کنگره آمریکا با تحویل ۱۵۰ میلیون دلار به خزانه‌داری تشکیلات خودگردان فلسطین و از سرگیری تعدادی از پروژه‌های غیرنظامی در کرانه باختری و قدس شرقی موافقت کرد، این در حالی است که دولت ترامپ سال گذشته میلادی آنها را بلوکه کرده بود.

به گزارش ندای گیلان و به نوشته روزنامه هاآرتص، این اموال مشروط به همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین با طرح دولت دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا موسوم به “معامله قرن” نیست.

به نوشته این روزنامه، ۷۵ میلیون دلار از مبلغ مذکور به کمک به سیستم‌های امنیتی اختصاص خواهد یافت و ما بقی برای حمایت از پروژه‌های غیرنظامی است.

این اتفاق بعد از مخالفت کنگره آمریکا با درخواست ارائه شده دولت ترامپ مبنی بر حمایت مالی از طرح “معامله قرن” برای حل اختلافات اسرائیل و فلسطین است.

این روزنامه افزود، کاخ سفید قبلا درخواست دستیابی به ۱۷۵ میلیون دلار را برای راه اندازی “صندوق پیشرفت دیپلماسی” داده بود، کاخ سفید در آن زمان گفته بود، این صندوق برای حصول پیشرفت در مسیر صلح منطقه‌ای ضروری است و می‌توان این مبلغ را برای کمک به فلسطینی‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

دولت ترامپ اعلام طرح صلح موسوم به “معامله قرن” را در سایه مخالفت فلسطینی‌ها با آن به تعویق انداخته است از آن طرف در حال حاضر بعد از انحلال کنيست (پارلمان اسرائیل) و ناکامی در تشکیل دولت در اسرائیل و در پیش بودن انتخابات سوم در سرزمین‌های اشغالی، تل‌آویو با خلأ سیاسی روبه‌رو است که این مساله نیز اعلام طرح را تحت الشعاع قرار داده است.