‌‌‌‌‌ندای گیلان:بهگزارش خبرگزاری فارس، حمید چیتچیان و پارمیسل سوبوتکا نایب رئیس مجلس سنای جمهور چک در مورد ظرفیتها و توانمندیهای دو کشور در زمینه صنعت آب و برق امروز در ساختمان شیشه ای وزارت نیرو با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. وزیر نیرو در این نشست با اشاره ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور، اظهار داشت: […]

‌‌‌‌‌ندای گیلان:بهگزارش خبرگزاری فارس، حمید چیتچیان و پارمیسل سوبوتکا نایب رئیس مجلس سنای جمهور چک در مورد ظرفیتها و توانمندیهای دو کشور در زمینه صنعت آب و برق امروز در ساختمان شیشه ای وزارت نیرو با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.
وزیر نیرو در این نشست با اشاره ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور، اظهار داشت: در کشور عمده تولید برق از گاز طبیعی است و میزان تولید برق اتمی ما در مقایسه با نیروگاههای گازی بسیار ناچیز است و تنها 1000 مگاوات را دربرمی گیرد.
وی افزود: سابقه همکاری میان دو کشور ایران و جمهوری چک به گذشتههای دور بر میگردد و ما در حال حاضر نیز در زمینه احداث نیروگاه برقآبی خدا آفرین در شمال غرب کشور با این کشور همکاری داریم.وی تصریح کرد: مسلماً در آینده رویکرد تولید برق در کشور ما متفاوت از گذشته خواهد بود؛ چرا که ایران بنا دارد عمده تمرکز خود را در سالهای آتی بر روی انرژیهای تجدیدپذیر بگذارد.
چیتچیان ادامه داد: کشور ما در کنفرانس پاریس (COP21 ) متعهد شده تا سال 2030 حدود 7500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند؛ بسیار خوشحال خواهیم شد که شرکتهای توانمند کشور چک در این زمینه اقدام به سرمایهگذاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: در برنامههای توسعه تولید برق، برای ظرفیتهای بالاتر از 100 مگاوات در بخش تجدیدپذیر کشور مناقصه برگزار میشود و شرکتهای مجرب چک میتوانند در این مناقصهها شرکت کنند.وزیر نیرو تأکید کرد: احداث نیروگاههای زبالهسوز در شهرهای شمال و کلانشهرهای بزرگ کشور از اولویتهای دیگر ما در سالهای آتی است و تاکنون نیز 19 سایت بزرگ برای احداث این نیروگاهها در نظر گرفته شده است.
وی گفت: چنانچه شرکتهای مجرب جمهوری چک تمایل به فاینانس یا ساخت تجهیزات نیروگاهی این نیروگاههای زباله سوز را داشته باشند، کشور ما استقبال خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در تأمین تجهیزات و ساخت نیروگاههای زباله سوز، کیفیت فیلترها برای ما بسیار مهم خواهد بود، چرا که در صورت پایین بودن کیفیت این فیلترها ممکن باعث آلودگیهای زیست محیطی شود.
چیتچیان با اشاره به ظرفیتهای ایران در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و همچنین هوشمندسازی تجهیزات انتقال آب گفت: از شرکتهای جمهوری چک که قادر به تأمین سرمایه یا راهاندازی این موارد در کشور باشند، استقبال میکنیم.
وی اظهار داشت: روابط بانکی در تحکیم روابط اقتصادی، بازرگانی و انتقال فناوری میان دو کشور بسیار مهم است و امید است هیئت چک این مسأله را با بانکهای این کشور در میان گذاشته و آن را حل و فصل کنند.در ادامه نایب رئیس مجلس سنای جمهوری چک نیز با اشاره به ظرفیتهای انرژی ایران، اظهار داشت: انرژی از بخشهای بسیار مهم و حیاتی هر کشور در توسعه اقتصادی است و خوشبختانه ایران نیز از منظر ذخایر انرژی در جایگاه بسیار مهمی در جهان قرار دارد.
وی افزود: تاریخ روابط دو کشور به بیش از 90 سال برمی گردد و امیدواریم با پایان یافتن تحریمها بتوانیم این روابط را ادامه و حتی گسترش دهیم.
وی تصریح کرد: اساس تولید انرژی در جمهوری چک برق از انرژی هستهای و نیروگاههای زبالهسوز است و ما میتوانیم در این زمینه همکاریهای خوبی با ایران داشته باشیم.
سوبوتکا ادامه داد: در حال حاضر در شمال کشور چک و در مرکز یکی از شهرها، نیروگاه زباله سوز داریم که با بالاترین راندمان و بدون کوچکترین آلودگی زیست محیطی کار میکند.
نائب رییس مجلس سنای چک ادامه داد: شبکههای توزیع برق ما بسیار خوب و کم تلفات است و ما میتوانیم در این زمینه نیز روابط خوبی را با ایران داشته باشیم.
وی با اشاره به ظرفیت شرکتهای چک جهت ایستگاههای تصفیه فاضلاب گفت: براساس قانون در کشور چک هر شهر که 3 هزار نفر جمعیت داشته باشد، بایستی دارای ایستگاه تصفیه فاضلاب باشد و این مسأله باعث شده که کشور ما در این زمینه تجربیات بسیار خوبی داشته باشد.