چطور کسانی که هر روز می گویند راه حل برون رفت کشور از مشکلات تکیه و اعتماد به جوانان است حتی در سطح نمازجمعه یک شهرستان حاضر به میدان دادن به جوانان نیستند؟

سرمقاله ندای گیلان:کمتر کسی در دنیای امروز از اهمیت والای رسانه در شکل دهی به جوامع بشری آگاهی ندارد.رسانه هایی که در بطن جامعه همچون تار و پود تنیده شده اند و بستری برای آگاهی بخشی به مردم را فراهم کرده اند.روزگاری روزنامه و رادیو تنها رسانه های موجود برای انتقال اخبار به عامه جامعه بود و کمی بعد تلویزیون و بخش های خبری مردم را در جریان آخرین اخبار و اتفاقات روز قرار می داد.اما با ظهور اینترنت تارنماهای خبری موجود بر روی این بستر به سرعت مورد استقبال مردم قرار گرفت.رایگان بودن،پوشش اخبار منطقه ای،افزایش سرعت انتقال خبرها،بررسی تخصص تر و ورود به جزئیات موجب شد خبرگزاری ها و پایگاه خبری به مهم ترین منبع اطلاعاتی مردم تبدیل شوند.

اما از سال های گذشته با ورود شبکه های اجتماعی به کشورما برخلاف سایر کشورهای توسعه یافته جهان اخبار غیر موثق و جعلی موجود در این بستر به منبع اطلاعاتی بسیاری از هموطنان بدل شد.رویکردی که در کنار سواد پایین رسانه ای در جامعه موجب شد دشمنان ایران به سرعت به این زمینه ورود کرده و با ایجاد و حمایت از کانال و صفحاتی که ظاهرا رنگ و لعاب رسانه ای به خود گرفته اند درصدد فریب مردم و ایجاد تنش در جامعه برایند.

همین چند روز پیش بود که ایجاد شایعه کمبود بنزین در بستر همین رسانه ها در کنار عدم آگاهی مردم به رفتار مناسب در زمان بحران(با وجود ساختگی بودن مورد مذکور)موجب شد صف های طولانی در مقابل پمپ بنزین های برخی از شهرهای استان ایجاد شده و روند عادی خدمات رسانی به مردم مختل شود.

در کشوری که اخبار جعلی و غیر رسمی به صورت شبانه روز به ذهن مخاطبی که ساعت ها از وقت خود را در این بستر می گذارند پمپاژ می‌شود؛اهمیت حمایت از رسانه های شناسنامه دار و خبرنگارانی که به صورت حرفه ای و با وسواس خاص به پوشش اخبار جامعه در جهت آگاهی بخشی به مردم می کوشند را دو چندان می نماید.خبرنگارانی که با درامد ناچیز تنها بخاطر عشق و علاقه خود به عرصه اطلاع رسانی و قلم فرسایی خطرات و تهدیدات موجود در این راه را به جان می خرند و می کوشند تا قدمی در راه اعتلای جامعه خود بردارند.و رسانه هایی که اغلب افراد فعال در آن جوانان هستند و می کوشند تا  دغدغه های خود را از طریق این بستر در فضای جامعه بازتاب بدهند.

در این بین اما از لاهیجان خبر رسید در حالی که با دعوت امام جمعه این شهرستان و در آستانه روز خبرنگار قرار بود دو مدیر جوان رسانه سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این شهرستان باشند با دخالت ستاد نماز جمعه لاهیجان به یکباره این برنامه ها تغییر کرده و اجازه سخنرانی به این دو ژورنالیست جوان داده نشده است.در حالی که سخنرانی مدیرمسئول یکی از این رسانه ها در خصوص “رسانه، تعهد و جنگ نرم” بوده است.

شماری از فعالین سیاسی استان علت لغو سخنرانی مدیرمسئول پایگاه خبری با مردم را  خط مشی این رسانه عنوان کرده و به شدت از این موضوع انتقاد کرده اند. فرشاد نوروز پور روزنامه نگار و مشاور استاندار گیلان لغو سخنرانی این مدیران رسانه ای را “تاسف بار و خطرناک” توصیف کرده و گفته است:”ظاهرا عده ای تریبون های نظام را ملک مطلق یک طیف محدود سیاسی می دانند!”. فرماندار لاهیجان نیز در اقدامی تحسین برانگیز سریعا به این اقدام ناپسند واکنش نشان داده و خواستار توضیح علت ممانعت از سخنرانی اهالی رسانه پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان توسط دفتر امام جمعه شده است.

نوع برخورد با خبرنگاران جوان و تحصیل کرده ای که در رسانه های شناسنامه دار مشغول خدمت به جامعه هستند در تریبونی که باید سمبل وحدت امت اسلامی باشد بحث برانگیز و موجب تعجب است!چطور یک عده که ادعای بها دادن به جوانان و پیگیری مطالبات آنان را در بوق و کرنا می کنند تا در تریبون های مقدس نظرات شخصی و حزبی خود را بر سر جریان رقیب و دولت فریاد بزنند،تحمل شنیدن  صدای همان جوانان را سالی یکبار { آن هم به بهانه روز خبرنگار }ندارند و برنامه سخنرانی آنان را لغو می کنند؟ چطور عده ای که مدعی هستند نظرات همه مردم جامعه را در تریبون ها منتقل می کنند برای دقایقی حاضر نیستند پای صحبت های نمایندگان جوان یک قشر فرهیخته و دلسوز بنشینند؟

چگونه است  عزیزانی که هر هفته از اهمیت وحدت و یکپارچگی مردم و عدم توجه جامعه به رسانه های غیر رسمی و خارجی سخن می رانند خود چشم دیدن رسانه های داخلی را ندارند؟!

چطور کسانی که هر روز می گویند راه حل برون رفت کشور از مشکلات تکیه  و اعتماد به جوانان است حتی در سطح نمازجمعه یک شهرستان حاضر به میدان دادن به جوانان نیستند؟

چگونه است که اگر قرار باشد مداحی تریبون به دست گرفته و به نفع یک جریان حزبی به دولت حمله کند نه تنها اجازه سخنرانی پیدا کرده بلکه در مقابل انتقادهای مردم، حمایت شده و حتی هشتگ های اکانت های متحدالمدیریت برای دفاع از اشعار توهین آمیزش به راه می افتد و اما یک خبرنگار تحصیل کرده و جوان به بهانه اینکه همراهی و همکاری با خط فکری عزیزان ندارد از صحبت کردن برای مردم نمازگزار باز می ماند؟

همین برخوردهای قهرآلود و کینه توزانه جناحی و سیاسی اینچنینی با رسانه های داخلی موجب شده است مردم به رسانه های غیر رسمی و مراجع بیگانه که عموما از سوی دشمنان ایران حمایت می شوند روی بیاورند و عده ای هر روز با انتشار یک شایعه و یا دامن زدن به یک اتفاق از کاه کوه بسازند و جامعه را در مسیر اهداف خود سوق دهند.

در شرایط حال حاضر کشور ادامه پیدا کردن نطق های تفرقه افکنانه در تریبون های نماز جمعه و عدم شنیدن صدای جوانان موجب خواهد شد تا بیش تر از همیشه شکاف بین نسل اول و سوم انقلاب گسترده تر شده و جوانان از امکان مذهبی و آیین های عبادی به دلیل برخورد های قهرآلود عده ای فاصله بگیرند.

پیامی که از نماز جمعه روز گذشته در لاهیجان به جامعه صادر شد عدم اعتماد به جوانان و عدم به رسمیت شناختن رسانه های داخلی بود.عده ای از عزیزان ترجیح می دهند دروغ ها و شایعات رسانه های بیگانه شبانه روز در ذهن آحاد جامعه پمپاژ شود اما برای چند دقیقه تریبون محل اجتماع چند صد نفر از اهالی یک شهرستان را به یک جوان نسپارند!

*سردبیر ندای گیلان