به گفته يك مقام ارشد ‌اسرائیل به احتمال بسيار زياد نتانياهو در ديدار خود با ترامپ درباره چشم‌انداز تشكيل يك دولت غيرنظامي فلسطيني درازاي معاوضه زمين گفت‌وگو خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار مترجم ندای گیلان به نقل از بلومبرگ،مايكل اورن سفیر اسرائیل در امریکا در گفتگویی اظهار کرد: مهم‌ترين هدف بنيامين نتانياهو از اين سفر بازگرداندن روابط تل‌آويو و واشنگتن به خط گذشته است؛ بنابراين قرار نيست كه هيچ اتفاق شگفت‌انگيزي بيفتد.

نتانياهو مي‌خواهد اتحاد تل‌آويو با واشنگتن را احيا كرده و اطمينان حاصل كند كه ايالات‌متحده همچنان فراتر از ديگر كشورهاي جهان در كنار اسراييل ايستاده و دو طرف براي مبارزه با تهديدهاي مشترك با يكديگر همكاري خواهند كرد.

نتانياهو پس از هشت سال روابط پرفراز و نشيب با دولت اوباما زمينه را براي بهبود روابط با ايالات‌متحده مساعد مي‌بيند به‌ويژه پس از اينكه دونالد ترامپ در نخستين روزهاي پس از آغاز به كارش از توافق هسته‌يي با ايران انتقاد كرد و مدعي شد كه مهم‌ترين هدفش در سياست خارجي مقابله با افراط‌گرايان اسلامي خواهد بود.

گفته شده، نخست‌وزير رژيم‌ اسرائیل يك‌شنبه عصر در نشست كابينه دولت گفته كه در ديدار با ترامپ درباره ايران، سوريه، فلسطيني‌ها و روابط تل‌آويو با دولت جديد ايالات‌متحده گفت‌وگو خواهد كرد.

دفتر نخست‌وزير نتانياهو با انتشار بيانيه‌يي در اين باره اعلام كرده است: تمام وزراي كابينه اسراييل به‌طور مشترك بر اهميت بهبود روابط اسراييل و ايالات‌متحده هم در سطح دو دولت و هم روابط شخصي رهبران دو طرف تاكيد كرده‌اند.

دونالد ترامپ در مصاحبه‌يي با روزنامه اسراييلي  هايوم كه يك‌شنبه منتشر شد، نخست‌وزير اسرائیل را يك مرد خوب خوانده است.

اما به نظر نمي‌رسد كه همه‌چيز به همين سادگي باشد. حتي در همين زمان كوتاهي كه از عمر دولت ترامپ گذشته روابط دو طرف با فراز و نشيب‌هايي همراه بوده است.

واقعيت اين است كه كاخ سفيد تاكنون پيام‌هاي متفاوتي را به طرف اسرائیلی داده است. دونالد ترامپ همين چند هفته پيش بود كه در مصاحبه‌يي گفت شهرك‌سازي‌هاي اسراييل در اراضي اشغالي به ازسرگيري روند صلح با فلسطينيان كمكي نخواهد كرد.

همچنين باوجود اظهارات آتشين انتخاباتي ترامپ مبني بر انتقال سفارت ايالات‌متحده در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به بيت‌المقدس، به نظر مي‌رسد كه كاخ سفيد ديگر هيچ تعجيلي براي اين اقدام ندارد. حتي برخي منابع در واشنگتن از انصراف ترامپ از اين اقدام خبر مي‌دهند.

به گفته يك مقام ارشد ‌اسرائیل به احتمال بسيار زياد نتانياهو در ديدار خود با ترامپ درباره چشم‌انداز تشكيل يك دولت غيرنظامي فلسطيني درازاي معاوضه زمين گفت‌وگو خواهد كرد.

اين درحالي است كه نتانياهو علاوه بر فشارهاي بين‌المللي و مخالفت‌هاي جهاني گسترده با شهرك‌سازي‌ها، از طرف طيف تندرو و جدي‌ترين رقيب سياسي‌اش نفتالي بنت، وزير آموزش و پرورش اسرائیل هم براي پيشبرد شهرك‌سازي‌ها به‌شدت تحت‌فشار است.

گفته شده نفتالي بنت رهبر حزب راست افراطي خانه يهودي حتي به بنيامين نتانياهو هشدار داده كه در واشنگتن درباره راه‌حل دو كشور براي دو ملت و تاسيس احتمالي يك كشور مستقل فلسطين حرفي نزند.

به نظر مي‌رسد كه نتانياهو خود به محدوديت‌هايش در اين سفر كاملا واقف است. او پيش از سفر به ايالات‌متحده با اذعان به هيجانش براي بهبود روابط با واشنگتن گفته كه عاقلانه نيست كه فكر كنند اسراييل مي‌تواند بدون هيچ محدوديتي به شهرك‌سازي‌ها ادامه دهد و بسيار ضروري است كه تل‌آويو در همين ابتداي كار از تحريك كردن دولت جديد ايالات‌متحده خودداري كند.

نخست‌وزير اسرائیل تاكيد كرده كه سياست‌هاي مسوولانه‌يي به رييس‌جمهوري امريكا ارائه خواهد كرد. به باور برخي ناظران اين اظهارات مي‌تواند هشداري تلويحي به احزاب راست افراطي باشد كه درخواست آنها مبني بر آغاز شهرك‌سازي‌هاي نامحدود و ضميمه كردن بخش‌هاي وسيعي از كرانه باختري رود اردن احتمالا برآورده نخواهد شد.

نخست‌وزير اسرائیل سه‌شنبه (امروز) با ركس تيلرسون وزير خارجه امريكا و چهارشنبه (فردا) با رييس‌جمهوري ايالات‌متحده در كاخ سفيد ديدار خواهد كرد.
آويگدور ليبرمن نيز جمعه با جيمز متيس، وزير دفاع امريكا، ديدار خواهد كرد.