رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان از ابلاغ ۳ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان اعتبار بودجه سال جاری برای این استان خبر داد و گفت: این اعتبار نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، شراره کاوسی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران، اظهار کرد: توزیع بهینه منابع و اجرای عدالت محوری در شهرستان‌های گیلان مورد تاکید است.

وی با تاکید بر لزوم تخصیص بهینه منابع در اجرای پروژه‌ها، افزود: اقتصاد علم بهینه یابی است و در شرایط محدودیت منابع و فراوانی نیازها، بهینه یابی در اولویت قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های قانونی در تأمین منابع مالی، اضافه کرد: در گذشته بر اساس نگاه شاخصه جمعیتی توزیع منابع صورت می‌گرفت که البته ایراداتی هم به این روش وارد بود.

کاوسی با بیان اینکه شاخصه‌های توزیع منابع تغییر پیدا کرده است، گفت: برای تخصیص بهتر منابع در کنار شاخص جمعیت، دو شاخص محرومیت و مساحت در شهرستان‌ها در توزیع منابع لحاظ شد.

وی با بیان اینکه احصاء تخصیص منابع برای پروژه‌های نیمه تمام گام نخست روش بهینه سازی بوده است، افزود: با بهینه سازی منابع شکاف توزیع منابع و اعتبارات در شهرستان‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به وجود حدود ۲۶۰۰ پروژه نیمه تمام در سال ۱۴۰۰ در این استان، بیان کرد: در کنار احصاء پروژه‌های نیمه تمام، اولویت بندی پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

کاوسی با بیان اینکه پروژه‌های نیمه تمام گیلان مورد غربال گری و پایش قرار گرفت، گفت: اولویت بندی پروژه‌های نیمه تمام در گیلان بر اساس ۴ معیار؛ درصد پیشرفت پروژه‌ها، میزان مطالبات مردمی، جغرافیای پروژه و پروژه‌های مؤثر در رشد تولید و اشتغال صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه هیچ اعتباری را نزد خود بایکوت نمی‌کند، افزود: همه اعتبارات بین دستگاه‌ها جهت اجرای پروژه‌ها توزیع می‌شود و و اعتبار جزئی برای حوادث غیرمترقبه به عنوان ضرورت نگه داشته می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با تاکید بر اینکه اتمام پروژه‌های نیمه تمام اولویت اصلی این سازمان است، گفت: بخش اصلی اعتبارات کمیته برنامه ریزی امسال به پروژه‌های نیمه تمام حواله می‌شود.

کاوسی با اشاره به تقسیم بندی پروژه‌ها، اضافه کرد: پروژه‌ها در رده استانی، منطقه‌ای، ملی و فراملی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام از آنها تعاریف مشخص دارد.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های فراملی در گیلان، افزود: پروژه‌های راه آهن رشت _ آستارا، احیای تالاب انزلی و اجرای عملیات آبخیزداری و هوشمندسازی انسداد فیزیکی مرز آستارا بخشی از پروژه‌های فراملی در گیلان هستند.

پروژه‌های مرتبط با امنیت غذایی در سبد پروژه ملی قرار می‌گیرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پروژه‌هایی که به امنیت غذایی مرتبط می‌شود در سبد پروژه‌های ملی قرار می‌گیرد، گفت: پروژه‌هایی نظیر آبگیری سد پلرود، احداث سدهای لاستیکی، تجهیز و نوسازی اراضی و بهسازی آب بندان ها جزو پروژه‌های مهم ملی هستند.

کاوسی با اشاره به اجرای پروژه‌های بین منطقه‌ای در گیلان، اضافه کرد: اجرای آزادراه رشت – قزوین مرکز کشور را به گیلان وصل می‌کند و جزو پروژه‌های بین منطقه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تخصیص بهینه منابع و اعتبارات به دامنه تأثیرگذاری و جامعیت مطالبات مردمی مرتبط است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه نظام پایش نظارت از اولویت‌های این سازمان است، گفت: نظارت بر اجرای پروژه‌ها اصل مهم سازمان برنامه و بودجه برای بهینه سازی منابع است.

کاوسی از نظارت بر عملکرد بیش از ۲ هزار پروژه در گیلان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد، خروجی ۱۸۵۶ پروژه متناسب با معیارهای فنی و برنامه‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها در برنامه و بودجه سامانه‌ای می‌شود، افزود: تعیین سامانه نظارت بر عملکرد پروژه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه مورد توجه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به تعهد ۱۲۹ مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان برای این سازمان، بیان کرد: از تعهدات ۷ همت سازمان برنامه و بودجه، ۳ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان تحقق یافته که تحقق ۵۰ درصدی بوده است.

کاوسی با اشاره به دو پروژه مهم راه آهن و آزادراه در گیلان، اضافه کرد: این دو پروژ بیش از ۳۳ درصد تخصیص اعتباری را به خود اختصاص دادند که افتتاح آنها به نوعی سند توسعه و پیشرفت استان است.

وی با بیان اینکه احیای تالاب انزلی یک پروژه چند وجهی است، افزود: راه اندازی تصفیه خانه شهرک صنعتی سفیدرود، زندان لاکان و بیمارستان رشت ضمن پاکسازی دو رودخانه آلوده رشت به احیای تالاب انزلی می‌انجامد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان از ابلاغ ۳ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان اعتبار بودجه سال جاری برای این استان خبر داد و بیان کرد: این اعتبار نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته اما از رتبه ۱۰ کشور به دوازدهم نزول پیدا کرده است.

کاوسی با بیان اینکه اعتباری بالغ بر حدود ۲,۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته مصوب شد، گفت: از این میزان حدود ۱,۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد که تحقق ۶۹ درصدی صورت گرفته است.