مدیرکل شیلات گیلان از توسعه پرورش ماهی در قفس با استفاده از آب دریای خزر در این استان خبر داد.

ندای گیلان:مدیرکل شیلات گیلان از توسعه پرورش ماهی در قفس با استفاده از آب دریای خزر در این استان خبر داد.

اسحاق شعبانی در بندرانزلی با اشاره به شرایط اقلیمی و وجود منابع آبی در گیلان اظهار کرد: گیلان جزء سه استان برتر شیلاتی کشور محسوب می‌شود.

وی از تولید سالانه 813 هزار و 50 تن محصولات شیلاتی در کشور خبر داد و افزود: سهم گیلان از تولیدات مذکور 63 هزار تن است.

شعبانی 44 هزار تن از تولیدات شیلاتی گیلان را ماهیان گرم‌آبی خواند و بیان کرد: سالانه یک‌هزار و 200 تن ماهیان سردآبی در استان تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه سالانه 9 هزار تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان از دریای خزر صید می‌شود، تصریح کرد: هفت هزار تن از محصولات شیلاتی گیلان را کیلکا تشکیل می‌دهد.

وی مصرف سرانه آبزیان در ابتدای انقلاب اسلامی در کشور را 2.5 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: اکنون سرانه مصرف آبزیان به طور میانگین به 9 کیلوگرم در کشور افزایش پیدا کرده است.

شعبانی با اشاره به مصرف سرانه 14 کیلوگرمی آبزیان در گیلان، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف ماهی در دنیا 20 کیلوگرم است، ضمن اینکه سرانه مصرف آبزیان در اروپا 35 کیلوگرم و در ژاپن 100 کیلوگرم است.

مدیرکل شیلات گیلان به فاصله 50 درصدی مصرف آبزیان در ایران نسبت به میانگین جهانی اشاره کرد و یادآور شد: افزایش مصرف سرانه آبزیان نیازمند افزایش تولید است.

وی افزایش تولید آبزیان را به دو روش افزایش سطح زیر کشت و افزایش مقدار تولید در واحد سطح خواند و اظهار کرد: سطح زیر کشت آبزیان به دلیل محدودیت اراضی و استفاده برای دیگر محصولات کشاورزی در گیلان بسیار محدود است.

شعبانی با بیان اینکه افزایش سطح زیر کشت باید با استفاده از زمین‌هایی که قابلیت کشت محصولات کشاورزی را ندارد انجام شود، تصریح کرد: تولید آبزیان در واحد سطح با موانعی در گیلان مواجه بوده و افزایش تولید نیازمند تلاش مضاعف است.

مدیرکل شیلات گیلان زمین و آب را دو محدودکننده پرورش و تولید آبزیان در استان برشمرد و افزود: افزایش تولید در واحد سطح با محدودیت آبی مواجه است.

وی با اشاره اینکه تمام موجودات می‌خواهند از عنصر آب استفاده کنند، بیان کرد: گیلان از استان‌های پر باران کشور محسوب می‌شود اما منابع آبی شیرین در استان محدود است و باید نگرش خود را از آب شیرین به طرف آب شور تغییر دهیم.

شعبانی 80 درصد از هزینه‌های احداث استخرهای پرورش ماهی را مربوط به آماده‌سازی دانست و خاطرنشان کرد: 20 درصد هزینه‌ها مربوط به دیگر موارد است.

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید براینکه سیاست شیلات در پرورش آبزیان تغییر رویکرد از آب شیرین به طرف آب شور است، گفت: یکی از راه‌های استفاده از آب شور پرورش ماهی در قفس است.

وی به روش استفاده از قفس برای پرورش ماهی از 50 سال گذشته در دنیا اشاره کرد و یادآور شد: سالانه 19 میلیون تن محصولات شیلاتی از طریق ماهی در قفس در دنیا تولید می‌شود.

شعبانی با اشاره به استفاده از روش پرورش ماهی در قفس از سال 89 در گیلان، اظهار کرد: خزر از دریاهای مواج در دنیا محسوب می‌شود اما پرورش ماهی در اقیانوس‌ها که دارای شرایط جوی نامناسب‌تری هستند انجام شده و این موضوع مانعی در گسترش پرورش ماهی در قفس نیست.

مدیرکل شیلات گیلان از تولید 10 هزار تن ماهی از طریق پرورش ماهی در قفس در استان خبر داد و بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به گیلان موضوع مذکور به تصویب رسید و تا دو سال آینده باید 10 هزار تن ماهی در قفس تولید شود.

وی بر استفاده از قفس‌های استاندارد برای پرورش ماهی در قفس در دریا تاکید کرد و افزود: پرورش‌دهندگان باید به استفاده از قفس‌های استاندارد کشورهای اروپایی تشویق شوند تا بتوانیم از آب دریای خزر استفاده بهینه کنیم.

شعبانی با بیان اینکه ظرفیت تولید 50 تا 200 هزار تن پرورش ماهی در قفس در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف مذکور در حال انجام است.