نخست وزیر جدید عراق همچنین گفت که «در راستای تعیین زمان انتخابات آینده» تلاش خواهد کرد. علاوی پس از سال ۲۰۰۳ دو دوره وزیر ارتباطات دولت نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق بود.

به گزارش ندای گیلان،سرانجام پس از گذشت دو ماه از استعفای «عادل عبدالمهدی» و اختلاف نظر گروه های سیاسی، «محمد توفیق علاوی»از سوی رئیس جمهور عراق به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شد. شخصیتی نسبتا در حاشیه که با وجود داشتن سمت هایی نظیر نمایندگی پارلمان و وزارت، بیشتر عمر خود را بیرون از عراق-در بیروت- سپری کرده است. خارج نشینی یکی از مواردی است که باعث شده بسیاری از مردم عراق، او را هم جنس خود نبینند. همچنین محمد توفیق علاوی شخص ثروتمندی است و با این که بسیاری از اموال پدری اش را دولت در زمان صدام مصادره کرده، اما همچنان وضعیت مالی او آن قدر خوب هست که بتواند به راحتی به خارج از کشور رفت و آمد کند.علاوی با انتشار یک فایل ویدئویی در فیس بوک خود ، خواستار «تداوم تظاهرات تا زمان تحقق مطالبات و برگزاری انتخابات زود هنگام» شد.علاوی همچنین وعده داد دولتی را تشکیل خواهد داد که با مطالبات ملت عراق همخوانی داشته باشد.

نخست وزیر جدید عراق همچنین گفت که «در راستای تعیین زمان انتخابات آینده» تلاش خواهد کرد. علاوی پس از سال ۲۰۰۳ دو دوره وزیر ارتباطات دولت نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق بود، ولی به خاطر اختلاف با وی، در سال ۲۰۱۲، استعفا کرد. وی سال ۲۰۰۶ نیز به عنوان نماینده پارلمان عراق انتخاب شد. نخست‌ وزیری علاوی انتقالی و محدود است و در این مدت باید بسترهای برگزاری انتخابات زودهنگام عراق را فراهم کند.اما او هم اکنون نیز از حمایت مقتدی صدر و هادی العامری برخوردار است.برخی از استان های عراق در ماه های اخیر شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات عمومی، نبود فرصت های شغلی و فساد اداری بوده اند،آیا محمد توفیق علاوی از پس مشکلات بر می آید؟