استعفای حریری و حمله موشکی انصارالله به عربستان و حذف شاهزاده های سعودی از قدرت همچنان پربحث ترین موضوعات خاورمیانه در رسانه ها است.

به گزارش سرویس بین الملل ندای گیلان،اخبار مهم خاورمیانه در 12 ساعت گذشته در بسته اخبار روز خاورمیانه گنجانده شده است.استعفای حریری و حمله موشکی انصارالله به عربستان و حذف شاهزاده های سعودی از قدرت همچنان پربحث ترین موضوعات خاورمیانه در رسانه ها است.

بغداد خواستار اعلام موضع شفاف اربیل درباره جدایی از عراق شد

فتر نخست‌وزیری عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت عراق به حفظ وحدت کشور و قانون اساسی و تصمیمات دادگاه عالی فدرال پایبند است.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریة نیوز» منتشر شد، آمده است: ما بار دیگر بر پایبندی تام به قانون اساسی و تصمیمات دادگاه عالی فدرال که آخرین آن امروز منتشر شده و درباره تفسیر ماده یک قانون اساسی است، تاکید می‌کنیم. دادگاه عالی فدرال عراق امروز بار دیگر بر وحدت عراق و پایبندی نهادهای دولت فدرال به حفظ این وحدت تاکید کرد.

 

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد:کشته‌شدن ۸۰ تروریست و بازداشت ۴۵۰۰ مظنون در ترکیه

وزارت کشور ترکیه از کشته شدن ۸۰ تروریست و بازداشت ۴۵۰۰ مظنون به عضویت در گروه‌های تروریستی خبر داد.

 

در واکنش به تعیین جایزه برای دستگیری رهبران انصارالله؛

حزب کنگره ملی یمن: نظام آل سعود حامی تفکر تروریستی در جهان است

حزب کنگره ملی یمن در بیانیه‌ای، تعیین جایزه از سوی عربستان برای دستگیری 40 تن از رهبران انصارالله و فرماندهان نظامی یمن را محکوم کرد.

حزب‌ کنگره ملی یمن در این بیانیه اعلام کرد که تروریست‌ها کسانی هستند که با کمک و پول ائتلاف به رهبری آل سعود دست به ترور و انجام انفجارهای تروریستی می‌زنند.

این حزب تاکید کرد که نظام آل سعود حامی تفکر تروریستی و تامین کننده منابع مالی تروریسم در یمن و جهان است.

حزب‌ کنگره بر حمایت خود از انصارالله و سایر نیروهای ملی این کشور در مقابله با تجاوز تاکید کرد.

 

سقوط بالگرد حامل مسئولان بلندپایه عربستان در مرز یمن
 به گزارش العربیه، یک بالگرد حامل مسئولان بلندپایه عربستان یکشنبه شب در منطقه مرزی «عسیر» واقع در جنوب این کشور سقوط کرد.

منابع خبری گزارش دادند، این بالگرد حامل مسئولان بلندپایه سعودی از جمله «منصور بن مقرن بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی بود. منصور بن مقرن معاون امیر منطقه عسیر و مشاور محمد بن نایف ولی‎عهد سابق عربستان بود.

شبکه الجزیره گزارش داد، در این حادثه، رئیس پلیس و همچنین مدیر کل بخش کشاورزی منطقه عسیر نیز کشته شدند.

محکومیت حمله موشکی انصارالله به ریاض از سوی قطر
وزارت خارجه قطر با انتشار بیانیه ای، اقدام انصارالله یمن برای حمله موشکی به فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض را محکوم کرد. بیانیه دوحه در حالی منتشر می شود که در چند ماه گذشته، روابط عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر قطع شده و قطر از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای حمله به یمن خارج شده است.

وزارت خارجه قطر در بیانیه خود اعلام کرده، با هرگونه حمله مستقیم یا غیر مستقیم علیه غیرنظامیان مخالف است، زیرا این اقدامات خلاف قوانین بین المللی به شمار می رود.

دوحه همچنین از همه طرف های بحران یمن خواسته از افزایش تنش دوری کنند و در مسیر گفت وگویی جامع ـ که به پایان یافتن جنگ در یمن و بازگشت ثبات به این کشور منجر شود ـ گام بردارند.

واکنش های گسترده به استعفای حریری
 پس از استعفای غیرمنتظره «سعد الحریری» از مقام نخست وزیری، واکنش های موافق و مخالف به این اقدام در لبنان ادامه دارد.

* «ودیع الخازن» وزیر سابق و رئیس شورای مسیحیان مارونی: همه رهبران مخلص در کشور حداقل برای یک بار هم که شده، دست به دست هم دهند تا کشور قربانی نشود. قبول استعفای الحریری برای لبنانی ها کار ساده ای نیست.

* سرتیپ «عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان: نهاد امنیتی لبنان هیچ اطلاعی از طراحی برای ترور در لبنان ندارد.

* «عبداللطیف دریان» مفتی لبنان: اقدام الحریری در استعفا را درک و آن را تأیید می کنیم/ استعفای الحریری بدون سبب نبود و باید مشکل را از طریق گفت و گو و صبر حل کرد.

* «نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق: برای خروج از بحران به وجود آمده پیشنهادی را با مفتی در میان گذاشتم. این طرح متضمن نامزدی من برای نخست وزیری در زمان کنونی نیست.

* «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنان: حزب الله مانند دولت در سایه همه تصمیم گیری و نتایج نبرد ارتفاعات شرقی لبنان را به نفع خود مصادره کرد. چطور سعد الحریری در چند ماه گذشته دوام آورد و استعفا نداد؟ کسی که برای خود احترام قائل است نمی تواند در دولت باقی بماند.

* «امل ابوزید» نماینده پارلمان: استعفای نخست وزیر اقدامی عجیب و دارای ابهامات فراوان است/ اگر الحریری به لبنان برنگردد نباید زیاد منتظر ماند و ژنرال عون طبق قانون فرد دیگری را مأمور تشکیل دولت خواهد کرد.

* نبیه بری رئیس پارلمان: امیدوارم عزیزان ما در لبنان مردم را آرام کنند/ از رسانه ها می خواهم از رفتارهای غیر حرفه ای اجتناب ورزند.

* «علی المقداد» نماینده پارلمان: اقدام سعد الحریری از حیث محتوا و توجیهات و زمان بد بود و نشان دهنده دخالت های آشکار عربستان در امور داخلی لبنان است.

* «میشل موسی» نماینده پارلمان: استعفای ناگهانی الحریری اوضاع را وارد مرحله نامعلومی کرد/ شوک به این بزرگی نیاز به زمان دارد تا کنترل شود/ این اتفاق همه دستاوردهای دولت را به نقطه اول برگرداند.

* «مروان فارس» نماینده پارلمان: استعفای الحریری نشان می دهد که امنیت لبنان در معرض تهدید است/ این استعفا تنش های امنیتی و سیاسی بزرگی به وجود می آورد و باید برای دور کردن فتنه طائفه ای تلاش کنیم.

* «اسامه سعد» رئیس حزب ناصری: با اینکه دولت الحریری مورد تأیید ما نبود اما به محتوا و زمان و مکان استعفای او اعتراض داریم/ باید جلوی تهدیدهای اسرائیلی و تحریم های آمریکا و دیکته کردن های عربستان ایستاد.

نخست‌وزیر مستعفی لبنان با پادشاه سعودی دیدار کرد

سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی دیدار کرده است.

تاکنون تصویری از این دیدار یا جزئیاتی درباره مباحث مطرح شده بین حریری و پادشاه سعودی منتشر نشده است.

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه در اقدامی غافلگیر کننده از ریاض پایتخت عربستان سعودی کناره گیری خود را اعلام کرد.

وی در بیانیه‌ای که رسانه‌های سعودی آن را منتشر کردند، ادعا کرد: هر جا ایران حضور یافته ویرانی و فتنه نیز در آنجا حضور یافته و ایران تمایل بی هدفی را برای نابودی جهان عرب دنبال می‌کند.

الحریری در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود، حزب‌الله را نیز مورد حمله قرار داد و گفت: حزب‌الله توانست با سلاح به تحمیل خواسته‌های خود بپردازد و مداخله‌های حزب‌الله باعث ایجاد مشکلات با کشورهای عربی اطراف ما شده است.

 

مصر سفیر آلمان را به اتهام دخالت در امور داخلی خود احضار کرد

آلمان و چهار کشور دیگر به دستگیری یک فعال حقوق بشر در مصر انتقاد وارد کرده اند. قاهره رفتار این کشورها را دخالت غیر مجاز در امور داخلی خود دانسته و با ابزار دیپلمتیک به آن واکنش نشان داده است.

در همین راستا “جولیوس گرگ لووی”، سفیر آلمان در مصر از طرف وزارت خارجه  این کشور احضار شده است. قاهره دلیل این اقدام خود را نامه اعتراضی آلمان و چهار کشور دیگر علیه دستگیری یک فعال حقوق بشر در مصر عنوان کرده است.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه مصر، در همین راستا علاوه بر سفیر آلمان در مصر ، نمایندگان دیپلماتیک کشورهای انگلیس، ایتالیا، کانادا و هلند نیز به وزارت امور خارجه فراخوانده شدند.

آمریکا به ارسال تسلیحات نظامی برای معارضان سوری ادامه می‌دهد

یک مقام ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به “اس دی اف” در مصاحبه با اسپوتنیک ترکیه تاکید کرد: آمریکا به ارسال تسلیحات به نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه می دهد و اخیرا 120 دستگاه کامیون پر از سلاح های سنگین و خودروهای زرهی را برای عملیات دیرالزور ارسال کرده است.

این مقام نیروهای دموکراتیک سوریه که نامش فاش نشده در ادامه گفت: آمریکا خودروهای زرهی هامر و تسلیحات سنگین برای عملیات دیرالزور در اختیار ما قرار داده است، از جمله موشک، موشک های هدایت شونده مادون قرمز، اسلحه های خودکار ، تفنگ های کلاشینکوف و سایر مهمات.

افسر بلندپایه سعودی سفیر جدید عربستان در عراق شد

دولت عربستان سعودی، عبدالعزیز بن خالد الشمروخی الشمری را به سمت سفیر جدید این کشور در عراق منصوب کرد.

در پی درخواست وزارت خارجه عراق از عربستان مبنی بر تغییر ثامر السبهان سفیر این کشور در عراق، عبدالعزیز الشمری، کاردار سفارت سعودی در بغداد شده بود.

این دیپلمات جدید که یک افسر بلندپایه سعودی است، پیش از این در سمت کاردار نظامی سفارت عربستان در آلمان مشغول به انجام ماموریت بود.

اوایل شهریور سال گذشته بود که وزارت خارجه عراق در پی پرونده سنگین ثامر السبهان سفیر سعودی در بغداد شامل دخالت در مسائل داخلی عراق، رعایت نکردن عرف دیپلماتیک، اتهام زنی به ایران و ادعای ترور او، از وزارت خارجه عربستان خواست که وی را تغییر دهد.