در بسته اخبار خاورمیانه ندای گیلان گیلان نگاهی خواهیم داشت به تحولات این منطقه پر حادثه در روزهای گذشته.

ندای گیلان-بسته اخبار خاورمیانه:یک سال پس از آن که کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر با بهانه قرار دادن یک نوار صوتی منتسب به امیر قطر ، دوحه را به «حمایت از تروریسم»متهم و اقدام به محاصره اقتصادی این کشور کردند، دولت قطر فروش محصولات این چهار کشور در خاک خود را ممنوع اعلام کرد. در این باره، وزارت اقتصاد قطر به گذرگاه‌های این کشور دستور داد تا کالاهای وارداتی از این چهار کشور را جمع‌آوری کنند و بازرسان از فروشگاه‌ها بازرسی به عمل آورند تا از اجرای این دستور اطمینان حاصل شود. روزنامه قطری «الوطن» از قول یک مقام وزارت اقتصاد و بازرگانی این کشور نوشت که دلیل تأخیر یک‌ساله در ممنوعیت فروش محصولات این چهار کشور در قطر «کسب اطمینان از این موضوع بود که شهروندان با کمبود کالاهای مصرفی یا گرانی اجناس روبه‌رو نخواهند شد». به گزارش رویترز، در طول یک سال اخیر محصولات چهار کشور محاصره‌کننده از طریق کشورهای ثالث به قطر راه یافته بودند.این در حالی است که یک سال پس از اقدام اردن به کاهش سطح روابط با قطر در حمایت از ادعای عربستان، افتتاح خط دریایی مستقیم بین اردن و قطر در روزهای گذشته، دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است . اواخر اردیبهشت امسال بود که جمعی از نمایندگان عضو «کمیته برادری اردن و قطر» با امضای یادداشتی از «هانی الملقی» نخست وزیر اردن خواستند، سطح روابط دیپلماتیک این کشور در قطر را به حالت عادی بازگرداند.

بمباران مواضع حماس توسط جنگنده های اسرائیلی

جنگنده‌های اسرائیلی بار دیگر مواضع نیروهای حماس را در نوار غزه بمباران کردند. این حملات علیه مواضع «گردان‌های عزالدین قسام»- شاخه نظامی حماس- انجام شده است. گفته می‌‌شود که این حملات در واکنش به تخریب بخشی از حصار مرزی اسرائیل در غزه توسط چهار جوان فلسطینی بوده است. در دو ماه گذشته بر اثر رویارویی ارتش اسرائیل با معترضان فلسطینی، 120 فلسطینی شهید شده‌اند. خونین‌ترین روز نیز تظاهرات ۱۴ ماه مه بود.

کشته شدن 9 سرباز روس در سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بر اثر شلیک خمپاره گروه‌های تروریستی در استان دیرالزور، 9 مستشار نظامی روسیه و 26 نظامی سوریه کشته و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند. به گزارش العربیه، وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: چند گروه از تروریست‌ها شبانه به یگان توپخانه‌ای نیروهای سوریه در استان دیرالزور حمله کردند که در نتیجه آن دو مهندس روسی که کنترل آتش توپخانه را به عهده داشتندنیز کشته شدند.

 

کشف 900 جسد در گورهای دسته جمعی رقه
کمیته بازسازی رقه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردکه از آغاز سال جاری میلادی تا کنون 900 جسد در گورهای دسته جمعی رقه کشف شده‌اند. عبدالرئوف احمد، عضو کمیته بازسازی رقه گفت که اکثر اجساد متعلق به کودکان و زنان و تشخیص هویت شان سخت است. این اجساد متعلق به اشخاصی است که تلاش کرده‌اند از رقه فرار کنند اما توسط اعضای گروه تروریستی داعش کشته شدند. رقه هفت ماه پیش به دست نیروهای دموکراتیک سوریه آزاد شد.
سرنوشت مبهم وزیر دفاع صدام
وزیر دفاع رژیم سابق عراق از زندانی در ناصریه به بغدادمنتقل شد.سلطان هاشم احمد در سپتامبر ۲۰۰۳ بازداشت و بعد از محاکمه به اعدام محکوم شد. مشخص نیست علت انتقال وی به بغداد چیست؛ آیا به دلایل پزشکی است یا دلایل امنیتی واجرای حکم. به تازگی «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق خواستار صدور عفو برای «سلطان هاشم احمد» وزیر دفاع دوران صدام شده است اما خود الجبوری در راهیابی به پارلمان جدید در انتخابات اخیر عراق ناکام ماند.

رایزنی‌های جدید نتانیاهو با آلمان و فرانسه علیه ایران

یک رسانه صهیونیستی از سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم به برلین و پاریس و گفت‌‌وگو با مقام‌های این کشورها درباره خروج آمریکا از برجام و مواضع آلمان و فرانسه در این زمینه خبر داد.

 به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» انتظار می‌رود که نتانیاهو در این دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم  آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که از مخالفان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس  نیز بوده‌اند، دیدار کند.

آن‌طور که این روزنامه خبر داده است نتانیاهو سفر یک هفته‌ای خود را از فردا دوشنبه به مقصد برلین آغاز می‌کند ‌و سپس همان روز عازم پاریس می‌شود. وی قرار است سه شنبه و چهارشنبه در پاریس با ماکرون دیدار کند. نتانیاهو روز ششم ژوئن (چهارشنبه آینده) به سرزمین‌های اشغالی باز می‌گردد.