اساساً با وجود معاونت بهداشتی و معاونت درمان و دستگاه های نظارتی دانشگاه از جمله اداره بازرسی، ضرورت وجود قائم مقام رییس دانشگاه در زمینه بهداشت و درمان مشخص نیست.

ندای گیلان:اساساً با وجود معاونت بهداشتی و معاونت درمان و دستگاه های نظارتی دانشگاه از جمله اداره بازرسی، ضرورت وجود قائم مقام رییس دانشگاه در زمینه بهداشت و درمان مشخص نیست.

طی احکامی جداگانه از سوی  دکتر برزیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دو قائم مقام رییس دانشگاه منصوب شدند.در یکی از این حکم ها دکتر جمشید محمدی مدیر فوریت های پزشکی به سمت قائم مقام رییس دانشگاه منصوب شد. در این حکم نظارت بر انجام مصوبات هیئت رییسه و پیگیری و نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی دانشگاه از جمله وظایف و اختیارات دکتر محمدی در نظر گرفته شد.

در حکم دیگر یزدان سپرده که ماه قبل و به دنبال بازرسی های صورت گرفته از مدیریت مالی دانشگاه برکنار شد به سمت قائم مقام رییس دانشگاه در نظارت بر عملکرد واحدهای بهداشتی و درمانی دانشگاه منصوب شد.

صرف نظر از اینکه سمت قائم مقامی شرایط خاصی می طلبد و با توجه به تعریف قائم مقام در کشور ما، فرد قائم مقام اختیارات لازم و کافی در حد تصمیم گیری نهایی در امور محوله را دارد و از سویی در تاریخ دانشگاه علوم پزشکی صدور احکام قائم مقامی بسیار کم سابقه است و صدور احکام نماینده یا بازرس ویژه تاکنون عرف بوده است، در ارتباط با این دو حکم اشکالاتی وارد و سئوالاتی مطرح است از جمله:

  1. دکتر جمشید محمدی پزشک عمومی و مدیرکل اسبق هلال احمر استان در حال حاضر مدیریت فوریت های پزشکی دانشگاه را در مجموعه معاونت درمان بر عهده دارد. با این حکم قائم مقامی و وظیفه وی در نظارت بر اجرای مصوبات هیئت رییسه دانشگاه، به  نوعی موظف بر نظارت بر مافوق خود یعنی معاون درمان دانشگاه نیز خواهد شد که امری غیر منطقی به نظر می رسد.
  2. در بخش درمان دانشگاه حدود 200 پزشک عضو هیئت علمی و همچنین چند صد پزشک متخصص و عمومی و چند صد پرستار و دیگر پیراپزشکان مشغول به کار هستند. طی یکی از این احکام صادره، یزدان سپرده با تحصیلات غیر مرتبط موظف به نظارت بر عملکرد این جمع متخصص و مدیران و کارشناسان این حوزه تخصصی شده است! بخش بهداشت نیز وضع مشابهی دارد و سیستم بهداشتی نیز یک سیستم تخصصی است. در حال حاضر دکتر محمدرضا نقی پور متخصص اپیدمیولوژی، معاونت بهداشتی دانشگاه را بر عهده دارد که رشته تحصیلی وی کاملاً مرتبط و منطبق با سیستم بهداشتی است. حال با این حکم شخصی با تحصیلات غیر مرتبط، موظف به نظارت بر عملکرد مجموعه تحت مدیریت یک متخصص اپیدمیولوژی و پزشکان و کارشناسان این حوزه تخصصی نیز شده است!
  3. این دو حکم صادر شده با هم نیز تداخل دارند! وظایف و عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی در 3 محور اصلی بهداشت، درمان و آموزش تعریف می شود. با این احکام صادره دکتر محمدی موظف به نظارت بر انجام مصوبات هیئت رییسه دانشگاه شده و بخش عمده ای از مصوبات هیئت رییسه ضرورتاً در زمینه بهداشت و درمان است که آقای یزدان سپرده نیز دقیقاً در نظارت بر همین زمینه بهداشت و درمان قائم مقام شده است. از این جهت نوعی تداخل کاری بین این دو قائم مقام جدیداً حکم گرفته پیش خواهد آمد. بنا بر این به نظر می رسد این احکام، برخی مشکلات مدیریتی موجود در دانشگاه علوم پزشکی را پیچیده تر می نماید.
  4. اساساً با وجود معاونت بهداشتی و معاونت درمان و دستگاه های نظارتی دانشگاه از جمله اداره بازرسی، ضرورت وجود قائم مقام رییس دانشگاه در زمینه بهداشت و درمان مشخص نیست؛ البته وجود مشاوران خوب در این زمینه می تواند راه گشا و توجیه پذیر باشد هرچند که رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی یک سال و نیم اخیر در تعداد بالای مشاوران به نظر می رسد رکورد بی نظیری را در کشور بلکه خاورمیانه رقم زده است.

امید است با تلاش همه دلسوزان دانشگاه و استان، سطح کیفی بهداشت و درمان بیش از پیش ارتقا یابد.

گیلان آنلاین