بر اساس تصمیم شورای شهر رشت در صدوپنجاه و یکمین جلسه علنی، برای استیضاح محمدعلی ثابت قدم شصت و چهارمین شهردار رشت که با ۶ امضا اعلام وصول شده بود، جلسه فوق العاده شورای شهر رشت جهت برگزاری استیضاح محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت دقایقی پیش آغاز شد.

بر اساس تصمیم شورای شهر رشت در صدوپنجاه و یکمین جلسه علنی، برای استیضاح محمدعلی ثابت قدم شصت و چهارمین شهردار رشت که با ۶ امضا اعلام وصول شده بود، جلسه فوق العاده شورای شهر رشت جهت برگزاری استیضاح محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت دقایقی پیش آغاز شد.

محمودباقری خطیبانی بعنوان منشی جلسه فرازهایی از وصیت نامه شهید ابراهیم امین پور را قرائت کرد و محمدعلی رفیعی نودهی رئیس شورا نیز ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه و حاضرین جلسه از کلیه رسانه های خبری موافق و مخالف استیضاح قدردانی کرد.

۱۰:۵۰ رفیعی با تبریک روز ولایت حضرت معصومه جلسه امروز را غاز کردند. این جلسه به منظور استیضاح شهردار برگزار شده است که هدف این جلسه برای توسعه شهر است.

موافقهای استیضاح هرچقدر صحبت کنند شهردار یا مخالفان استیضاح دوبرابر زمان میتواند صحبت کنند.

ناطق اول رجبی با خسته نباشید به خدمت شهردار رشت گفت: در مورد اقدامات انجام داده اید وظیفه اعضای شورا شهر این است که بر عملکرد شهردار ظارت کنند.

وی افزود: ما سوال مطرح میکنیم تا شما جواب بدهید و رای گزفته میشود

باجه های بانک شعر چرا هنوز جمع آری نشده است ؟ ایا باید سد معبر جمع میکرد یا کمسیون ماده صد؟

ثاب قدم در پاسخ به سوال رجبی گفت: فرایند مجوزها سیر قانونی خود را طی کرده است. بنابراین بحثی نبود،که یک شبه باشد. این تفاهم نامه منعقد شده است با بانک شهر. قرارداط اجرایی شود.قرار شده است و با توجه به نظر شورا تا چند روز دیگر جمع آوری شود.

حاجی پور با بیان اینکه اقای شردار بدون مجوز بانک شهر نصب کرد و  مورد مواخذ قرار گرفت, یادآور شد: اگر بانک شهر روال قانونی اخذ مجوز را طی میکرد این شرایط بوجود نمی آمد.

وی افزود:بهتر است یک مذاکره ای بشود تا کیوسکها جمع نشود چون به ضرر شهر است اما رفیعی در واکنش به اظهارات حاجی پور گفت این ممکن نیست.

رجبی در ابتدای سوال دوم خود گفت: توضیخات در مورد سوال اول برای من کافی نبود.

11:03، ثابت قدم در خصوص ساختمان پزشکان دانا گفت: ساختمان مربوطه در منطقه 1 و سال 85 شروع به کار کرد. ما به استناد زمین هایی که رایگان به شهرداری داده شد و برخی تهاترها این اقدام کردیم. چک عنوان شده نیز سیر قانونی خود را طی می‌کند.

11:06، شهردار رشت در ادامه افزود: در حوزه ساختار و منابع انسانی، تغییرات در مناطق و شهرداری مرکز انجام دادیم.

۱۱:۰۰ بعد از پاسخ شهرداربه سوال اول پنج سوال دیگر اعضا از شهردار به یکباره مطرح شد تا او در مورد همه آن ها توضیح دهد.

تقسیط بدهی مجتمع دانا که مبلغ آن برابر دستورالعمل بیش از اختیارات شهردار بوده با چه مجوزی صورت گرفته و چرا بدون تصفیه کامل بدهی پایان کار این مجتمع صورت نگرفته است؟

چرا علیرغم تذکرات متعدد و تاکید شورا حقوق و مزایای پرسنل با تاخیر پرداخت می شود؟ چرا هنوز حقوق کاگران و آتش نشان ها پرداخت تنشده است؟

سوال چهارم مربوط به تغییر و جابه جایی های مکرر در شهرداری است.

سوال پنجم دلیل تاخیر در پرداخت بیمه اجباری پرسنل پیست؟

سوال ششم مربوط به وضعیت اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی در شهر رشت است. در سال ۹۴ حدود ۱۳۰ دستگاه اتوبوس فعال بود و اکنون ۷۰ عدد است و در اردیبهشت۹۵ فقط پنج عدد فعالبود و وضعیت بی ارتی به ترافیک کمک نکرده است بلکه افزود نیز شده است

ثابت قدم اذعان داشت: بیمه اجباری براساس معوقات از سالهای قبل انجام گرفت.

11:10، رفیعی خطاب به شهردار گفت: زمان بندی ارائه خدمات بیمه را توضیح دهید؟!

11:11، ثابت قدم تصریح کرد: دلایل این موضوع نبود مجامع حسابرسی در سالهای گذشته بود، که سازمان به سازمان درحال انجام است.

11:13، وی اضافه کرد: بازپرداخت بیمه براساس حقوق ومزایا و نوع سازمان درحال انجام است که در پاورپوینت می‌توانید مشاهده فرمائید.

 

شهردار رشت در خصوص ساختار منابع انسانی شهرداری گفت: حدود پنج ماه است که تغییر ساختاری نداریم؛ ادغام سازمان ها را عملیاتی خواهیم کرد و بر مبنای آن اقدامات دیگری بر مبنای چارت ابلاغی وزارت کشور در حال انجام است.

او افزود: موازی کاری هایی که در سازمان ها وجود دارد که به زودی حل خواهد شد و در همین مدت اخیر هم حجم تغییرات کاهش یافته تا به کارآیی مقبول و پایدار در شهرداری برسیم.

۱۱:۲۲ رسولی با تذکری به هیات رئیسه گفت: بر اساس آیین نامه نحوه ارائه جلسه، هر مخالف یک موافق به میزان برابر که رئیس شورا زمان آن را مشخص می کند صحبت خواهند کرد و شهردار باید دو برابر موافق و مخالف ( دو برابر هر یک نفر) پاسخ دهد.رجبی خطاب به دیگر عضو شورای شهر گفت: «شما رسولی هستید یا ثابت قدم؟» و رسولی نیز در پاسخ به او گفت: «مهم این است شما کی هستید!»

11:24 شهردار رشت در خصوص وضعیت اتوبوسرانی اظهار کرد: در این مورد چندین مکاتبه با شورا انجام شد و فرآیند کار به علت خارحی بودن کمی طول کشید. وی افزود: بحث دیگر در مورد پلاک گذاری بود که قرار بود پلاک منطقه آزاد باشد و همین امر نیز سبب طولانی تر شدن کار شد. ان شالله اگر بتوانیم به ظرفیت خطوط اتوبوس رانی اضافه می‌کتیم و تلاش بر این است که حدود ۲۵ اتوبوس جدید خریداری نماییم تا به ناوگان اضافه شود.

11:30 دفاع رسولی از ثابت قدم:

رسولی گفت : خط ویژه اتوبوس با خط بی آر تی فرق دارد و BRT ، استاندارد های خاص خودش را دارد ما در رشت BRT نداریم چون استانداردهایش را نداریم؛ ما خط ویژه اتوبوس داریم. نمیدانم آقای رجبی پیک ترافیکی را با چه ابزاری اندازه گرفته است اما احتیاج به تیم ارزیابی برای خط ویژه داریم.

در اتوبوسرانی با آمار غلط یک شهردار را کنار زدیم زیرا استیضاح آقای خلیلی یکی از مهمترین بحث هاش همین اتوبوسرانی بوده است و بررسی این بحث به آمار و ارقام دقیق تری نیاز دارد.

رسولی افزود: به لحاظ شاخص های زیست محیطی، امروز با توجه به خریداری اتوبوس های جدید بیشتر از ۵ اتوبوس نداریم. ۵ اتوبوس از مدل ۸۷ به بالا داریم که بدون تعیین استانداردهای زیست محیطی نمی توان از این اتوبوس ها استفاده کرد.

رسولی بیان کرد: ما حق نداریم به خاطر ارادت شخصی به کسی و آشنایانی که در خیابان ها مغازه دارند حق عمومی را ضایع کنیم. در خیابان انقلاب تهران هم تجربه همین بوده است. نباید از احساسات مردم برای یک جریان دیگر استفاده نکنیم. اگر نتوانیم به طور مطالعه شده شبکه را توسعه دهیم قطعا مثل اسباب بازی هایی می شود که یک خیابان را بالاپایین می رو،د، ما در شورا مصوب کردیم و پای مصوبه خود باید بایستیم. به عنوان کارشناس کوچک می گویم که این مصوبه درست است.

او تاکید کرد: نیازهای یک شهر با چارتی که در ۱۳۳۴ تصویب شده است قابل اجرا نیست.

رسولی ادامه داد: معتقدم تغییر چارت جز الزامات ما بوده است و باید به معماری سازمانی به روز و کارآمد می رسیدیم. مدافع تعدد تغیرات نیستم اما مدافع تغییر چارت هستم

11:40باید شبکه بی ارتی توسعه داده شوند وگرنه شبیه به اسباب بازی میشود. در ضمن اجرای این پروزه در رشت به شهردار بر نمیگردد و مصوبه شورا است.

 

11:42 محمود باقری: خبرهای خوشی برای شما دارم. از دیشب نخوابیده ام. اگر طرحی مصوبه شوراست اولویت ها را باید شورا بسنجد نه خودسری و خودمحوری شهردار.  گذاشتن کیوسک های بانک شهر، پایان کار ساختمان دانا و صدها مورد دیگر بدون مجوز شورای شهر بوده است. در همینجا اعلام می کنم تحمل شرایط موجود برایم سخت است. به دلیل انحرافاتی که در شهرداری می بینم اعلام استعفا می کنم تا صدایم را به گوش کسانی که خود را به خواب زده اند برسانم.

11:50باقری خطیبانی در دلیل استعفای خود ادعا کرد: به احترام شهدا و به دلیل تخلفات شهرداری این کار کردم.

11:55 اعلام آنتراک در جلسه

 

12:40رفیعی رئیس شورای شهر در سخنانی از زحمات خبرنگاران در پوشش جلسات شورا تشکر کرد و گفت :من از جواب های شهردار قانع نشده ام اما آنچیزی که دوستان می فرمایند صلاح این شهر است. وظیفه  شرعی و قانونی من است که از نظر اکثریت تمکین کنم.

امیرحسین علوی نیز با بیان این که: از همکارانم به خاطر دغدغه های ویژه برای حفاظت و حراست از منافع عمومی تشکر می کنم تصریح کرد: به آنهایی که به دنبال منافع سیاسی و مادی خود هستند می گویم که شورا به دنبال منافع مردم است و با قوت مسیر را ادامه خواهد داد. او افزود: از بخش عمده ای از صحبت های شهردار قانع نشدم و ایشان باید در رویه های خودش تغییر جدی بدهد و توجه کند شورا از حق قانونی خود برای منافع مردم و شهر گذشت می کند.

علوی با بیان این که من یکی از امضا کنندگان این استیضاح بودم خطاب به ثابت قدم گفت:آقای شهردار دنبال کارکردن باشید. توان اجرایی خوبی دارید از دلسوزان شهر و مردم کمک بگیرید که بهتر کار کنید. او خطاب به دیگر اعضای شورای شهر گفت: از دوستان می خواهم به شهردار فرصت بدهیم و از شهردار می خوهم با کسانی که جلوی شورا صف کشیده اند برخورد کند اگر آقای شهردار این فضا را حل نکند یکی دوماه دیگر دوباره در صحن شورا خواهد بود.

محمود باقری نیز در سخنانی کوتاه گفت: با تشکر از منتقدینش در طول عضویت در شورای شهر خطاب به اعضای شورا گفت: از شما میخواهم به خاطر خدا استعفای مرا بپذیرید.

رفیعی نودهی نیز اظهار داشت: من هم از پاسخ های شهردار قانع نشدم. بنده به شهردار رای ندادم، و تا مادامی که اصلاح امور نکند نیز رای نمی دهم.

 

 مجید رجبی: آقای رفیعی باید مصداق قانون را انجام دهید. شما چاره ای جزء رای گیری ندارید. ضمن احترام به حضرتعالی و دیگر اعضاء ما خواستار این هستیم که مراحل قانون را انجام دهیم. نمیتوان هرکسی پیشنهادی را انجام دهد یا شهر باید شهر رشت از این همه گرتاری نجات پیدا کند و این همه سوالات و استیضاح را تمام کند.تکلیف مردم را مشخص کنید. مردم که بازیچه کسی نیست که کسی امتیاز بگیرد ویک روز با شهردار باشد و یک روز نباشد.

نهایی:پیشنهاد «مسکوت ماندن استیضاح» با 8 رای تصویب شد.

به دنبال اختلاف نظر اعضای شورا در مورد نحوه اتمام جلسه، پیشنهاد «مسکوت ماندن استیضاح» مورد تصویب اکثریت اعضای شورای شهر قرار گرفت و تصویب شد