روز گذشته نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين با سخنراني دبير کل اين تشکل برگزار شد؛ سخنراني‌ای که در آن محمدرضا باهنر به انتقاد از اتفاقات روزهاي گذشته در کشور پرداخت

به گزارش ندای گیلان،روز گذشته نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين با سخنراني دبير کل اين تشکل برگزار شد؛ سخنراني‌ای که در آن محمدرضا باهنر به انتقاد از اتفاقات روزهاي گذشته در کشور پرداخت. از مداحي نماز عيد فطر گرفته تا سخنراني محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه، پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه گذشته. او گريزي هم به مفهوم «آتش به اختيار» زده است.
به گزارش «ايلنا» باهنر در اين نشست گفته «برخي مسائل تاريخي وجود دارد که ذکر و يادآوري آن لازم است؛ ولي بعضي وقت‌ها مي‌گويند جمله بايد سر جاي خود بنشيند و بجا باشد. يک موقع رئيس دولت اول انقلاب مي‌گفت يک ارباب‌رجوع عادي نامه‌اي نوشته بود. بالاي برگه نوشته بود من تو دهن اين دولت مي‌زنم. امروز اگر اين جمله امام نقل شود خطاب به دولت فعلي درست نيست. من فکر مي‌کنم اگر آقاي اژه‌اي هم روز جمعه وارد اين بحث‌ها نمي‌شد، درست‌تر بود. يک عده رفتند گفتند «روحاني، بني‌صدر پيوندتان مبارک» حالا آقاي اژه‌اي اين را گفته است. شايد درست نبود».
او افزود: «مي‌گويند مهم نيست تو چه گفتي. مهم اين است که مخاطب چه فهميده است. شايد گوينده اين نيت را نداشته؛ ولي مخاطب برداشت ديگري داشته است».
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با اشاره به حمايت‌ گروه‌هاي ضدانقلاب از بني‌صدر، گفته بود: «همه جريان‌هاي ضدانقلاب زير چتر بني‌صدر جمع مي‌شوند. گروه‌هايي که بني‌صدر را قبول نداشتند؛ از چپ، از راست، از عناصر سلطنت‌طلب، از اعضاي حزب بعث عراق و… و بني‌صدر مغرور به رأي مردم نيز مردم و نهادهاي نظام را تخريب مي‌کند. پس از اين تخريب‌ها که از زبان رئيس‌جمهور وقت و تريبون‌هاي رسمي بيان مي‌شود، اتفاقات دهه ۶۰ رخ مي‌دهد. ترور‌ها راه مي‌افتد و ‌هزاران انسان به خاک‌ و خون کشيده مي‌شوند».
درباره مداحي روز عيد فطر نقدها را وارد مي‌دانم
باهنر در ادامه با اشاره به حواشي روز عيد فطر گفت: «درباره مداحي روز عيد فطر من نقدها را وارد مي‌دانم. بعد از يک ماه روزه و تعبد و طاعت و اطاعت، مردم براي جشن و عيدي‌گرفتن مي‌آيند و اينکه اين روز به يک مسئله‌اي کشانده شود که خطاب به رئيس‌جمهور مداحي شود، کار درستي نبود. مسئولان ستاد نماز جمعه گفتند از محتوا بي‌اطلاع بودند. شايد اين طور بوده. من خودم بعضي وقت‌ها دعوت شدم و هيچ‌گاه ستاد با من چک نکرده و به ظاهرِ طرف اعتماد مي‌شود. اين بعيد نيست؛ اما اين باعث مي‌شود سعي کنند بيشتر از قبل اين موارد را کنترل کنند». روز عيد فطر و پيش از آغاز نماز عيد، يکي از مداحان به قرائت شعري پرداخت که به نظر بسياري توهين به رئيس‌جمهوري بود.
متأسفانه برخي حرف‌هاي تند در جامعه زده مي‌شود
او درباره «آتش به اختيار» هم صحبت کرد: «متأسفانه برخي حرف‌هاي تند در جامعه زده مي‌شود. در برخي جاها مي‌گويند آيا تنفيذ انجام مي‌شود يا نه و از اين ترديدها ايجاد مي‌کنند يا اينکه زمان انتخابات هرکس چه گفت و صداوسيما بايد تکليفش يکسره شود و نيروهاي مسلح ما چه شدند. رئيس‌جمهور اگر در رسانه مي‌گويند چرا نيروهاي سپاه کار اقتصادي مي‌کنند و دولت تفنگدار داريم، فرمانده سپاه هم مي‌گويند ما تفنگ هم داريم. اين پينگ‌پنگ شروع شده است. همين زمینه‌ای مي‌شود که برخي بروند روز قدس به رئيس‌جمهور فحش بدهند و اين را تعبير کنند به آتش به اختيار و بعد حضرت آقا آن را تفسير کنند».
باهنر با بيان اينکه خود حضرت آقا سخنراني‌هايشان را فکر مي‌کنند و مي‌نويسند، تأکيد کرد: «اگر کسي آتش به اختيار را مساوي تحقير و فحش بداند، رهبري بايد بنده خدا توضيح دهد که منظور من اين نبود و اين کار نيروي انقلابي را بدنام مي‌کند».
او در خلال سخنانش به حادثه تروريستي تهران هم اشاره کرد. باهنر گفت: «اين اتفاق در مجلس با بعضي تغييرات ساده مي‌توانست جلوگيري شود. هزينه‌هاي زيادي شده و نيروهاي ما بر منطقه تسلط خوبي دارند؛ به‌طوري‌که هر کجا داعش حرکت مي‌کند، زير چتر اطلاعاتي ماست و نيروهاي ما تصميم مي‌گيرند کجا با او برخورد کنند. البته وارد جزئيات نمي‌شوم که در دقايق اوليه نيروهاي امنيتي يک اسلحه در دست نداشتند؛ البته اين استراتژي آنها بود؛ ولي به نظر مي‌رسد نقطه‌ضعف بوده است. بايد مناطق حساس و حياتي در دفاع از خود تجديدنظر کنند. مدافعان اين اماکن بايد هفت يا هشت برابر آمادگي داشته باشند؛ چون حمله‌کننده زمان و مکان را انتخاب مي‌کند».