برداشت واشنگتن این است که با ادامه این شرایط، دولت و حشد الشعبی عراق بر مسائل داخلی خود تمرکز می کنند و توجه آن ها به مسائل منطقه ای به خصوص تحولات سوریه کمتر می شود. برخی نظیر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز بر این باور هستند که آمریکا با طرح انتخابات زودهنگام درصدد موج سواری از اعتراض های این کشور و سوریه سازی عراق است.

به گزارش ندای گیلان،دولت و چهره‌های مهم سیاسی عراق به واشنگتن در‌باره هر گونه مداخله در امور داخلی عراق هشدار دادند و تاکید کردند که عراقی‌ها هرگز تسلیم دیکته‌های واشنگتن نمی‌شوند.آمریکا یکی از بازیگران خارجی است که با بهره گیری از نفوذی که در میان برخی از بازیگران داخلی عراق دارد، تلاش کرد مطالبه های مردم را به سمت سیاسی شدن تغییر دهد.

در همین زمینه، کاخ سفید در تازه ترین اقدام مداخله گرایانه خود با صدور بیانیه ای از دولت عراق خواست خشونت علیه معترضان را متوقف و انتخابات زودهنگام برگزار کند.این بیانیه کاخ سفید در شرایطی صادر شد که از یک سو اعتراض ها در عراق روند کاهشی دارد و از سوی دیگر مردم و دیگر گروه‌های سیاسی به این جمع بندی رسیده اند که به دولت “عادل عبدالمهدی” برای اجرایی کردن بسته های پیشنهادی اصلاحی فرصت بدهند.

دفتر «برهم صالح» ریاست جمهوری عراق،  خطاب به واشنگتن اعلام کرد: اصلاحات در عراق، یک تصمیم مختص مردم این کشور بوده و هرگونه دخالت خارجی، مردود و باطل است.«مقتدی صدر» رهبر جریان «صدر» که به نوعی از تظاهرات‌ روزهای اخیر در عراق حمایت کرده است، در سلسله توئیت‌هایی تهدید کرد، انتخابات زودهنگامی که وی قبلا خواستار آن شده بود، اگر تحت نظارت آمریکا برگزار شود، هرگز ساکت نخواهد ماند.مقتدی صدرهمچنین، با بیان این که کشورش نیازی به کشورهای مستکبر و کمک دیگران ندارد، تهدید کرد که اگر آمریکا بار دیگر در عراق دخالت کند، او تظاهرات میلیونی راه خواهد‌انداخت.

وی تاکید کرد، آمریکای‌اشغالگر بار دیگر ثابت کرد، حشره‌ای است که در امور دیگران مداخله می‌کند اما این مردم عراق هستند که تصمیم می‌گیرند. خصوصا (الان هم) اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که‌اشغالگران افراد فاسد را (در عراق) روی کار آوردند و آن ها را بر ملت ما مسلط کردند.«سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» عراق، هم با واکنش به بیانیه‌ مداخله‌جویانه آمریکا گفت:«عراق برای همه عراقی هاست» این واقعیتی است که فرزندان این ملت سرفراز برای آن مبارزه کردند و خون و اشک ریختند و قربانیان بزرگی دادند تا بر عزت و کرامت خود تأکید کنند و بر این که فرزندان ملتی واحدند که سرنوشتی مشترک دارند.

ضمن تأکید بر باورمان به این واقعیت، هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را محکوم می کنیم. ملت عراق می توانند در چارچوب نهادهای قانونی خود مشکلاتشان را حل کنند و تحرکات مردمی و تلاش های سران قوا در تأمین مطالبات تظاهرات کنندگان هرچند باید افزایش یابد، نشان دهنده قدرت عراقی ها بر اصلاح امور داخلی شان به دور از دخالت های خارجی است.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم از مواضع اخیر کاخ سفید در خصوص اعتراضات خیابانی ودخالت در این کشور انتقاد کرد.به نظر می رسد هدف آمریکا از اعمال فشار بر دولت عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام، ادامه یافتن ناآرامی ها و بی ثباتی سیاسی و امنیتی در این کشور است.

برداشت واشنگتن این است که با ادامه این شرایط، دولت و حشد الشعبی عراق بر مسائل داخلی خود تمرکز می کنند و توجه آن ها به مسائل منطقه ای به خصوص تحولات سوریه کمتر می شود. برخی نظیر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز بر این باور هستند که آمریکا با طرح انتخابات زودهنگام درصدد موج سواری از اعتراض های این کشور و سوریه سازی عراق است. به عبارت دیگر آمریکا تلاش می کند عراق وارد دوره ای از درگیری های داخلی با محوریت درگیری شیعه- شیعه شود.