به گزارش خبرنگار ندای گیلان، شهر رشت در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و پیکر زخمی و بی‌جانی از آن به جای مانده است. عدم مدیریت مطلوب شهری در شورای دوره گذشته و منحل شدن و محکومیت اعضای آن تا استیضاح و برکناری یکی پس از دیگری شهرداران از جمله آسیب‌های […]

به گزارش خبرنگار ندای گیلان، شهر رشت در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و پیکر زخمی و بی‌جانی از آن به جای مانده است.

عدم مدیریت مطلوب شهری در شورای دوره گذشته و منحل شدن و محکومیت اعضای آن تا استیضاح و برکناری یکی پس از دیگری شهرداران از جمله آسیب‌های جدی شهر رشت بوده است. این شهر که به دلیل تراکم جمعیت آن به کلانشهر تبدیل شده است، هیچ نشانی از کلانشهری به مثابه کلانشهرهای کشور به خود ندیده است.

پس از کش‌و قوس‌های فراوان در شورای جدید و جوان رشت و برکناری اولین شهردار منتخب خود در کمتر از یک سال اکثریت شورا بر آن شد تا زخمی دیگر به پیکر بی‌جان رشت فرسوده وارد نیاورده و با انتخاب فردی متخصص و کار آشنا و بومی و باتجربه‌ای که در دوره گذشته شورا به عنوان شهردار این شهر داشته و آثار فاخری همچون پیاده‌رو فرهنگی علم الهدی را بر جای گذاشته است بعنوان شهردار کلانشهر رشت برگزینند.

پس از انتخاب محمدعلی ثابت‌قدم به عنوان یک متخصص شهرسازی و برگزیده تیمی کارآمد و کاملا جوان در حوزه‌های مدیریتی شهرداری روح جدیدی در فضای افسرده و بی‌جان رشت دمیده شد.

برهم زدن معادلات توسط ثابت‌قدم موجب شد تا مخالفان چه در صحن شورا و چه برخی رسانه‌های وابسته به مخالفان وی با هماهنگی و همپوشانی هم از هیچ کوششی جهت تضعیف و تخریب این تیم مدیریت شهری دریغ نورزند.

از آنجایی که ثابت‌قدم، قدمش ثابت است بدون توجه به ایجاد حواشی که برخی افراد بدون دلیل موجه ایجاد می‌کردند به کار و برنامه‌ریزی جهت توسعه و دگرگونی شهر پرداخت و مانند همیشه با ریسک پذیری بسیار بالا به نوعی دکوراسیون چندین دهه‌ای شهر را برهم زد که این امر در کوتاه مدت با مخالفت‌هایی از سوی منتقدین و برخی از کسبه و مردم روبرو شد که از جمله آن پیاده راه سازی میدان شهرداری است .

قطار ثابت قدم و تیم کاری‌اش بدون توجه به این حواشی با اعتقاد بر این اصل که هر عمل و بیماری پس از درمان دوران نقاهتی دارد این اعتراضات و گاهی برخی گلایه ها را دوران مشقت طول درمان دانسته و با صبوری و تدبیر به راه خویش ادامه داده اند و بر این باورند که پس از اتمام کار در سال‌های در پیش رو مخصوصا در سال‌های دور این عملکرد ها به عنوان آثار تاریخی گردشگری شهر رشت خواهد بود.

بر اساس و نطر متخصصین شهرسازی و صاحب نظران جهت توسعه و پیشرفت هر شهری همراهی و همکاری مردم یکی از لازمه های اصلی و انکار ناپذیر است که مشقت ها و سختی‌های زودگذر جهت عادت و تغییر ضائقه مردم از بدیهیات هر تغییری و تحولی است.

در همین رابطه خبرنگار ما در بین مردم رفته و از نحوه عملکرد شهردار رشت و تیم مدیریتی او جویا شده که دیدگاه آنان جالب توجه است.

محمد کرم پور کارشناس ارشد علوم اجتماعی می گوید: در هر جامعه ای مدیریت شهری و زیر ساخت های رفاهی در ترقی و نوع رفتار و نگاه مردم آن منطقه تاثیر مستقیم دارد . وی اعتقاد دارد در سال‌های گذشته متاسفانه رشت با چالش‌های جدی زیر ساختی از جمله آب گرفتگی مواجه بوده است. وقتی یک شهر نتواند مشکل آب گرفتگی معابر خود را برطرف نماید چه انتظاری باید از آن در حوزه فرهنگی و رفاهی داشت .

وی می افزاید با توجه به اتفاقاتی که در چند ماهه اخیر در حوزه عمرانی در سطح شهر رشت برای شهروندان قابل رویت است نشان از آن دارد که در چنین شرایط سخت اقتصادی کشور اگر عزم و حرکت جهادی بوده و به اقتصاد مقاومتی توجه گردد، می توان در جهت عمران و آبادانی و توسعه و زیبا سازی و خدمات رفاهی و عمومی شهر جهت رفاه حال شهروندان حرکت کرد.

وی افزود: ایجاد پیاده راه‌های فرهنگی و زیباسازی پارک‌ها و معابرشهری و بازسازی و زیباسازی ظاهر شهر تاثیر مستقیمی در تقویت فرهنگ مردم آن شهر دارد که می‌تواند این امر مبارک منشاء خیری در جهت توسعه همه جانبه رشت باشد.

وی با اعلام حمایت از تقدیر از مجموعه مدیریت شهری رشت از شهردار این شهر خواست که زیر بار فشارهای بی‌جای زیاده خواهان پرمدعا و بی سواد قانون گریز نرفته و با عزم و اراده راسخ به راه خود ادامه داده تا بتواند نام خود را بعنوان بهترین شهردار رشت ثبت نماید.

مونا اکبری کارشناس رشته گردشگری یکی دیگر از شهروندان رشتی بود که خبرنگار ما با وی به گفتگو پرداخت.

وی که ساکن تهران بوده و چندسالی است در شهر رشت زندگی می کند، می‌گوید: جای بسی تاسف است که شهری مانند رشت که در قلب گیلان زیبا و خوش آب و هوا قرار دارد تا این اندازه محروم و توسعه نیافته باشد.

وی اعتقاد دارد که در کشورهای خارجی شهری مانند رشت وجود داشت آن را به قطب گردشگری آن کشور درست کرده و آنچنان به زیرساخت ها و توسعه آن توجه می کردند که در کنار جذب گردشگر داخلی و خارجی ، اقتصاد آن شهر نیز به پویایی می رسید.

وی توجه به نوسازی بافت های فرسوده شهری و زیباسازی و ایجاد فضای توریستی و ماندگار برای گردشگر را یکی از ضروریات اصلی این شهر برشمرد و گفت: متاسفانه در گذشته به این مقوله مهم توجه نشده است .

وی تحول اخیر و توسعه و عمران و برنامه‌های فرهنگی سطح شهر را بسیار قابل ستایش و ارزشمند خواند و افزود: اگر رشت در مسیری که شهردار آن گام نهاده است حرکت کند و از حمایت مدیران استانی و اعضای شورای اسلامی شهر برخوردار باشد و البته بدون توجه به فشارهای سیاسی به مسیر فعلی خود ادامه دهد، رشت را  در آینده‌ای بسیار نزدیک بعنوان یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران تبدیل خواهد کرد.

علی احمد جانی بعنوان کارشناس ارشد اقتصاد و مدرس دانشگاه یکی دیگر از مخاطبان خبرنگار ایلنا در رشت بود.

وی توسعه اقتصادی هر شهر و منطقه را رمز موفقیت هر مدیر و منطقه ای دانست و افزود: توسعه اقتصادی با برنامه‌ریزی دقیق و عدم دخالت حواشی به اصل و حمایت مسئولان از مدیران این عرصه و البته همراهی مردم میسر خواهد شد.

وی کلانشهر رشت را یکی از زیباترین و اما در عین حال مظلوم ترین شهرهای کشور دانست و بیان داشت: متاسفانه با شرایط فعلی که شهر رشت دارد نمی تواند در جهت جذب توریست و ماندگاری آن در شهر و هزینه آنان در اقامت این شهر موفق باشد.

عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم و وجود بافت‌های فرسوده و اداره و ظاهر سنتی شهر نمی‌تواند موجب جذب سرمایه و در نتیجه توسعه اقتصادی شهر شود چرا که توسعه اقتصادی بصورت زنجیر بهم پیوسته عمل کرده و موجبات توسعه شهری و رفاه عمومی برای شهروندان را در پی خواهد داشت .

این استاد دانشگاه ایجاد مرکز تجاری و تفریحی و اقامتی با توسعه و زیباسازی همزمان شهری و ترویج فرهنگ درست شهرنشینی و برخورد مناسب اجتماعی مردم منطقه با گردشگران ومیهمانان و نظارت صحیح بر مجموعه های خدماتی سطح شهر را از جمله موارد توسعه اقتصادی برشمرد و گفت ؛ حرکت شهرداری رشت در ماه های اخیر و حضور تیم جدیدمدیریت شهری با نگاه نوین توسعه ای را یک امر مبارک برای این شهر دانست و از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت خواست، با ایجاد فضایی آرام و بدور از حاشیه و تنش مجال تمرکز و خدمت را به مجموعه مدیریت شهری کارآمد رشت بدهد چرا که اگر این بستر فراهم نشده و با سنگ اندازی‌های بی‌جا و برهم زدن تمرکز مدیران شهرداری، رشت را از توسعه عقب برانند، خود جز اولین کسانی خواهند بود که از نگاه مردم سقوط کرده و متضرر خواهد شد.

وی افزود: همدلی و اعتماد بین اعضای شورا و حمایت از شهردار ریسک پذیر توسعه نگر کلانشهر رشت رمز موفقیت این شهر عقب مانده بوده که صد البته حمایت مسئولان استانی و بالا دستی مهر تاییدی بر این مدعا خواهد بود.

یکی از کسبه خیابان امام رشت که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ما گفت: ایجاد پیاده راه فرهنگی و جلوگیری از ورود ماشین ها به میدان شهرداری موجب فلج شدن کاسبی و بازار فروش آنان گردیده است.

وی افزود: این کار موجبات سختی مردم را نیز فراهم آورده بطوری که برخی از افراد نمی‌توانند با پای پیاده این مسیر را پیموده و به محدوده بازار و یا فروشگاه های واقع در این طرح حضور یابند و این امر موجب نارضایتی مردم نیز شده است.

وی که اقدامات صورت گرفته در سطح شهر از جمله ایجاد طرح ترافیک را معزلی برای کسبه و شهروندان دانست و گفت آسیب هایی که با این اقدامات به شهر وارد شده است جبران ناپذیر خواهد بود. به اعتقاد وی آنچه که مردم در رفاه قرار می دهد و سختی و مشقات آنان را دور می کند بهترین نوع خدمت است و دسترسی مردم به اصلی‌ترین مراکز فروش شهر در میدان شهرداری از مطالبات بحق شهروندان است که با ایجاد طرح ترافیک و پیاده راه مشکلات زیادی برای آنان در فصول سرما و گرما و در ایام بارندگی به وجود آورده و خواهد آورد.

وی خرید مردم از بازار و حمل اسباب و وسایل خریداری شده با اتومبیل خود را از مشکلات جدی این طرح برشمرد و گفت: برای افراد کهنسال و بانوان میسر نیست تا بتوانند حجم زیادی از اقلامی را که از بازار خریداری می کنند با پای پیاده یا تاکسی به اتومبیل شخصی یا منزل خود برسانند که قطعاٌ علاوه بر مشتقات، هزینه های زیادی را نیز به شهروندان تحمیل خواهد کرد.

اما ندا علیزاده دکتری روانشناسی و مدرس دانشگاه که شهروند رشت است نظر متغایری با این کسبه خیابان امام دارد .

وی معتقد است برای اصلاح و درمان هر بیماری باید دردهای مقطعی آن را نیز تحمل کرد تا پس از آن فرد به بهبودی کامل دست پیدا کند.

وی می افزاید: در اجتماع نیز همین‌طور است و شهر رشت در سالیان گذشته نه تنها از قطار توسعه بازمانده بلکه با عدم مدیریت صحیح مدیران شهری و تصمیم گیران آن حرکت رو به عقب نیز داشته و در جازده است.

وی تحولات اخیر توسعه شهری در دوران مدیریت شهرداری و اقداماتی از قبیل جمع آوری روان آب‌های سطحی و جلوگیری از آب گرفتگی و ایجاد پیاده راه های فرهنگی و مسیر اتوبوس های تندرو و طرح ترافیک و ایجاد و توسعه فضاهای سبز و زیباسازی را از جمله اقدامات مثبت  و موثر چندماهه اخیر مدیریت شهری رشت دانست و گفت: حمایت مسئولان استانی و اعضای شورا از شهردار کلانشهر رشت و مجموعه تیم مدیریتی ایشان یکی از ارکان اصلی توسعه همه جانبه رشت با سرعت فزاینده کنونی خواهد بود.

وی تشویق مردم به پیاده روی و توسعه پیاده راه‌ها، ایجاد محیط های آرام بخش در مجموعه شلوغی های شهری را امری پسندیده جهت آرامش روحی شهروندان دانست و گفت؛ ایجاد محیط های زیبا و دلنشین شهری نه تنها موجب جذب سرمایه و گردشگر شده، بلکه در جهت تقویت فضای سالم روانی و کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت فرهنگی اجتماعی و عمومی در حوزه های مختلف از جمله سلامت روح و جسم نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

جواد تقی پور یکی از دیگر از شهروندان رشتی آسفالت معابر و کوچه ها و توجه به محله‌های حاشیه شهر و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و نشاط آفرین برای مردم در سطح شهر و مخصوصاٌ محله ها را از جمله برنامه های مثمرثمر شهرداری در ماه های اخیر دانست و گفت : توجه به ایجاد فضایی پرنشاط برای شهروندان با توسعه و تجهیز اماکن فرهنگی و ورزشی و افزایش فضای سبز و برگزاری جنگ های شادی و برنامه هایی از این دست را از انتظارات مردم و جوانان شهر رشت دانست و گفت : توسعه ورزش همگانی و تسریع در نوسازی بافت های فرسوده شهری و اتحاد و همدلی و حمایت از اعضای شورا از شهردار و ایجاد فضایی به دور از تنش و جنجال از مولفه های اصلی توسعه شهری و تقویت رفاه عمومی شهروندان است .

حال با دیدگاه های برخی از شهروندان کلانشهر رشت در نحوه مدیریت شهری و میزان رضایتمندی یا عدم رضایت آنان از مجموعه فعلی شهرداری آشنا شدیم .

امید است شهردار محترم رشت و تیم مدیریتی ایشان با نصب العین قراردادن اظهارات کارشناسان و مردم بدون توجه به غوغا سالاری برخی افراد تمامیت خواه بی توجه به منافع عمومی همچون گذشته با حمایت اعضای شورای اسلامی که موفقیتی برای آنان در نزد مردم رقم خواهد خورد، بتواند کلانشهر رشت را در مدت کوتاهی به جایگاه واقعی خود رسانده و به یکی از شهرهای برتر کشور در حوزه های گوناگون تبدیل نماید.

و اما سخن آخر با اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت؛ با توجه به مطرح‌شدن استیضاح شهردار توسط شورا در کمتر از یک سال کاری و آغاز این حجم از عملیات عمرانی باید گفت که اعضای شورای شهر رشت در یک پیچ تاریخی قرار دارند که اگر نتوانند با تدبیر و درایت از بروز هرج و مرج در مدیریت شهری جلوگیری کرده و دست به تغییر شهردار و پیکره بی جان شهر زنند قطعاً مانند همیشه در نگاه مردم و شهروندان مردود خواهند شد، چرا که دیگر با توجه به فعالیت های موثر و مردم پسندی که مجموعه مدیریت شهری فعلی رشت در حال انجام است جای هیچگونه عذر و بهانه ای برای اعضای شورای شهر باقی نمی ماند.