وضعیت دامداری گیلان و کاهش قیمت شیر موجب تعطیلی حدود 70 درصد دامداری‌های این استان به دلیل خسارت‌های زیادی که به آنها وارد آمده، شده است.

فارس در گزارشی نوشت:

وضعیت دامداری گیلان و کاهش قیمت شیر موجب تعطیلی حدود 70 درصد دامداری‌های این استان به دلیل خسارت‌های زیادی که به آنها وارد آمده، شده است.

تولید شیر در گیلان به مرحله بحران رسیده و دامداران به دلیل کمبود علوفه و عدم حمایت‌های دولتی رغبتی به تولید شیر ندارند و گاوهای خود را شکم‌خالی به کشتارگاه‌ها می‌فرستند.

وضعیت فاجعه‌آمیز دامداری در گیلان

رئیس انجمن دامداران صنعتی گیلان مشکلات تولید شیر در این استان اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر به این ارزش غذایی شد.

هوشنگ افشاری با بیان اینکه شیر در جهان دارای رتبه نخست ارزش غذایی محسوب می‌شود، افزود: در کشور به‌ویژه گیلان از این ارزش غذایی غافل هستیم.

رئیس انجمن دامداران صنعتی گیلان با اشاره به اینکه گیلان ظرفیت کشت علوفه در تمام فصل سال را دارد، ادامه داد: در زمینه کشت علوفه غفلت می‌شود در حالی که می‌توانیم از ظرفیت‌های استان برای این امر استفاده کنیم.

وی درصد بسیاری از گاوهای ارسالی به کشتارگاه‌ها را با شکم‌های خالی عنوان کرد و گفت: این امر فاجعه‌آمیز است و باید به فکر دامداران و تامین علوفه دام‌های استان باشیم.

افشاری وضعیت دامداری در گیلان را بسیار اسفناک خواند و اضافه کرد: به دلیل خسارت‌های زیادی که به دامداری گیلان وارد آمده حدود 70 درصد این واحدها تعطیل شده‌اند.

 واردات شیرخشک‌های آلوده از چین

وی واردات شیر و شیرخشک را اقدامی تأسف‌برانگیز خواند و خاطرنشان کرد: در حالی که می‌توانیم از ظرفیت استان و کشور برای تولید شیر و شیرخشک استفاده کنیم چرا باید شیر خشک از چین وارد شود.

رئیس انجمن دامداران صنعتی گیلان شیر خشک وارداتی از چین را آلوده به مواد افزودنی و سرطان‌زا دانست و تصریح کرد: کشور ظرفیت تولید شیر خشک را دارد و تنها نیاز به حمایت دولت از دامداران است.

وی با اشاره به تعیین نرخ دولتی برای تولید شیر گفت: در سال 93 دولت نرخ تولید شیر را یک‌هزار و 440 تومان مصوب کرد که مورد تأیید خریداران شیر نبود.

افشاری با تصریح اینکه در گیلان شیر را از 800 تا یک‌هزار و 200 تومان بیشتر نمی‌خرند، یادآور شد: شیر را نمی‌توان نگه‌ داشت به همین دلیل باید بلافاصله پس از تولید به فروش رود اما از این نظر دچار مشکل هستیم و با قیمت مصوب دولت خریداری نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید برنامه‌هایی را تدوین کند که دامداری و تولید شیر پابرجا بماند، خاطرنشان کرد: باید به استاندارد بین‌المللی شیر که نیاز مردم است، دست یابیم.

این مسؤول تولید شیر در گیلان را به دلیل مشکلات موجود بسیار پایین دانست و متذکر شد: این استان در حالی که بهترین وضعیت برای دامداری را دارد اما از آنها استفاده نمی‌شود و از تمام استان‌ها شیر وارد گیلان می‌شود.

وی خواستار حمایت استاندار گیلان و دیگر مسؤولان از تولید شیر در این استان شد و خاطرنشان کرد: دامداری گیلان باید به هر طریق ممکن حفظ شود.

ضرورت بازگشت شیر به زنجیره تولید کشور

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز صنعت تولید شیر را با معضل زیادی دست به گریبان دانست و گفت: سالانه در کشور 8 میلیون تن تولید شیر داریم و سرانه مصرف این ماده غذایی کاهش یافته است.

علیرضا شعبان‌نژاد با بیان اینکه برای ساماندهی شیر در کشور مصوبه خوبی وجود داشت، افزود: منافع تولیدکننده باید در فرآوری، صنایع و زنجیره تولید گره بخورد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید شیر خشک دولت اعتباراتی را پیش‌بینی کرده است، خاطرنشان کرد: دولت موظف شده اعتبار تولید شیرخشک را تأمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تولید شیر در این استان را 270 هزار تن عنوان کرد و گفت: مازاد تولید شیر می‌تواند برای تولید شیر خشک به استان‌های مجاور حمل شود.

 وی شیر مدارس را 3 هزار تن ذکر کرد و یادآور شد: امیدواریم با مصوبه دولت اتفاق خوبی در صنایع شیر بیفتد ضمن اینکه گیلان در تولید طیور نخستین استان کشور است و 53 درصد تولید استان در زنجیره تولید قرار دارد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه گیلان ظرفیت‌های خوبی برای تولید شیر و دامداری دارد، متذکر شد: شیر باید به زنجیره تولید در کشور تبدیل شود.

صندوق توسعه ملی هیچ اعتباری برای دامداران اختصاص نداد

معاون تولیدات امور دامی جهاد کشاورزی گیلان نیز از کاهش 10 هزار تن تولید شیر نسبت به سال 93 در این استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته 63 هزار و 600 تن شیر در استان تولید شده است.

ایرج بنیادی با اشاره به اینکه صادرات شیر به خارج از گیلان 40 درصد کاهش داشته است، افزود: سال گذشته 31 هزار تن شیر وارد گیلان شد که نسبت به سال 93 کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تا سال 93 برای شیر یارانه می‌دادند، تصریح کرد: بخشی از یارانه‌ها در سال 92 و برخی در سه ماهه نخست سال 93 به دامداران پرداخت شد.

معاون تولیدات امور دامی جهاد کشاورزی گیلان قیمت تمام شده شیر را بیش از یک‌هزار و 500 تومان ذکر کرد و یادآور شد: این در حالی است که شیر را با قیمت 900 تومان از دامدار می‌خرند که برای او صرفه اقتصادی ندارد.

وی با تصریح بر اینکه ظرفیت تولید شیر در گیلان 257 هزار تن است، خاطرنشان کرد: مقداری از شیر تولیدی جمع‌آوری و فرآوری می‌شود و بخش دیگر در روستاها به مصرف می‌رسد.

بنیادی به حمایت نشدن از دامداران در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: در سال جاری نتوانستیم تسهیلات مورد نیاز در اختیار دامداران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی هیچ اعتباری برای دامداران در نظر گرفته نشده است، گفت: به همین دلیل نتوانستیم از قشر دامدار حمایت کنیم.

این مسؤول روند فعالیت دامداری‌های استان را به‌شدت تحت تأثیر قیمت شیر دانست و متذکر شد: تنها درآمد دامداران عرضه شیر و فروش گوساله است در حالی که کارخانه‌های فرآوری شیر بیش از 4 میلیارد و 700 میلیون تومان به تشکل‌های دامداری گیلان بدهکار هستند و قرار بود هر 15 روز یا ماهانه بدهی دامداران تسویه شود اما اکنون این روند طولانی شده است.

وی، با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت قیمت شیر خریداری از دامداران لیتری یک‌هزار و 440 تومان اعلام شد که پس از آن 100 تومان کاهش پیدا کرد، یادآور شد: کارخانه‌داران حاضر به تحویل شیر با این قیمت نیستند و اعلام می‌کنند شیر را باید با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

کاهش سرانه مصرف شیر در ایران

مدیر عامل شرکت صنایع شیر پگاه گیلان نیز از کاهش سرانه مصرف شیر در کشور خبر داد و گفت: قرار بود هدفمندی یارانه‌ها به صنعت کمک کند.

محسن ناصراسلامی با بیان اینکه میانگین مصرف جهانی شیر 300 کیلوگرم است، افزود: ما با سرانه مصرف 75 کیلوگرم شیر از میانگین جهانی فاصله بسیاری داریم.

وی سیاست‌های حمایتی دولت را از شیر خام دانست و خاطرنشان کرد: شاهد رشد هزینه انرژی هستیم که این موضوع در صنعت شیر تاثیر می‌گذارد.

مدیر عامل شرکت صنایع شیر پگاه گیلان حاشیه سود صنعت شیر در ایران را کمتر از یک درصد عنوان کرد و یادآور شد: سرانه مصرف لبنیات در کشور رکود دارد و این امر مشکل دامداران را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آمار شکستگی و پوکی استخوان در کشور بالا است، تصریح کرد: باید برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور تلاش کنیم.

 استاندار گیلان نیز بر ضرورت حمایت از دامداران و تولید شیر در این استان تاکید کرد و گفت: باید از دامدار حمایت شود تا متحمل ضرر نشویم.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه احیای کارخانه‌کم‌هزینه‌تر از از دست دادن دامداری است، تصریح کرد: باید از دامداران و تولید شیر در گیلان حمایت شود.