قطر و ترکیه از یک سو و عربستان و متحدانش از سوی دیگر در تنش جدید میان نیروهای شرق لیبی با نیروهای مستقر در پایتخت نقش دارند و هر دو طرف به دنبال منافع خود هستند،اما منافع قطر و عربستان در لیبی چیست؟

به گزارش ندای گیلان به نقل از رای الیوم،قطر و ترکیه از یک سو و عربستان و متحدانش از سوی دیگر در تنش جدید میان نیروهای شرق لیبی با نیروهای مستقر در پایتخت نقش دارند و هر دو طرف به دنبال منافع خود هستند، چرا که این نبرد سرنوشت لیبی را تعیین خواهد کرد.

جنگی که بار دیگر میان نیروهای ارتش ملی به فرماندهی «خلیفه حفتر» و دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز سراج مستقر در طرابلس شعله ور شده، تنها جنگ این دو طرف نیست بلکه جنگی میان شبکه الجزیره نماینده ائتلاف قطر- ترکیه و شبکه سعودی «العربیه» حامی حفتر و نماینده ائتلاف محاصره کننده قطر یعنی مصر، عربستان ،امارات و بحرین است؛ به معنای دیگر لیبی باردیگر شاهد یک جنگ رسانه ای همزمان با درگیری های خونین نظامی در عرصه میدانی است.

همه از اوضاع لیبی ابراز نگرانی می کنند و این فصل مشترک همه طرف هاست از جمله ابراز نگرانی شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه جلسه اضطراری برگزار کرد اما همه این ها یک فریب است که از طریق آن سعی می شود از حفتر و نیروهای آن برای حمله به پایتخت به بهانه مبارزه با تروریسم حمایت شود.

حفتر این حمله را پس از دریافت چراغ سبز از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و مصر که به تازگی از آن ها دیدار کرده و کشورهای ابر قدرت شامل روسیه، فرانسه و آمریکا که برای پایان دادن به آشوب در لیبی ابراز تمایل کرده اند، انجام داد .

سه کشور اخیر پیشتر بهای دخالت ناتو در سال 2011 در لیبی را که باعث تغییر نظام این کشور و تبدیل آن به پایگاهی برای مهاجرت غیر قانونی به اروپا و مخفیگاهی برای گروه های تروریستی و تندرو شد، پرداختند.

حمایت نظامی و سیاسی از سوی مثلث سعودی، اماراتی و مصری از حفتر و نیروهای آن در هفت سال گذشته هیچ گاه متوقف نشده است و آن ها با تجهیزات نظامی شامل تانک ها و خودروهای زرهی و تجهیزات پیشرفته و نیز هواپیماهای جنگی و کمک های مالی میلیارد دلاری از وی حمایت کردند.

همچنین این حمله درحالی است که قطر در محاصره است و چهره مردمی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به عنوان حامی فایز سراج، نخست وزیر لیبی کاهش یافته و کشورش در بحران اقتصادی است و اختلاف ترکیه و آمریکا بر سر معامله موشک های ‘اس 400 ‘ روسیه ممکن است شدید تر شود.

اکنون کفه ترازو به نفع «خلیفه حفتر» سنگین تر است زیرا سلاح های پیشرفته و قوی از منابع مختلف در اختیار او قرار داده شده و از حمایت قبایل قدرتمند وابسته به معمر قذافی (دیکتاتور سابق لیبی) همانند الورفله و المقارحه و العبیدات برخوردار است و برخی از معامله میان سیف الاسلام قذافی و خلیفه حفتر برای تقسیم قدرت در صورت تسلط بر طرابلس و سیطره برآن خبر می دهند.

نیروهای حفتر بر شرق و جنوب و بخش بزرگی از چاه های نفت لیبی تسلط دارند و اکنون توانسته اند به فرودگاه بین المللی طرابلس برسند و برای ساعاتی برآن تسلط یابند که به این معنی است که نبرد طرابلس قاطعانه خواهد بود و هرکسی پیروز از آن بیرون آید، حاکم جدید این کشور می شود.