خرید تسلیحات جمهوری آذربایجان را به شکل اجتناب‌ناپذيری به رژیم صهیونیستی وابسته می‌کند. در روابط بین الملل وابستگی یک کشور کوچک به یک قدرت بزرگ به معنی پیروی بی چون چرای کشور کوچک از منویات و اهداف کشور قدرتمند است

ندای گیلان-كوروش الماسي :در تاريخ 17/9/2018 خبر زیر در سایت خبری Ynetnews(صهیونیستی) منتشر شد:«ترکیه و اسرايیل مذاکرات محرمانه برگزارکرده اند». بنابر گزارشات، در پی اخراج سفیر اسراييل از آنکارا در چهار ماه پیش، هر دو کشور(ترکیه و اسراييل) به منظور عادی‌سازی احتمالی روابط دیپلماتیک در حال مذاکره هستند و حتي وزیر دفاع لیبرمن و رييس‌جمهور اردوغان همزمان از پایتخت جمهوری آذربایجان دیدار کرده اند. چهار ماه بعد از اینکه سفیر اسراييل، ایتان نا هه(Eitan Na›eh) در پی کشته شدن 61 فلسطینی طی راهپیمايی بازگشت، از آنکارا اخراج شد، دو کشور به منظور عادی سازی روابط مذاکرات محرمانه را برگزار کرداه اند. بنابر اظهارات مقامات اسراييلی و ترکیه‌ای، در صورت عدم بروز یک مشکل دقیقه نودی دیگر، انتظار می رود هر دو کشور سفرای خود را بعد از تعطیلات یهودیان به کشورهای یکدیگر برگردانند. علاوه بر اين، وزیر خارجه اسراييل یک دعوت‌نامه برای انتصاب سفیر جدید برای ترکیه در تابستان 2019 منشتر کرد. بنابه یک گزارش یدیوس آرونوس(Yedioth Ahronoth) ، ترکیه بعد از سال‌ها یک رایزن اقتصادی به اسراييل فرستاده و رایزن اقتصادی هم اکنون در حال تقویت روابط میان دو کشور است.

خطر نزديكي اسراييل به تركيه

به نظر چند عامل ورای از سرگيری مذاکرات میان اسراييل و ترکیه وجود دارد كه پایان جنگ داخلی سوریه، رييس جمهور سوریه که یک دشمن مشترک است و حضور و پایداری ایران در سوریه از جمله آن‌هاست.منابع نزدیک به رسانه‌های ترکیه اظهار می دارند که این کشور به طور شگفت آوری از محکوم کردن حملات هوایی اخیر در سوریه که به نیروهای دفاعی اسراييل نصبت داده شد، امتناع کردند. رييس جمهور ترکیه رجب طیب اردغان – که در تقابل با دولت آمریکا و گرفتار یک بحران اقتصادی که منجر به کاهش پول ترکیه شده است – معتقد است که زمان مناسبی برای یک تقابل دیپلماتیک دیگر نیست.

گزارش‌هاي حساس

طبق یک گزارش رادار رادیویی، یک هواپیماي اسراييلی و یک هواپیماي دولتی ترکیه ای كه ساعت 9 صبح یک شنبه همزمان از فرودگاه بن گوریا به سمت امارات متحده عربی بلند شدند، توقف کوتاهی در عمان داشتند.هواپیماها در ساعت 2.30 بعد از ظهر در ابو ظبی فرود آمدند و ديروز صبح دوباره پرواز کردند. هدف پرواز هنوز روشن نیست.همچنین، اردوغان و وزیر دفاع آویدر لیبرمن، آخر هفته را در باکو گذراندند(پایتخت جمهوری آذربایجان) و تاحدودي با یکدیگر برخورد (ملاقات) کردند.لیبرمن برای دیدار از کشور مسلمان دعوت شده بود و با رييس جمهور الهام علی‌اف و تعدادی از مقامات بلند پایه جمهوری آذربایجان که روابط گسترده امنیتی با اسراييل دارند، مذاکراتی برگزار کرد. بنا بر گزارشات خارجی، جمهوری آذربایجان یکی از خریداران اصلی تسلیحات اسراييلی است.رسانه های محلی گزارش کردند که لیبرمن و میزبانانش دربار تقویت روابط امنیتی میان دو کشور، ادامه همکاری‌های منطقه ای و تهدت مطرح از جانب ایران را مورد بحث و مذاکره قرار دادند.اردوغان روز شنبه به منظور شرکت در رژه نظامی به مناسبت صدمین سالروز رهایی جمهوری آذربایجان از تصرف بلشویک-آرامنه در باکو فرود آمد.

زنگ خطر يك رويداد

داشتن روابط با دیگر کشورها امری بسیار طبیعی و ضروری در روابط بین الملل است اما اهمیت خبر فوق برای ما از این جهت است که همسایه کوچک و ضعیف شمالی ما با دشمن بسیار خطرناک ایران که از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به کشور امتناع نمی‌کنند، در حال ساحتن روابط امنیتی بسیار مستحکم و پایدار است. در مورد روابط آتی ترکیه با رژیم صهیونیستی باید گفته شود که با توجه به روابط تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و… میان ایران و ترکیه؛ بزرگی، باثباتی و استقلال سیاسی دولت ترکیه، بسیار بعید است که برای آسیب زدن به ایران، ترکیه آلت دست رژیم صهیونیستی قرار بگیرد اما وضعیت در مورد کشور کوچک و ضعیف جمهوری آذربایجان متفاوت است. نه تنها به این دلیل که در روابط بین الملل کشورهای کوچک و ضعیف نمی توانند امنیت و استقلال خود را با اتکا به توانایی های داخلی و بومی حفظ کنند بلکه همچنین به‌خاطر اختلافات با جمهوری ارمنستان و وجود کشور بزرگ و پرقدرت روسیه در همسایگی، جمهوری آذربایجان مجبور است تحت حمایت یک کشور قوی فرا منطقه ای قرار بگیرد.

هوشيار باشيم

چرا باید نهاد ها و تصمیم گیران امور امنیتی نگاهی بسیار خاص به جمهوری آذربایجان داشته باشند؟ همان‌گونه که در خبر فوق آمد جمهوری آذربایجان از خریداران اصلی تسلیحات اسراييلی است. خرید تسلیحات جمهوری آذربایجان را به شکل اجتناب‌ناپذيری به رژیم صهیونیستی وابسته می‌کند. در روابط بین الملل وابستگی یک کشور کوچک به یک قدرت بزرگ به معنی پیروی بی چون چرای کشور کوچک از منویات و اهداف کشور قدرتمند است. همکاری امنیتی و اطلاعاتی اسراييل با جمهوری آذربایجان بیشتر از آنکه معطوف به مقابله با روسیه باشد برای آسیب زدن به ایران است. با توجه به روابط خاص ایران و رژیم صهونیستی، نهادها و مقامات امنیتی باید تحرکات مشترک جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی را پیوسته و بی وقفه زیر ذره بین داشته باشند. بسیار واقع بیانه است که انتظار داشته باشیم رژیم صهیونیستی اهداف شوم و بلند مدت علیه ایران را از روابط نزدیک و وابسته کردن جمهوری آذربایجان دنبال می کند. به باور نگارنده رژیم صهیونستی در حال ایجاد یک لبنان در جمهوری آذربایجان است. از این منظر جمهوری آذربایجان باید در راهبرد امنیتی کشور یک مخاطره امنیتی بالقوه تلقی شود. با وجود تحرکات رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک لبنان در همسایگی ایران، به دلایل گوناگون از جمله اشتراکات تاریخی، فرهنگی، دینی و… بسیار سودمند خواهد بود که تلاش کنیم با توسعه روابط دوستانه و سودمند میان ایران و جمهوری آذربایجان تلاش های رژیم صهیونیستی برای ایجاد پایگاهی در جمهوری آذر بایجان برای آسیب زدن به ایران را خنثی کنیم.