به نظر می رسد هم ریاض و هم ابوظبی در تجزیه یمن اشتراک نظر دارند و اگر اختلافات میدانی در درگیری میان مزدوران دو طرف دیده می شود یک علتش مقاومت کمیته های مردمی و انصارا... در شمال و شکست این ائتلاف در شمال و علت دوم تقسیم قدرت در جنوب میان منصور هادی و شورای انتقالی جنوب که با اختلاف روبه رو شده است.

به گزارش ندای گیلان،سرانجام با گذشت پنج سال از آغاز جنگ یمن، روز یک شنبه شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار است در عدن اعلام خود مختاری کرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منطقه، اعلام خودگردانی در جنوب یمن اولین گام در مسیر اعلام جدایی این بخش از خاک یمن است.

هر چند امارات و ائتلاف سعودی در بیانیه ای از شورای انتقالی جنوب خواسته اند که به توافق ریاض برگردد و حتی این گونه ادعا می شود که میان امارات و عربستان در قضیه جنوب اختلاف وجود دارد اما به نظر می رسد هم ریاض و هم ابوظبی در تجزیه یمن اشتراک نظر دارند و اگر اختلافات میدانی در درگیری میان مزدوران دو طرف دیده می شود یک علتش مقاومت کمیته های مردمی و انصارا… در شمال و شکست این ائتلاف در شمال و علت دوم تقسیم قدرت در جنوب میان منصور هادی و شورای انتقالی جنوب که با اختلاف روبه رو شده است.

اگر تحولات جدید یمن بر اساس منافع مد نظر امارات و عربستان بررسی شود برای هر یک از این دو کشور منافعی متصور است. امارات در جنوب یمن به دنبال استیلا بر عدن و ده ها جزیره واقع در این منطقه از جمله سقطری، حضور در دریای سرخ و ایجاد مناطق اقتصادی مانند دبی برای دسترسی به آفریقاست.عربستان نیز از دیر باز به دنبال استیلا بر بخش های زیادی از شرق یمن بوده تا نفت خود را به جای خلیج فارس وعبور دادن از تنگه هرمز با کشیدن خطوط لوله در استان شرقی یمن (استان المهره) به اقیانوس هند برساند و این هدف جز با استیلای این کشور بر این بخش از خاک یمن شدنی نبوده است.

از سویی در میان کشورهای عربی همسایه با عربستان، یمن یک کشور قدرتمند است و مقاومت بیش از پنج ساله ارتش و کمیته های مردمی یمن در برابر ائتلاف متجاوز سعودی و به شکست کشاندن این ائتلاف این ادعا را به اثبات رساند وتردیدی نیست که یکی از اهداف سعودی ها در لشکرکشی به این کشور تضعیف یمن بوده است به ویژه این که سه استان جیزان، عسیر و نجران که به یمن تعلق دارد در اشغال عربستان است و برسر این موضوع میان دو طرف همواره اختلافاتی وجود داشته و سعودی ها از این نگران بودند که روزی یمنی ها این استان های اشغال شده را آزاد کنند.

از سویی با توجه با بافت جمعیتی یمن که بر نظام قبیله ای استوار است و مخالفت هایی که در برخی از استان های جنوبی با شورای انتقالی شده یا حمایت هایی که در برخی استان های دیگر شرقی از منصور هادی می شود ممکن است موفقیت شورای انتقالی در جنوب یمن به تجزیه دیگر بخش های این کشور منجر شود که در این صورت چنین اتفاقی، با طرح شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر تقسیم یمن به اقالیم شش گانه منطبق خواهد شد.

پس از این که منصورهادی به قدرت رسید شورای همکاری خلیج فارس این طرح را با ادعای طرحی برای گشایش سیاسی ارائه کرده بود که با مخالفت انصارا… و برخی گروه های سیاسی دیگر روبه رو شد چرا که استدلال آن ها این بود که این طرح در نهایت تجزیه یمن به شش کشور را در پی خواهد داشت.

ضمن این که باید اشاره کرد که در چارچوب طرح معامله قرن یا طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا، اجرای تجزیه یمن از حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز برخوردار است .حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و سیطره بر تنگه راهبردی باب المندب در دهانه دریای سرخ و ایجاد درگیری های داخلی دایمی در کشورهای عربی واسلامی از جمله اهداف آمریکا در اجرای طرح تجزیه کشورهای بلوک مقاومت است که هم اکنون سعودی ها به همراه امارات در یمن مجری آن شده اند.

khorasan