برخی منابع خبری از موافقت ایران و آمریکا با ریاست جمهوری برهم صالح خبر داده و مدعی شده اند که حزب دموکرات خواستار سمت استانداری کرکوک در ازای موافقت بااین انتصاب است.

به گزارش ندای گیلان،کرسی ریاست ‌جمهوری عراق همچنان خالی است و معلوم نیست نامزد کدام حزب کرد روی این کرسی خواهد نشست. بر اساس قانونی نانوشته، رئیس‌جمهوری عراق باید از میان احزاب کرد انتخاب شود. در حالی‌که هنوز احزاب کرد عراق اسامی نامزدهای خود را برای سمت ریاست‌جمهوری این کشور اعلام نکرده‌اند، در رسانه‌ها نام برهم صالح به عنوان نامزد توافقی طرف‌های مربوط در این سمت منتشر شده است.

گزارش‌ها حاکی‌ است ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و جریان الحکمه به رهبری عمار حکیم، حمایت خود را از کاندیداتوری برهم صالح برای ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده‌اند. ائتلاف سائرون مورد حمایت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز به کاندیداتوری صالح از طرف حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق برای ریاست‌جمهوری این کشور واکنش نشان داده است.

ایمن الشمری، از رهبران ائتلاف سائرون به ارم نیوز گفت: صالح یک شخصیت سیاسی محترم و متعادل بوده و هیچ‌گونه موضع‌گیری یا اقدام شبهه‌ناکی از او سر نزده است، او محبوبیت سیاسی بسیاری دارد و روابطش با همه گروه‌ها خوب است. صالح فردی مناسب برای ریاست‌جمهوری عراق است.

با این حال، هنوز اختلافاتی میان دو حزب اصلی کرد درباره کاندیداتوری برهم صالح وجود دارد وبه نظر می‌رسد او هنوز راه زیادی را برای تصدی ریاست کاخ السلام پیش‌رو خواهد داشت.

حزب دموکرات کردستان عراق تاکید کرد که نامزد شدن برهم صالح از سوی اتحادیه میهنی کردستان عراق را برای پست ریاست جمهوری نمی پذیرد و مسعود بارزانی را برای این پست معرفی خواهد کرد.این در حالی است که نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق برای بررسی مسئله تشکیل کابینه آینده این کشور و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید وارد بغداد شد و با تعدادی از مسئولان عالی رتبه و رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

همزمان؛ هیئتی به ریاست بافل طالبانی از مسئولان حزب اتحادیه میهنی نیز وارد بغداد شدند.نیچروان بارزانی البته تأکید کرده است که نخست وزیر عراق باید با توافق همه جریان های عراقی انتخاب شود.

وی افزود: جریان های کُرد هنوز تصمیم خود برای معرفی رئیس جمهور را نگرفته اند. در همین حال یک منبع کُرد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی« السومریه» در خصوص علت سفر نیچروان بارزانی به بغداد گفت: این سفر برای بررسی امتیازات انتخاباتی و پست‌های جایگزین از جمله معاون نخست وزیر، در صورت انصراف حزب دموکرات کردستان از تصدی منصب ریاست جمهوری صورت گرفته است.در این میان برخی منابع خبری از موافقت ایران و آمریکا با ریاست جمهوری برهم صالح خبر داده و مدعی شده اند که حزب دموکرات خواستار سمت استانداری کرکوک در ازای موافقت بااین انتصاب است.