفیه برگزار شد، عنوان کرد: علاوه بر این برگزاری این جشنواره‌ها نقش تاثیرگذاری در احیا و حفظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه دارند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره‌های بومی محلی را می‌توان در ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داد، خاطرنشان کرد: احیای سنت‌ها، آیین‌ها، آداب و رسوم و توسعه گردشگری به واسطه معرفی جاذبه‌های محلی از جمله دستاوردهای برگزاری این جشنواره‌ها به شمار می‌رود.

این مسئول با تاکید بر توجه دولت به تولید نشاط اجتماعی در راستای ایجاد جامعه‌ای سالم گفت: از تمام ظرفیت‌ها برای هرچه بهتر برگزار شدن چنین برنامه‌هایی در استان حمایت می‌کنیم.

رنجکش همچنین تصریح کرد: برای دستیابی به زندگی سالم و بدور از چالش‌های اجتماعی نیازمند بازگشت به سبک زندگی ایرانی، اسلامی، احیای سنت‌ها، آداب، رسوم و باورهای دینی و مذهبی خودمان هستیم.

دبیر ستاد برگزاری دومین جشنواره بومی، محلی آستانه اشرفیه اظهار داشت: جشنواره بومی، محلی روستای کیسم آستانه اشرفیه با هدف ترویج و توسعه بازی‌های بومی و محلی و احیاء آداب و رسوم محلی شهرستان برگزار شده است.

همچنین علیرضا رنجکش کیسمی رئیس هیاتهای ورزشی؛ برگزاری چنین جشنواره‌هایی را در حفظ آداب و رسوم بومی و محلی موثر دانست و عنوان کرد: ایجاد نشاط در بین مردم از دیگر اهداف برگزاری جشنواره بومی، محلی کیسم آستانه اشرفیه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره بیان کرد: لافند بازی، غیش بازی، طناب کشی، نمایش آئینی، موسیقی سنتی، اجرای شعر گیلکی از جمله برنامه‌های بوده که در این جشنواره بصورت نمادین به اجرا درآمده است.

رنجکش یادآور شد: همچنین در حاشیه برگزاری این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی نیز با همکاری هنرمندان این شهرستان برگزار شد.

وی با بیان اینکه هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره در هفت غرفه به ارائه کارهای هنری و صنایع دستی خود پرداختند، افزود: حصیر بافی، مرواربافی، گلیم بافی، خراطی، معرق کاری، قلاب بافی از جمله کارهای ارائه شده در این نمایشگاه بوده است.

این مسئول، پخت نان محلی در این جشنواره را از دیگر برنامه‌های اجرا شده عنوان کرد و اظهار داشت: در این جشنواره همچنین برخی از لوازم قدیمی منطقه همچون انواع ظروف مسی، سنگ آسیاب، کوزه‌های سفالی به معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

رنجکش با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد، یادآور شد: در برگزاری دومین دوره جشنواره بومی، محلی کیسم آستانه اشرفیه، فرمانداری، بخشداری و شورای بخش مرکزی، ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، هیات انجمن‌های ورزشی، هیات همگانی و هیات انجمن‌های روستایی، بومی و محلی اداره ورزش و جوانان، انجمن قصه و داستان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهیاری و شورای اسلامی روستای کیسم و شهرداری و شورای اسلامی شهر آستانه اشرفیه همکاری و مشارکت داشتند.

وی اظهار کرد: ستاد برگزاری دومین جشنواره بومی، محلی کیسم آستانه اشرفیه با برگزاری این آئین تلاش داشته تا سهمی موثر در جهت حفظ و احیاء آداب و رسوم محلی داشته باشد.