رئیس انجمن دوستی ایران و سوئیس با بیان اینکه سوئیس نخستین کشور غربی بود که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را برداشت، گفت: به‌زودی جمعی از فعالان اقتصادی و سفیر سوئیس از منطقه آزاد انزلی بازدید می‌کنند

به گزارش نداي گيلان: رضا رفیعی عصر امروز در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی منطقه آزاد انزلی با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران سوئیسی اظهار کرد: امیدواریم با این همکاری سرمایه‌گذاران و فعالان سوئیسی حضوری مؤثر در منطقه آزاد انزلی داشته باشند و شاهد توسعه همکاری‌های علمی و گردشگری متقابل باشیم.
وی جایگاه منطقه آزاد انزلی در ایران، آسیا و عبور کریدورهای تجاری بین‌المللی از این منطقه را راهبردی خواند و افزود: منطقه آزاد انزلی در ایجاد فرصت‌های جدید برای گیلان و کشور و توسعه مراودات با کشورهای این منطقه و اروپا نقش مهمی دارد.
رئیس انجمن دوستی ایران و سوئیس بابیان اینکه بانک‌های سوئیسی دارای بزرگ‌ترین منابع مالی جهان هستند، تصریح کرد: سوئیس ازنظر فنّاوری صنعتی و صنایع دوست‌دار محیط‌‌زیست در بالاترین سطح دنیا قرار دارد.
وی سوئیس را نخستین کشور غربی معرفی کرد که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را برداشت و گفت: انجمن دوستی ایران و سوئیس تلاش دارد حلقه ارتباطی سرمایه‌گذاران و فعالان اجتماعی، فرهنگی دو ملت و دو کشور باشد.
رفیعی از بازدید قریب‌الوقوع جمعی از فعالان و سرمایه‌گذاران سوئیسی از منطقه آزاد انزلی خبر داد و یادآور شد: بازدید سفیر سوئیس از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه آزاد انزلی می‌تواند در توسعه روابط مؤثر باشد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز در جلسه مذکور برای حضور بانک‌ها و مؤسسات مالی، اعتباری و بیمه‌ای سوئیس در این منطقه اعلام آمادگی کرد.
رضا مسرور گفت: در آینده شاهد حضور بانک‌های برون‌مرزی با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی در منطقه آزاد انزلی خواهیم بود.
به گفته وی تفاهم‌نامه مذکور برای منطقه آزاد انزلی می‌تواند به‌عنوان نقطه آزمونه فعالیت مؤسسات بانکی خارجی باشد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: درزمینهٔ ترانزیت کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز و تجارت، همکاری‌های علمی، تولیدات صنعتی و کالای همراه مسافر می‌توانیم با سوئیس همکاری کنیم.
وی تفاهم‌نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن دوستی ایران و سوئیس را در هشت ماده و 20 بند عنوان کرد و یادآور شد: این تفاهم‌نامه به‌منظور همکاری در بهره‌مندی انجمن، خانه سوئیس، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی سوئیسی از مزایا و معافیت‌های منطقه آزاد انزلی و بهره‌مندی دوطرفه و … منعقدشده است.