مديركل شيلات گيلان از تمديد يك هفته اي مهلت صيد ماهيان استخواني از خزر در حوزه اين استان تا 22 فروردين ماه جاري خبر داد.

به گزارش ندای گیلان،مديركل شيلات گيلان از تمديد يك هفته اي مهلت صيد ماهيان استخواني از خزر در حوزه اين استان تا 22 فروردين ماه جاري خبر داد.

اسحاق شعباني گفت: با توجه به دو شاخصه زيستي و اقتصادي يعني دماي پايين هوا و كاهش 9 درصدي صيد در استان، تصميم به تمديد مهلت صيد گرفته شده است.
وي تصريح كرد : اين تصميم توسط كميته مديريت صيد شيلات استان با مشاركت پژوهشكده آبزي پروري و اتحاديه شركت تعاوني اتخاذ شد.
شعباني يادآور شد: از بيستم مهرماه سال گذشته يعني ابتداي فصل صيد تاكنون، دو هزار و 430 تن ماهيان استخواني در حوزه گيلان از خزر صيد شده است.
به گفته مديركل شيلات گيلان، ارزش ناخالص اقتصادي حاصل از فروش اين ميزان ماهي 550 ميليارد ريال و شامل 74 درصد صيد ماهي سفيد، 19 درصد كفال و مابقي ساير گونه ها بود.
وي خاطر نشان كرد: 50 درصد كاهش صيد شامل پره هاي ناحيه چابكسر در حوزه لنگرود و همچنين تالش و استارا در غرب گيلان است.
صيادان گيلاني پارسال در مجموع نزديك به سه هزار و 500 تن ماهي از درياي خزر صيد كردند كه اغلب ماهي سفيد و سپس كفال بود.
چهار هزار صياد گيلاني در قالب 51 تعاوني پره از بيستم مهر تا نيمه فروردين ماه سال بعد در حدود 300 كيلومتر آب هاي ساحلي استان از آستارا تا چابكسر به صيد ماهي مي پردازند.
روش صيد پره، شيوه اي است كه در آن تور آماده به كمك يك كرجي بصورت نيم دايره در فاصله مشخصي از ساحل تا عمق 14 متري عمق دريا ريخته مي شود.
تور مورد استفاده از 11 تكه پره با اندازه هاي مختلف به هم دوخته شده، تشكيل شده و عمل كشش تور در گذشته توسط نيروي انساني و در حال حاضر با استفاده از نيروي تراكتور انجام مي شود.