‌‌‌‌‌ندای گیلان:بهگزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ستار محمودی در همایش بینالمللی استفاده سالم از پساب با بیان اینکه راهکارهای بسیاری برای کاهش معضلات موجود در زمینهٔ آب در کشور مطرح شده، اظهار کرد: مهمترین آن در نظر گرفتن آب، انرژی و غذا در کنار یکدیگر است. به گفته وی، حلقه گمشده حل بحران آب نبود […]

‌‌‌‌‌ندای گیلان:بهگزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ستار محمودی در همایش بینالمللی استفاده سالم از پساب با بیان اینکه راهکارهای بسیاری برای کاهش معضلات موجود در زمینهٔ آب در کشور مطرح شده، اظهار کرد: مهمترین آن در نظر گرفتن آب، انرژی و غذا در کنار یکدیگر است.
به گفته وی، حلقه گمشده حل بحران آب نبود کار مشارکتی در این زمینه است، لذا لازم است که در ابتدای امر توجه ویژهای به این مساله شود.
قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: در داخل ایران براساس آمارهای 33 ساله حدود 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده و براساس آمار 42 ساله 110 میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده داشتهایم.
محمودی با اشاره به آمارهای 48 ساله در زمینهٔ منابع آب تجدیدشونده، اظهار کرد: این آمارها به ما میگوید که هماکنون حدود 90 میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده داریم.
وی با بیان این که در محاسبات علمی از آمار شش ساله استفاده نمیشود، تصریح کرد: آمارها این مساله را در ذهن ایجاد میکند که ایران هر روز به سمت تنگناهای آبی پیش میرود.
قائممقام وزیر نیرو با بیان اینکه براساس معیارهای جهانی برای رسیدن به یک کشور پایدار حداکثر استفاده از منابع تجدیدشونده 40 درصد است، گفت: اگر در کشوری 60 درصد از منابع تجدیدشونده استفاده شود آن کشور در خط قرمز قرار گرفته، این در حالی است که در ایران بیش از 80 درصد منابع تجدیدشونده استفاده میشود.
وی تصریح کرد: طی ربع قرن گذشته با کاهش 40 میلیارد مترمکعبی منابع تجدیدپذیر روبهرو بودهایم و یک فکر خلاق، عزم ملی و بین المللی است میتواند ما را از تنگنای منابع آبی خارج کند.
محمودی اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی لازم است که تنگناهای موجود در عرصه آب را برداریم، چرا که در حال حاضر علیرغم وجود قوانین و مقررات به دلیل اینکه در بسیاری از مواقع کارها به صورت جزیرهای انجام شده و چون اتحاد صورت نداشته نتیجهای که باید گرفته نشده است.
وی با اشاره به رشد روزافزون جمعیت در سالهای اخیر، ادامه داد: با توجه به اینکه منابع آبی کشور محدود است، لازم است که در زمان فعلی فکر خلاق، عزم ملی و بینالمللی، بحران آب را مدیریت کند.
قائممقام وزیر نیرو با بیان اینکه ایران تاکنون در زمینهٔ آب و فاضلاب اقدامات خوبی انجام داده است، افزود: اگر بتوانیم استفاده از پساب سالم را در کشور افزایش دهیم، قطعاً گام بزرگی در زمینه بحران آب برداشتهایم.انتهای پیام/م