معاون آمار و برنامه ریزی سازمان مدیریت گیلان با بیان اینکه قرار بود در سال 1400 سرشماری داشته باشیم گفت: خوشبختانه این سرشماری لغو و مقرر شد در سال 1405 سرشماری به روش ثبتی مبنا در کل کشور انجام شود که مقدمات آن در حال تدارک است.

به گزارش ندای گیلان،وحید طیفوری، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه امسال بخاطر شیوع ویروس کرونا به صلاحدید رییس محترم سازمان این همایش به صورت داخلی و خیلی محدود برگزار می شود تا خطری متوجه کسی نشود ادامه داد:

۲۰ اکتبر روز جهانی آمار مصادف با ۲۹ مهر و ابتدای آبان در کشور ما است. شعاری که برای روز جهانی آمار اعلام شده «به هم پیوستن گیتی با داده هایی که می توانید به آن ها اعتماد کنید» است و شعاری که برای روز آمار و برنامه ریزی مصوب شده «ورود به قرن جدید با حکمرانی داده ها با نظام آماری نوین» است. بنابراین فضای جدیدی در حوزه آماری کشور در حال رخ دادن است و از سال ۱۳۹۷ شروع شده و در سال ۱۳۹۸ سومین برنامه نظام آماری کشور با رویکرد نوین سازی نظام آماری کشور و تغییر از نظام سنتی به نظام مدرن مصوب شده است.

در سال ۹۸ در مرکز آمار ایران به عنوان مرجعیت رسمی تولید آمار رسمی و انتشار آن در شورای عالی آمار مصوب شد دو شاخص رشد اقتصادی و تورم توسط مرکز آمار باید منتشر بشود. این اقدام مثبت از تشتت آماری جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه قرار بود در سال ۱۴۰۰ سرشماری داشته باشیم گفت: خوشبختانه با درایت رییس شورای عالی آمار جناب آقای دکتر نوبخت و پیشنهاد خوب مرکز آمار، این سرشماری لغو و مقرر شد در سال ۱۴۰۵ سرشماری به روش ثبتی مبنا در کل کشور انجام شود که مقدمات آن در حال تدارک است.
وی با اشاره به اینکه روش سرشماری ثبتی مبنا روشی است که کشورهای پیشرفته دنیا انجام می دهند ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۴ کشور اروپایی روش سنتی آمارگیری را حذف و با روش مدرن کار کردند. کشور کره جنوبی از سال ۲۰۰۷ شروع کرد و در سال ۲۰۱۶ سرشماری ثبتی مبنا انجام داد و کشور ترکیه براساس قانون ۲۰۰۶ برای تغییر رویکرد از نظام سنتی به نظام مدرن برنامه ریزی کرده و قرار است در سرشماری بعدی خودش سرشماری مبتنی براساس کد ملی را انجام دهد. اینها نشان می دهد که اتفاقات خوبی در حوزه آماری دنیا در حال انجام است و نظام آماری در کشور ما هم از این پیشرفت های علمی که در دنیا اتفاق افتاده تبعیت می کند.
طیفوری در خصوص اجرای طرح های آماری در سازمان گفت: سال گذشته بیش از ۶۰ طرح آماری در مناطق شهری و روستایی به صورت موردی، ماهانه، فصلی و سالانه اجرا شد که خوشبختانه در ارزیابی مرکز آمار ایران، استان گیلان رتبه بسیار خوب در حد عالی امتیاز کسب کرده است. در حوزه آمارهای ثبتی سالنامه و تهیه پایگاه اطلاع رسانی و آمارهم خوشبختانه وضعیت بسیار خوبی داریم و در سال گذشته موفق شدیم برای اولین بار سالنامه آماری را پیش از موعد مقرر تهیه کرده و به صورت آنلاین در اختیار متقاضیان قرار بدهیم و انتشار اطلاعات دیگر نظیر بهنگام سازی سری های زمانی هم در این حوزه اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ما بیش از هفت هزار جدول آماری را در قالب اکسل از طریق سایت SDI قابل دسترسی برای عموم ارایه دادیم و طبق آماری که داریم تا کنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار طی دو سال اخیر بازدید کننده استانی، کشوری و برون کشوری داشتیم. در حوزه مکانیزاسیون نیز در مورد استفاده از سامانه ساوانا بیش از هشت هزار جدول الکترونیکی بارگذاری شده که بالغ بر ۵۰۰ هزار فیلد اطلاعاتی در خود جای داده و یکی از موفقیت های استان در این حوزه است. در مورد حساب های منطقه ای نیز استان موقعیت خوبی را در سطح ملی داشته و در سال گذشته ضمن رعایت زمان بندی در بهترین وضعیت کیفیتی و دارای رتبه خوب در کشور بودیم و بیش از ۱۲۰ هزار گزارش حساب های منطقه ای در این حوزه داشتیم. در حوزه نقشه و اطلاعات مکانی نیز اقدامات خوبی انجام شده و در مورد کد پستی و SDI که زیرساخت داده مکانی و یکی از فعالیت های مهم و زیرساختی است و از سال های گذشته در استان شروع شده، ادامه دارد و امیدواریم سازمان نقشه برداری همکاری بیشتری داشته باشد. در بخش ارایه گزارشات آماری نیز بیش از ۴۰ عنوان کتاب و گزارش آماری مربوط به تحلیل آماری داشتیم که از طریق سایت سازمان در اختیار کاربران قرار گرفته است.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: تمام اقدامات انجام شده باعث شد که در سال جاری در جشنواره شهید رجایی بخاطر عملکرد سال ۹۸ معاونت آمار و اطلاعات استان گیلان با کسب ۹۸ امتیاز جزو استان های رده عالی قرار بگیرد. البته طبیعتا نتیجه ای که حاصل شد با رهنمودهای آقای دکتر محمدی ریاست سازمان و عملکرد خوب همکاران در حوزه معاونت آمار، همچنین تعامل بسیار خوب سایر معاونت ها از جمله معاونت برنامه و بودجه، معاونت انسانی، مدیریت مالی و سایر همکاران بوده است.