انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و همچنین بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران، دو وعده‌ انتخاباتی ترامپ است که به یکدیگر مربوط است

ندای گیلان-مهدی خلسه: حالا که ترامپ در اجرای برخی از وعده‌های انتخاباتی‌اش که روزی برای همه خنده‌دار بود، جدیت زیادی از خود نشان داده است، رسانه‌های آمریکایی هم به فکر بازبینی سایر وعده‌های انتخاباتی او و پیش‌بینی اتفاقات احتمالی بعد از تحقق آنها افتاده‌اند.

«خروج آمریکا از معاهده تی پی پی» که کاملا پیمانی ناقص‌الخلقه بود و «جلوگیری از ورود مهاجران سوری به خاک آمریکا» که در غالب یک طرح بزرگتر، که از ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا، جلوگیری می‌کرد، دو وعده انتخاباتی ترامپ بودند که به طور کامل به آنها عمل کرده است.

ترامپ درباره برخی دیگر از وعده‌های خود نیز قدم‌های بسیار محکمی برداشته است. مثلا برای «برقراری رابطه با روسیه»، تاکنون چشم‌هایش را بر تمام هجمه‌های رسانه‌های لیبرال، راجع به جاسوسی رایانه‌ای و تلاش برای تغییر در نتایج انتخابات 2016 بسته است و حتی با عجله، چند روز قبل، اقدام به تماس تلفنی با پوتین نمود.

ترامپ مشخصاً روی همکاری با بریتانیا و روسیه حساب کرده است و تمام قد در مقابل رسانه‌ها ایستاده است. هرچند که ترزا می و ولادیمیر پوتین هم کم به ترامپ چراغ سبز نشان نداده‌اند و در برابر قانون مضحک و جدید ترامپ درباره لغو مهاجرت اتباع کشورهای مسلمان، سکوت کردند.

ترامپ همینطور با سخن گفتن از لزوم شروع «عملیات دیوار کشی در مرز آمریکا و مکزیک» سر به سر همسایه‌های جنوبی خود گذاشت و فعلاً برای تامین بودجه ساخت دیوار مشغول چانه‌زنی با سیاستمداران مکزیکی و منابع مالی دولت فدرال است. البته وعده «بازنگری مجدد درباره پیمان قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) یا خروج کامل آمریکا از آن» شاید نشان از کینه گرفتن ترامپ از مکزیکی‌ها داشته باشد. این که تاجر میلیاردر آمریکایی چه ضربه اقتصادی از مکزیکی‌ها خورده است باید مورد تامل قرار بگیرد.

همچنین ترامپ قانونی را به امضا رسانده است که به موجب آن «گشت‌زنی نیروهای پلیس مرزی در مرزهای آمریکا و تشدید روند اخراج مهاجران غیرقانونی به شدت افزایش خواهد یافت. «اخراج مهاجران غیرقانونی» هم از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود.

در امور داخلی آمریکا هم ترامپ وعده‌های جالبی در دوران تبلیغات انتخاباتی داده است. «لغو طرح معروف و پر سر و صدای اوباما» درباره تمهیدات مقرون به صرفه خدمات بهداشتی معروف به اوباماکر، «کاهش مالیات سرمایه‌داران و شرکت‌های بزرگ» (از این یکی قطعا خودش و همراهانش بسیار منتفع خواهند شد)، «تصویب مجدد قانون شکنجه غرق مصنوعی» برای مجرمان (این طرح موجب تقویت و تایید نظرات فاشیستی درباره ترامپ شده است)، «بازسازی زیرساخت‌های عمرانی در آمریکا و خلیج گوانتانامو»، «ایجاد نهادهای قوی برای ثبت مشخصات مسلمانان»، «خلاص شدن از شر (تعبیر ترامپ) طرح برنامه استاندارد آموزشی در آمریکا موسوم به Common Core» و «برگرداندن فرصت‌های شغلی مردم آمریکا» از کشورهای خارجی (به خصوص مکزیک)، از وعده‌های انتخاباتی ترامپ درباره آمریکا بوده است که تا به حال، از بین‌ آنان فقط به لغو اوباماکر پرداخته است و درباره آن هم هنوز طرح جایگزینی برای امور بیمه‌ بهداشت و درمان آمریکایی‌ها ارائه نداده است.

جالب آنکه ترامپ به مسائل مربوط به محیط زیست اعتقادی ندارد و قوانین و ممنوعیت‌های بین‌المللی مورد تایید سازمان ملل و گروه‌های حافظ محیط زیست را برای آمریکا ضرر می‌داند. احتمالا ترامپ، آمریکا را از موافقتنامه پاریس که به امور تغییرات آب و هوایی است، خارج خواهد کرد. موافقتنامه‌ای که 195 کشور دنیا سال گذشته میلادی در نیویورک آن را تصویب نموده بودند. ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی، مسائل مربوط به گرم شدن زمین را جزء حقه‌های چینی‌ها عنوان کرده بود.

علاوه بر تمام این وعده‌ها، اجرای سه وعده انتخاباتی ترامپ از حساسیت بالایی برخوردار است. وعده‌هایی که ترامپ تاکنون درباره آنها بسیار کج دار و مریز و با احتیاط رفتار کرده است. ترامپ «شکست و نابودی داعش» را منوط به برقراری ائتلاف با روسیه دانسته است. مساله «انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت‌المقدس» و همچنین «بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران»، دو وعده‌ انتخاباتی ترامپ است که به یکدیگر مربوط است و حتی شخص قلدر و بی‌پروایی مثل ترامپ هم می‌داند که درباره آنها تنها تصمیم گیرنده نخواهد بو د فردا