مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، با بیان یانکه طرح تامین آب شرب 370 روستای گیلان در دست اجراست، گفت: با بهره برداری از این طرح 3 درصد به شاخص بهره مندی روستاهای گیلان افزوده می شود.

به گزارش ندای گیلان،محبعلی رنج ور با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه، طرح تامین آب شرب 370 روستای گیلان در دست اجراست، اظهار کرد: برای آبرسانی به این روستاها 911 کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و توزیع اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان افزود: به منظور تامین آب آشامیدنی این روستاها 15 دهنه چشمه، 5 حلقه چاه، 12 باب ایستگاه پمپاژ و 9 هزار و 410 مترمکعب مخزن اجرا خواهد شد.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آبرسانی به این روستاها را بیش از 929 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح 3 درصد به شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از آب شرب سالم و بهداشتی افزوده می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به جمعیتی بالغ بر 40 هزار نفر در 70 روستای گیلان آبرسانی ضورت گیرد.

رنج ور، با بیان اینکه گیلان از استان های پیشرو در زمینه احداث شبکه فاضلاب روستایی به شمار می رود، عنوان کرد: هم اکنون عملیات اجرایی 5 طرح ایجاد شبکه بهداشتی فاضلاب از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی در گیلان آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال برای این طرح ها هزینه می شود.

مدیرعامل آبفار گیلان،پروژه های اجرا شده تصفیه خانه فاضلاب را در روستاهای امامزاده ابراهیم شفت، مبارک آباد رشت، پاشاکی لاهیجان، ویرمونی آستارا و مسکن مهر آستانه اشرفیه عنوان کرد و متذکر شد:تاکنون این تصفیه خانه ها در روستاهای امامزاده ابراهیم، مبارک آباد و مسکن مهر آستانه اشرفیه به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هر یک از این پروژه ها دارای مزیت های خاصی هستند، افزود: در مجموع برای اجرای این پروژه ها 105 میلیارد ریال هزینه شده که 2 هزار و 172 خانوار تحت پوشش قرار می گیرند.

رنج ور،هزینه تصفیه فاضلاب هر خانوار روستایی استان را یکصد میلیون ریال عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به پراکندگی بیشتر خانوارها در گیلان نسبت به میانگین کشوری، متوسط لوله گذاری آب شرب برای هر خانوار در کشور 30 متر است که این رقم در گیلان برابر با 75 متر می باشد.

مدیرعامل آبفار گیلان، با بیان اینکه هزینه اجرای طرح های آبرسانی روستایی در گیلان 2 الی 3 برابر میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: از 2 هزار و 571 روستای استان تعداد یک هزار و 758 روستا از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند.

وی ادامه داد: آب شرب این روستاها از 399 حلقه چاه، 549 دهنه چشمه، 17 هزار و 423 کیلومتر شبکه توزیع، 3 هزار و 848 کیلومتر خطوط انتقال، 585 باب ایستگاه پمپاژ و 139 هزار مترمکعب مخزن در حال تامین است.

این مقام مسئول، هزینه تامین آب شرب هر خانوار روستایی گیلان را 60 میلیون ریال دانست و عنوان کرد: هم اکنون 289 هزار و 209 مشترک روستاهای استان از آب شرب مطلوب و سالم برخوردارند.

رنج ور، شاخص بهره مندی روستاهای استان از نعمت آب شرب را 74.68 درصد ذکر کرد و گفت: در سال جاری بیش از یک هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، منابع استانی و بودجه عمومی برای اجرای طرح های آب و فاضلاب روستایی گیلان تصویب شد که تاکنون 26 درصد آن اختصاص یافته است.