به گزارش ندای گیلان،منطقه آزاد انزلی، در سال ۹۸ خبر‌های خوب خود را با اعلام رقم سرمایه گذاری تحقق یافته در سال ۹۷ آغاز کرد که طبق گزارش‌ها در ۱۲ ماهه سال ۹۷ این منطقه قریب ۸۱ مجوز سرمایه گذاری صادر کرده بود. اعلام اینکه میزان سرمایه گذاری محقق شده در این منطقه از رقم […]

به گزارش ندای گیلان،منطقه آزاد انزلی، در سال ۹۸ خبر‌های خوب خود را با اعلام رقم سرمایه گذاری تحقق یافته در سال ۹۷ آغاز کرد که طبق گزارش‌ها در ۱۲ ماهه سال ۹۷ این منطقه قریب ۸۱ مجوز سرمایه گذاری صادر کرده بود. اعلام اینکه میزان سرمایه گذاری محقق شده در این منطقه از رقم ۱۰۰۷۹ میلیارد ریال فزونی گرفته است، نمایانگر افزایش ۲۰ درصدی دستورالعمل‌های این شاخص بود؛ لذا این حوزه در منطقه آزاد انزلی در سال ۹۸ با انرژی بیشتر اهداف خود را دنبال می‌کرد و همین اتفاق هم افتاد . در همین رابطه وحید طالب پور، عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در مورد حجم سرمایه گذاری‌ها در ده ماهه نخست ۹۸، به اقتصاد ۲۴ گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، با وجود مشکلات در حدود ۱۰۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده داخلی داشته‌ایم که در مقایسه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته است.

حجم صادرات ناشی از تولید در واحدهای تولیدی منطقه آزاد انزلی در سال ۹۷ از رقم ۳۵ میلیون دلار گذشت و به ۳۵.۴ میلیون دلار رسید و گزارش‌ها از این آمار در دو ماهه نخست سال ۹۸ نشان داد طی این مدت ۸.۴ میلیون دلار از کالاها و خدمات تولید شده در واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه آزاد انزلی صادر شده که در برابر ۱.۱۳ میلیون دلاری که در دو ماهه ابتدایی سال گذشته صادر شد بیانگر رشد ۶۴۳ درصدی بود.

با توجه به اینکه سال ۹۸ سال رونق تولید بود، کارگروه توسعه صادرات و رونق تولید منطقه آزاد انزلی با حکم رضا مسرور مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد شد و با تلاش بسیار از ابتدای سال ۹۸ به شناسایی موانع پیش روی واحدهای تولیدی و صادراتی منطقه، تسهیل و تسریع در روند اداری، خدمات‌رسانی مناسب به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، تامین منابع مالی واحدهای تولیدی و صادراتی پرداخت.

درخشش مجتمع بندری کاسپین و رونق کریدور چین، قزاقستان، ایران

مجتمع بندری کاسپین بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی در میان مناطق آزاد و به عنوان چشم‌اندازی روشن در معادلات ترانزیتی کشور محسوب می شود که احداث آن از سال ‌۸۸ آغاز شد و امکانات بندری آن مشتمل بر ساختمان‌های اداری ـ خدماتی، انبارها، محوطه نگهداری کالا، برج مراقبت، منطقه نگهداری کالای فله‌ای مایع، منطقه نگهداری کالای فله‌ای خشک، منطقه کانتینری، منطقه نفتی، محدوده صنعتی، بخش پارکینگ، ترمینال مسافری و محوطه حمل نقل ریلی است.

از آنجایی که بندر کاسپین به عنوان بندری استراتژیک برای کشور مطرح است و در مسیر کریدور شمال ـ جنوب قرار گرفته، ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می‌سازد. به گفته رضا مسرور مدیرعامل سابق منطقه آزاد انزلی، بندر کاسپین می‌تواند نقشی همانند جبل‌علی برای کشور ما داشته باشد و آینده بسیار درخشانی را برای آن می توان متصور بود.

استراتژی سازمان منطقه آزاد انزلی تبدیل شدن به قطب کانتینری بنادر دریای خزر و کریدورهای عبوری از طریق این دریا است بنابراین این منطقه با انرژی بسیار سال ۹۸ را در راه این هدف خود قدم برداشت.

سال ۹۸ نخستین محموله صادراتی به مقصد چین از طریق کریدور چین، قزاقستان، ایران اعزام شد و طبق قراردادی که به امضای دکتر رضا مسرور و دکتر سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) رسید، ساخت یک پست اسکله رو رو به منظور تکمیل زیرساخت های بندری مجتع بندری کاسپین نیز در دستور کار قرار گرفت که یکی از اتفاقات مثبت در مجتمع بندری کاسپین محسوب می‌شود و باعث افزایش حجم مبادلات و حمل کالا و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. به گفته رضا مسرور پروژه اسکله رورو یکی از خلأهای منطقه آزاد بود که خوشبختانه با امضای تفاهم‌نامه همکاری با مجموعه خاتم‌الانبیا از سر گرفته‌شده و مهم‌تر از پروژه اسکله رورو اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی است که مزیت نسبی به ریل رشت-آستارا و رشت-انزلی دارد.

از اتفاقات خبرساز این بود که معاون اول رئیس جمهور مجوز اختصاص ۴۰ میلیارد تومان از منابع داخلی منطقه آزاد انزلی برای اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی به عنوان بخشی از مسیر راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی را به وزیر راه ابلاغ کرد.

افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت در منطقه آزاد انزلی و رونق همکاری اقتصادی – تجاری ایران و روسیه و قزاقستان

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه که در خرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار شد از جمله اتفاقات مهم برای این منطقه بود که در آن تسهیل امور مربوط به فعالان اقتصادی و سرعت بخشیدن به صدور مجوز‌های لازم برای امور تجاری سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زمینه حمایت کامل از فعالین حوزه تجارت و سرمایهگذاری مورد تاکید قرار گرفت.

رضا مسرور مدیرعامل وقت منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست مهمترین مشکل منطقه آزاد انزلی را نبود شرکت مدیریت صادرات دانست و افزود: انتظار می‌رود نظر تعدادی از تجار روسی و ایرانی را برای ایجاد یک شرکت صادرات مشترک در منطقه آزاد انزلی جلب و مبادلات دو کشور را پیگیری کنند. وی همچنین در خصوص برنامه ریزی برای تشکیل مسیری برای مبادلات تجاری سخن گفت و افزود: نزدیکترین و ارزان‌ترین مسیر برای مبادلات روسیه و هندوستان کریدور شمال به جنوب است که درخواست داریم ماه آینده بین دو کشور از مسیر چابهار، انزلی و آستراخان این مسیر برنامه ریزی و اجرایی شود. سومین درخواست و سخن وی در این نشست درباره توسعه گردشگری دریایی میان دو کشور بود.

در حاشیه این کمیسیون مشترک، توافق نامه سه‌جانبه مناطق آزاد انزلی، چابهار و لوتوس در زمینه توسعه حمل و نقل و ترانزیت نیز منعقد شد و در همین دیدار‌های مشترک، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه با استقبال از پیشنهاد ایجاد بانک مشترک در منطقه آزاد انزلی برای تسهیل مراودات دو جانبه، تأسیس بانک مشترک را اقدامی درست خواند که موجبات تسریع در گسترش مناسبات دو جانبه با محوریت دو منطقه را فراهم می‌کند.

علاوه بر آن در ادامه حضور هیئت روسی در ایران، توافق نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و چابهار با سازمان منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان در اجلاس کمیسیون همکاری‌های تجاری واقتصادی ایران و روسیه منعقد شد. براین اساس تفاهم نامه مزبور به مدت سه سال، در جهت گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیتی و توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا با تکیه بر ظرفیت‌های موجود این مناطق به عنوان مبادی ورودی و خروجی کریدور شمال جنوب (نوستراک) در دو کشور و در راستای افزایش همکاری‌های دو کشور در قالب چهار ماده و هفت بند منعقد شد.

در همین زمان و در نشست مشترک گسترش همکاری‌های انزلی و بنادر روسیه نیز آندره گئور گیوویچ وادوف سرکنسول روسیه در گیلان با رضا مسرور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و پیرامون بهره گیری از ظرفیت‌های این منطقه در راستای افزایش مراودات و جذب سرمایه گذار تبادل نظر کردند.

در مرداد ماه سرگئی میلوشکین رییس منطقه ویژه اقتصادی آستراخان روسیه از زیر ساخت‌های بندری و طرح‌های زیرساختی منطقه آزاد انزلی بازدید کرد و در این بازدید بندر کاسپین را بندری مدرن با شرایط ویژه دانست.

درهمین سفر پروتکل همکاری فی مابین مناطق آزاد انزلی، چابهار، منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان و فدراسیون انجمن‌های حمل و نقل هند نیز به امضاء طرفین رسید. این پروتکل که به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری از طریق کریدور بین المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب (نستراک) در ۱۶ بند میان طرفین به امضاء رسید، بر لزوم ایجاد مدیریت واحد (اپراتور) در این مسیر تجاری تأکید داشته و بر ضرورت توسعه یک سیاست بازاریابی یکپارچه و استراتژی توسعه در کریدور تصریح می‌کند.
مهرماه امسال اتفاق مثبت دیگر برای این منطقه، انعقاد توافق نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و بندر اکتائو قزاقستان به منظور جذب بار بیشتر از مسیر کریدور بین المللی چین، قزاقستان، ایران، کمک به توسعه همکاری‌ها در زمینه ارائه خدمات بندری به تجار و بازرگانان دو کشور و توسعه خط کشتیرانی حمل و نقل کانتینری بین بندر کاسپین و بندر اکتائو قزاقستان، بود.

در دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان که آذرماه ۹۸ برگزار شد تفاهم‌نامه‌ ۱۰۴ ماده ای همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی ایران و قرقیزستان از سوی وزرای راه دو کشور به امضا رسید و منطقه آزاد انزلی محور توسعه روابط اقتصادی و ترانزیتی معرفی شد.

آذرماه تغییری در سازمان منطقه آزاد انزلی اتفاق افتاد و آن انتصاب مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزاد انزلی بود. با حکم مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «محمدولی روزبهان» به عنوان «رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی» منصوب شد. مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پیامی از تلاش های رضا مسرور مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد انزلی تقدیر کرد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابراز امیدواری کرد که با توجه به ظرفیت های موجود و توانمندی‌های مدیریتی و علمی دکتر روزبهان، مسیر گذشته که به رشد و بلوغ رسیده، به بلوغ کامل نائل شود.

دکتر محمد ولی روزبهان رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان هم در نخستین جلسه شورای اداری سازمان که با حضور اعضای هیأت مدیره، معاونین و مدیران برگزار شد، با قدردانی از تلاش هایی که مدیران عامل پیشین این سازمان داشته اند بر توسعه روابط با کشورهای روسیه، چین و هند در راستای ایجاد بلوک اقتصادی بین المللی تاکید کرد و در نخستین روز کاری خود از پروژه اتصال ریل به بندر کاسپین دیدن و بر لزوم تسریع در فرآیند اجرای آن تاکید کرد.

دکتر روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در آذرماه با مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دفتر کار وی دیدار کرده و در خصوص مهمترین طرح های مشترک همکاری فی مابین به بحث و تبادل نظر پرداخت و در این دیدار همچنین وزیر راه بر تسریع اتصال بندر کاسپین به خط ریلی سراسری تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین به همراه تعدادی از اعضای هیأت مدیره و معاونین سازمان به منظور بررسی ظرفیت های جدید همکاری با جمهوری آذربایجان از زیرساخت های ترانزیتی و لجستیکی این کشور بازدید کرد.

همزمان با ورود نخستین کانتینر آزمایشی از کریدور نستراک انعقاد توافقنامه تکمیلی گروه کاری توسعه و مدیریت کریدور شمال_جنوب نیز منعقد شد.

در جریان سفر رسمی محمد ولی روزبهان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و هیأت همراه به جمهوری آستراخان روسیه و دیدار با مقامات این جمهوری مهم روسیه که نقش محوری در مبادلات دو کشور ایفا می کند، توافقنامه تکمیلی ایجاد گروه کاری مدیریت و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب منعقد شد.

بهمن ماه نیز با حکم مدیرعامل منطقه؛ کارگروه توسعه مبادلات تجاری کریدور شمال جنوب و اوراسیا در سازمان منطقه آزاد انزلی تشکیل شد. مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی درباره دلایل تشکیل کارگروه از سوی دکتر روزبهان چنین توضیح داد: کارگروه تخصصی مزبور در راستای تحقق اهداف، چشم انداز و مأموریت‌های سازمان و به منظور برنامه ریزی، سازماندهی، ارائه راهکارها، اخذ ایده‌های متخصصان، شناسایی فرصت‌های اقتصادی و پیگیری موارد مرتبط با تسهیل، توسعه و تسریع مبادلات تجاری از کریدور شمال جنوب، رشد همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا، حوزه خزر و کشور‌های در مسیر کریدور‌های بین المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی از سوی مدیرعامل سازمان تشکیل شده است.

در همین ماه دکتر محمد ولی روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با دکتر محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور دیدار کرده و در خصوص مهمترین موضوعات توسعه ای این منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رییس دفتر رییس جمهور در این دیدار با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی برای هیأت دولت از اهمیت خاصی‌ برخوردار است، از تأکید ویژه رییس جمهور بر اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین خبر داد.

در بهمن ماه همچنین همایش دو روزه “مناطق آزاد و ویژه و توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه، با محوریت صادرات، ترانزیت و اوراسیا” برگزار شد که طی آن دکتر محمد، ولی روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پنل معرفی امکانات و فرصت‌ها در مناطق آزاد این همایش با بیان تحلیلی از سازوکار‌های بهره گیری حداکثری عضویت کشورمان در پیمان‌های بین المللی، به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تصریح کرد که اجرایی کردن و استفاده از این اتحادیه اقتصادی باید اولویت کاری کشور باشد.

منطقه آزاد انزلی در کانون توجه گردشگران

گردشگری منطقه آزاد انزلی مدتی است که میزبان تورگردانان از کشورهای مختلف نظیر کشورهای حاشیه دریای خزر شده است به گونه‌ای که با هدف جذب گردشگر خارجی و معرفی ظرفیت ها و زیر ساخت های گردشگری، منطقه آزاد انزلی این روزها کانون توجه گردشگران شده است. این منطقه طی سالهای اخیر توجه ویژه‌ای به ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری و توانمندسازی منطقه در خصوص پذیرش گردشگران داخلی و خارجی داشته است. در مرداد ماه ۹۸ و با حضور ۷۸۸ هزار گردشگراین منطقه کانون گردشگری شمال کشور شد.

منطقه آزاد انزلی توانست ظرفیت های خوبی در زمینه گردشگری ایجاد کرد به طور مثال با راه اندزای بزرگترین اسکله تفریحی مارینا در شمال کشور، بزرگترین آکواریوم ایران و یکسری ظرفیت های شهرسازی و زیباسازی محیط نیز در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی زمینه را برای جذب بیشتر گردشگر فراهم سازد.

امسال از اخبار مهم در حوزه گردشگری منطقه آزاد انزلی، راه اندازی نخستین باشگاه و مدرسه قایق های بادبانی کشور در منطقه آزاد انزلی بود که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در اسکله مارینای منطقه آزاد انزلی (مارینا کاسپین)، شروع به کار کرد. در دی ماه هم مدیر کل آسیا و‌ اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی از منطقه آزاد انزلی بازدید کرد .خانم غاده حجاوی مدیر کل آسیا و‌اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی به همراه دکتر کوین کورین مشاور ارشد رییس شورای جهانی صنایع دستی، مدیر کل ثبت ملی و جهانی شهرها و روستاهای وزارت میراث فرهنگی ‌و گردشگری کشور و معاونان و مدیران این سازمان از منطقه آزاد انزلی و ظرفیت های ایجاد شده در حوزه گردشگری و صنایع دستی این منطقه بازدید کردند .

پایان سال منطقه آزاد انزلی و کرونا

منطقه آزاد انزلی جزو مناطقی بود که خیلی زود تصمیمات خود برای اقدامات پیشگیرانه و آموزش و تولید برای کرونا را عملی کرد. این منطقه با تشکیل شورای سلامت و ستاد مقابله با کرونا کنترل اوضاع را به دست گرفت و از اخبار مهم آن راه اندازی خط تولید محصولات ضدعفونی دست در منطقه آزاد انزلی بود و این دست اقدامات در این منطقه ادامه دار بود اما باید گفت علاوه بر آن به گفته دبیر ستاد مقابله با ویروس کرونا در منطقه آزاد انزلی در این شرایط تاکید زیادی به کمک به روستا‌ها و جوامع محلی شده است.

سازمان منطقه آزاد انزلی از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح استان با تشکیل ستاد مقابله با کرونا، اقدامات متنوعی را در حوزه نظارتی، گندزدایی و سم پاشی محیط، نظارت مستمر اعمال دستورالعمل‌های مورد نظر وزارت بهداشت و… انجام داده است

ساجده رحیمی، اقتصاد۲۴